Biała Podróż- wytwory z soli kamiennej
Założenia projektu
——————————————-
Zespół uczniów klas I- III szkoły podstawowej realizował projekt uczniowski, przede wszystkim metodą projektu. Głównym celem tego projektu było poznanie historii soli kamiennej i jej wytworów z wykorzystaniem współczesnych narzędzi technologii informacyjno- komunikacyjnej. Aby zrealizować ten cel uczniowie, m.in. poznali właściwości i zastosowanie soli oraz jej walory lecznicze, wyhodowali kryształki soli, ale przede wszystkim odbyli wycieczkę Kłodawską Podziemną Trasą Turystyczną do Kopalni Soli w Kłodawie i zjechali windą na poziom 600 m pod powierzchnią ziemi. Wszystkie działania uwiecznione za pomocą aparatu cyfrowego i kamery zostały zapisane na tabletach w folderze i zaprezentowane na Szkolnym Dniu Talentów.
Realizacja
—————————————-
W okresie od listopada 2019 do końca maja 2020r. 21 osobowy zespół uczniów klas I- III Szkoły Podstawowej nr 1 im. Św. Jana Pawła II w Kłodawie, realizował podprojekt Uczniowskie Laboratoria Informatyczne I- III. Zespół miał do zrealizowania 48 godzin zajęć pozalekcyjnych. Głównym celem ULI było podniesienie poziomu kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie wykorzystania narzędzi TIK, w tym umiejętności rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera. Tematyka prowadzonych zajęć dotyczyła: bezpieczeństwa w sieci, programowania, zasobów internetowych, gromadzenia, przechowywania, porządkowania, opracowywania i prezentowania danych, tworzenia i edycji multimediów, technologii, programów i aplikacji wspierających ucznia w zdobywaniu umiejętności i zrozumieniu współczesnego świata oraz opracowanie materiałów stanowiących efekt finalny projektu.
Podczas zajęć uczniowie uczyli się jak:
- bezpiecznie poruszać się w sieci, na platformach i serwisach internetowych,
- instalować i korzystać z różnych aplikacji, gier, programów, wspierających ucznia w zdobywaniu umiejętności i zrozumieniu współczesnego świata,
- programować, wykorzystując otrzymane roboty ozoboty, matę do kodowania, robota Photona, Lego Education WeDo 2.0,
- korzystać z zasobów edukacyjnych zamieszczonych w Internecie.
- gromadzić, przechowywać, porządkować, opracowywać i prezentować pozyskane dane, jako podsumowanie projektu.
Od 11 marca 2020r., z powodu pandemii, zajęcia odbywały się za pośrednictwem platformy Classroom oraz poczty elektronicznej. W ramach podprojektu uczestnicy realizowali projekt uczniowski „Biała podróż- wytwory z soli kamiennej”, przede wszystkim metodą projektu. Głównym celem tego projektu było poznanie historii soli kamiennej i jej wytworów z wykorzystaniem współczesnych narzędzi technologii informacyjno- komunikacyjnej.
Aby zrealizować ten cel uczniowie:
1. Wspólnie z nauczycielem dokonali wyboru tematu projektu i podziału na grupy oraz wybrali lidera grupy.
2. Poznali właściwości i zastosowanie soli oraz walory lecznicze soli, wyszukując informacje z różnych źródeł (Internet, encyklopedia).
3. Wyhodowali kryształki soli, przeprowadzając doświadczenie, które polegało na przygotowaniu: słoika, włóczki, soi kuchennej ciepłej wody, patyczka. Do słoika dzieci wlewały wodę i stopniowo wsypywały sól, mieszając. Czynność powtarzały, aż do chwili, gdy więcej soli nie chciało się rozpuścić. Zanurzyły włóczkę na patyczku i odstawiły w ciepłe miejsce na kilka dni. Po kilku dniach obserwowały powstałe kryształki soli.
4. Kolejnym etapem w realizacji projektu była wycieczka Kłodawską Podziemną Trasą Turystyczną do Kopalni Soli w Kłodawie, zjazd windą na poziom 600 m pod powierzchnią ziemi, zwiedzanie kopalni, a także obejrzenie wystawy wytworów z soli znajdującej się na powierzchni Kopalni Soli w Kłodawie. Jest to najgłębsza w Polsce podziemna trasa turystyczna. Celem wycieczki było poznanie historii soli kamiennej i jej wytworów, a przede wszystkim wykorzystanie współczesnych narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej do utrwalenia pobytu w kopalni. Wycieczka odbyła się 27 lutego 2020r. i rozpoczęła się zbiórką w szkole Podstawowej nr 1 im. Św. Jana Pawła II w Kłodawie oraz przejazdem autokarem szkolnym do Kopalni Soli w Kłodawie. Tam spotkaliśmy się z dwoma przewodnikami- górnikami, którzy podczas zwiedzania opowiedzieli nam legendy związane z kopalnią, historię powstania kopalni i metody wydobycia kłodawskich złóż naturalnej soli kamiennej, która powstała ponad 200 mln lat temu z odparowania mórz i oceanów. Wszyscy uczestnicy wycieczki byli zobowiązani do założenia kasków, które chroniły głowy przed ewentualnymi zagrożeniami. Należy wspomnieć, iż kopalnia cały czas funkcjonuje i trwa wydobycie soli. Dużo emocji wywołał zjazd windą na poziom 600 m pod ziemią z prędkością 6m/s. Podczas zwiedzania przeszliśmy wyrobiskami korytarzy do podziemnej kaplicy św. Kingi – patronki górników solnych, obejrzeliśmy wyeksploatowane komory solne, wiele figur z soli np. figurkę Skarbnika, maszyny używane w podziemnym górnictwie solnym, salę koncertową, w której pobito rekord Guinessa w kategorii „Najniżej odbywający się koncert muzyczny na świecie” i Grotę Drakuli. Wyprawa do wnętrza ziemi wywołała w uczestnikach wiele niezapomnianych wrażeń, fascynacji i podziwu dla dzieła, jaki stworzyła natura. Na koniec wycieczki, gdy już znaleźliśmy się na powierzchni ziemi uczniowie obejrzeli również wystawę wytworów solnych znajdującą się w sklepie na terenie zakładu. Na pamiątkę pobytu w kopalni soli każdy uczestnik otrzymał kilogramową torebkę kłodawskiej soli jadalnej. Uczniowie długo wspominali pobyt w największej czynnej kopalni soli kamiennej w Polsce, a wszystko to dzięki wykorzystaniu współczesnych narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej, tj. tablety, kamera i aparat cyfrowy. Zdjęcia i filmiki z wycieczki:
Uczestnicy projektu byli bardzo zaangażowani we wszystkie czynności i wykorzystali różne źródła informacji, które porządkowali, opracowywali i prezentowali, dzięki wykorzystaniu współczesnych narzędzi technologii informacyjno- komunikacyjnej, otrzymanych w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@2020. Wszystkie podjęte działania pozwoliły bardzo dobrze poznać historie soli kamiennej i jej wytwory. Zakładane cele projektu zostały w pełni osiągnięte i dostarczyły uczestnikom oraz prowadzącym wiele satysfakcji. Programowanie „zostanie w głowie” i służyć będzie nauce oraz zabawie. Wszystkie działania zaplanowane w projekcie uczniowskim zostały uwiecznione za pomocą aparatu cyfrowego i kamery, wykorzystując do tego celu tablety i aparat cyfrowy oraz wykonane z zapewnieniem samodzielności uczniów, a także motywowaniem ich do pracy. Z obserwacji nauczyciela wynika, iż uczniowie, w pracach nad projektem, wykazali się pomysłowością, kreatywnością, bardzo dużą aktywnością. Realizacja tych działań dostarczyła dzieciom wiele radości i niesamowitych wrażeń. Udokumentowaniem poczynionych działań i prezentacją wyników projektu jest załączona, w Mediotece i Google dysk, prezentacja:
Multimedia
Wybrane filmy nakręcone przez uczniów
Prezentacja podsumowująca prace w projekcie.
—————————————-
Zespół projektowy
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 1 im. św. JPII w Kłodawie
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Anna Śliwka
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:
- Franciszek Broda
- Marcel Chrapkowski
- Zofia Gaj
- Szymon Kiełczak
- Nadia Komodzińska
- Lena Kubiak
- Gracjan Leśniewski
- Fabian Leśniewski
- Julia Majkowska
- Mikołaj Marchlewski
- Dominik Marciniak
- Fabian Paluszewski
- Adam Pielak
- Aleksander Pietrzak
- Maja Sędziak
- Adrianna Siurmicka
- Mateusz Szołajski
- Oliwier Śliwka
- Filip Tomczak
- Filip Witczak
- Jakub Zięciak