Cyfrowo o powiecie czarnkowsko-trzcianeckim
Założenia projektu
——————————————-
Projekt zakładał realizację tematyki, zagadnień i założeń ULI dla szkół ponadgimnazjalnych. Tematykąa zajęć była poświęcona powiatowi czarnkowsko-trzcianeckiemu. (np. kampanie społeczne, reklama w okolicy, cyberprzemoc i odpowiedzialność za łamanie prawa – przykłady z powiatu, programowanie, algorytmika gra miejska powiązane z projektem uczniowskim,).
Realizacja
—————————————-
Etapy realizacji:
Listopad
Przedstawienie uczniom tematyki zajęć, wstępne przygotowanie sprzętu. Pierwsze spotkanie projektowe polegało na zapoznaniu uczniów z regulaminem pracy wokół projektu, tematyką zajęć oraz celami, jakie przyświecać miały projektowi. Uczniowie dowiedzieli się, jakie zdobędą umiejętności po ukończeniu projektu: tworzenie stron WWW w php i html z elementami JavaScript, budowanie i programowanie robotów Lego wg instrukcji i wg własnych pomysłów, dokumentowanie zajęć, ciekawych zdjęć i filmów z projektu na szkolnym Facebooku, poznawanie nowych narzędzi, kompilatorów, aplikacji do programowania, poznawanie praw autorskich i licencji w sieci. Członkowie zespołu zapoznani zostali również z korzyściami, jakie projekt miał przynieść im, jako uczestnikom i szkole, jako placówce wzbogaconej o nowoczesny sprzęt.
Grudzień
Uczniowie zostali zapoznani z prawami autorskimi w sieci i licencjami. Nauczyciel podał przykłady łamania praw autorskich i pokazał, kiedy można bezpłatnie korzystać z zasobów sieci. Uczniowie zostali wstępnie wdrożeni w tworzenie dokumentów HTML i PHP, które też później zostały opublikowane zgodnie z prawami autorskimi. Powstały grupy zadaniowe, które stworzyły podprojekty głównej strony WWW. Następne zajęcia dotyczyły tematyki „Media nami kręcą: reklama, propaganda i kampania społeczna w Internecie. Platformy Google i Facebook. Blogi edukacyjne.” W ramach tej tematyki przygotowaliśmy i zrealizowaliśmy internetową kampanię społeczną dotyczącą tematyki projektu. Uczniowie stworzyli projekt strony internetowej dla celów kampanii „Cyfrowo o powiecie czarnkowsko-trzcianeckim”.
Styczeń
Kolejne zajęcia oparte zostały na bardzo ważnej tematyce dotyczącej bezpieczeństwa cyfrowego ucznia w szkole. Członkowie zespołu zostali zapoznani z zagadnieniem odpowiedzialności i kar za złamanie prawa.
Przyswoili wiedzę na temat tego, jak zachować się w przypadku zagrożenia. W ramach tych zagadnień stworzyli projekt strony, respektując prawa sieci. Dowiedzieli się, jak ważna jest wiarygodność w świecie cyfrowym. Na własnych stronach internetowych umieścili zweryfikowane przez różne źródła informacje.
Luty
W miesiącu lutym skupiliśmy się głównie na zajęciach praktycznych przy wykorzystaniu dostarczonych przez projekt materiałów. Uczniowie zostali podzieleni na cztery grupy. Każda z nich zajęła się składaniem robotów Lego Education. Istotnym askpektem było ukazanie ruchu robota i wykorzystanie sensorów.
Publikacja wyników programowania opublikowana została na własnych stronach WWW – strony w PHP, skrypty w JavaScript, tworzenie galerii. Uczniowie zdobyli umiejętność przeglądania i wykorzystania aplikacji wspierających zdobywanie umiejętności i zrozumienia współczesnego świata. Szczególna uwaga została zwrócona na narzędzia do projektowania i programowania.
Jeden z naszych zaprogramowanych robotów:
Kwiecień
W związku ze szczególną sytuacją i przestrzeganiem przepisów BHP, mówiących o czasie pracy młodzieży przy komputerze, w miarę możliwości przeprowadzone zostały zajęcia online za pomocą platformy Teams. Uczniowie zapoznali się z filmem instruktażowym. Instalowali środowisko programistyczne (CodeBlocks) i razem z nauczycielem stworzyli proste programy. Uczniowie poznali instrukcję przypisania, wprowadzania i wyprowadzania danych w konsoli. Członkowie zespołu za pomocą filmu instruktażowego zapoznali się z instrukcją if() oraz zwrotnicą switch – case. Następnie wykonali szereg programów wykorzystujących powyższe instrukcje. Nauczyciel pokazywał na udostępnionym ekranie jak użyć powtarzania instrukcji (iteracji) i bloku instrukcji. Następnie uczniowie (w konsultacji z prowadzącym) tworzyli programy wykorzystujące pętle. Na kolejnym spotkaniu uczniowie zapoznali się z instrukcją odczytu i zapisu do pliku tekstowego. Poznali polecenia otwierania pliku w odpowiednim trybie, a następnie wykorzystali te umiejętności do tworzenia programów wykorzystujących operacje wejścia/wyjścia.
Maj
W maju uczniowie pisali pierwsze programy w Pythonie. Instalowali środowisko programistyczne (CodeBlocks) i razem z nauczycielem stworzyli proste programy. Podsumowaliśmy również naszą wspólną działalność.
Multimedia
—————————————-
Zespół projektowy
Nazwa szkoły: Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Trzciance
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Adam Sroka
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:
- Małgorzata Baum
- Marcel Dzimira
- Franciszek Frycz
- Jakub Kluska
- Krzysztof Maksim
- Piotr Matus
- Szymon Olszewski
- Marta Piekarska
- Jan Pietras
- Wiktoria Popławska
- Patryk Szmajda
- Bartłomiej Szymczak
- Krzysztof Weimann
- Mateusz Wieczorek
- Jan Wiela
- Arkadiusz Zawalniak