Cyfrowa rewolucja w ZSZ Rawicz

Założenia projektu

Celem projektu jest dążenie do aktywności poznawczej i twórczej uczniów oraz pobudzanie ich zainteresowań przez wykorzystanie zasobów informatycznych i rzeczowych.
Głównym celem jest kształtowanie i rozwijanie umiejętności z zakresu mechatroniki, programowania oraz modelowania i druku 3D.

Realizacja

W roku szkolnym 2021/2022 Zespół Szkół Zawodowych im. Stefan Bobrowskiego w Rawiczu przystąpił do realizacji projektu edukacyjnego Uczniowskie Laboratoria Informatyczne – Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020, który jest realizowany w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.

Zajęcia w ramach projektu odbywały się od listopada do końca maja. Podczas cotygodniowych zajęć szesnastoosobowa grupa uczniów miała możliwość podniesienia poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystywania współczesnych narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK).

W pierwszej części projektu uczniowie poznali zakres zastosowania programów służących do rysowania i modelowania 3D – Autodesk Inventor oraz Solid Edge. Podczas kolejnych zajęć uczniowie byli coraz bardziej wdrażani w zaawansowane techniki tworzenia elementów trójwymiarowych, co umożliwiło im wykonanie indywidulanych projektów. Nabyte umiejętność pozwoliły uczniom poznać profesjonalne narzędzia wykorzystywane w wielu branżach związanych z budowaniem i wytwarzaniem elementów maszyn i urządzeń.

Kolejnym etapem realizacji projektu było urzeczywistnienie zaprojektowanych elementów 3D. Do tego zadania został wykorzystany druk 3D. Zanim jednak do tego przystąpiono, uczniowie zapoznali się z budową oraz obsługą drukarki 3D. Zdobyta wiedza pozwoliła uczniom na wydruk wcześniej zamodelowanych elementów. Dodatkowo podczas zajęć wykorzystywano skaner 3D.

Widząc duże zainteresowanie uczniów modelowaniem 3D, wprowadzony został program Blender. Uczniowie dzięki temu programowi mogli spróbować „cyfrowego rzeźbienia”.W wyniku pracy w tym programie powstała między innymi animacja kostki Rubika oraz liczne wizualizacje. Program Blender pozwolił uczniom przede wszystkim na poznanie różnych narzędzi wykorzystywanych podczas tworzenia gier komputerowych czy realistycznych wizualizacji.

Szeroko poznana technologia modelowania 3D umożliwiła uczniom stworzenie projektu zabudowy dla drukarki 3D. Wykonane rysunki zostały przekazane do współpracującej ze szkołą firmy Rawag, gdzie na podstawie dokumentacji technicznej została zrobiona zabudowa. 

Dzięki otrzymanym pomocom dydaktycznym, uczniowie mieli możliwość na rozszerzenie swojej wiedzy z zakresu programowania i automatyki. W realizacji zagadnień z zakresu programowania pomogły zestawy Lego SPIKE Prime. Uczniowie
w pierwszej kolejności poznali podstawy programowania w języku Python, następnie zbudowane zostały dwa roboty, które programowane były według zadanych parametrów przez uczniów.

Udział uczniów w laboratoriach pozwolił im na zdobycie nowych kompetencji z zakresu programowania oraz tworzenia i wizualizacji obiektów trójwymiarowych, które wykorzystali podczas dni otwartych w szkole.

Multimedia

—————————————————————

Zespół projektowy

Nazwa szkoły: Zespół Szkół Zawodowych im. Stefana Bobrowskiego w Rawiczu

Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Mateusz Pruchnik

Uczestnicy – członkowie zespołu projektowego:

Nikodem Białek
Przemysław Błoszyk
Jakub Dziubałka
Maksymilian Felisiak
Artur Guliński
Hubert Kuncewicz
Bartosz Kwiecień
Krystian Liska
Karol Marcinkowski
Mateusz Niedźwiedź
Bartłomiej Olszak
Bartosz Ptasik
Nikita Rozin
Kamil Suchanecki
Wojciech Twardy
Bartosz Łacinik