Dzieje gołuchowskiej rezydencji magnackiej i jej mieszkańców – Branżowa Szkoła Specjalna I Stopnia w Pleszewie

Zespół Placówek Specjalnych to placówka przeznaczona dla dzieci i młodzieży z różnymi stopniami niepełnosprawności intelektualnej (lekką, umiarkowaną, znaczną, głęboką) uczącej się na różnych etapach edukacyjnych. Trafiają do nas dzieci z masowych szkół z niskim poczuciem wartości, odrzucenia, czujący się gorszymi od swoich rówieśników. Dzieci, które w masowych szkołach nie brały udziału w projektach, akademiach. Jednym z zadań nas jako nauczycieli, specjalistów jest “naprawienie” tego i  na nowo odbudowanie ich poczucia wartości. Ogromnym zaskoczeniem dla samej młodzieży, a także dla ich rodziców jest fakt, że oto nagle w innej szkole biorą udział w akademiach,  projektach, przedstawieniach teatralnych. Dużym zdziwieniem dla rodziców jednego z uczestników projektu – Artura, był wybór jego do CSW. Jego mama zadzwoniła do szkoły, że nastąpiła chyba jakaś pomyłka. To pokazuje, że i u rodziców wzrasta poczucie, że ich dziecko oprócz niepełnosprawności i sporych ograniczeń coś potrafi, jest akceptowane.

Grupa projektowa Akademii Kształcenia Wyprzedzającego to wybrani uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z  klas I-III Szkoły Branżowej Specjalnej I Stopnia.

img_3765.jpg

Skład:

1. Artur Durmenc kl. I (piekarz)

2. Marcin Kowalski kl. III (mechanik samochodowy)

3. Karolina Mazur kl. I (pomocnik kucharza)

4. Dariusz Reszel kl. II (mechanik samochodowy)

5. Dominika Sołowińska kl. III (pomocnik kucharza)

6. Katarzyna Wasiewicz kl. III (pomocnik kucharza)

7. Alan Zimny kl. I (pomocnik kucharza)

Uczą  się oni  przedmiotów z ramowego planu nauczania dla szkoły branżowej. Realizują treści z podstawy programowej kształcenia ogólnego jednak w bardzo zawężonym zakresie, dostosowanym do swoich indywidualnych potrzeb i możliwości. Jako osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim mają obniżoną sprawność intelektualną, zaburzoną sferę poznawczą, emocjonalną (na bardzo niskim poziomie, nieadekwatnym do wieku), słabą pamięć i bardzo słabą wyobraźnię, kreatywność; trudności w koncentracji uwagi. Myślenie  na poziomie konkretno-obrazowym umożliwia im jedynie pracę odtwórczą.

Taki poziom funkcjonowania uczniów wymagał dostosowania zadań projektowych, tak by każdy z nich potrafił je wykonać. Zadania, które dałyby im poczucie sprawcze. Pomimo swoich ograniczeń moi uczniowie świetnie radzą sobie z obsługą smartfonów i różnych aplikacji społecznościowych. Postanowiłam to wykorzystać. Zauważyłam, że w szkole panuje moda na TikToka. Jest to mobilna aplikacja internetowa, której główna funkcjonalność polega na możliwości wysyłania bardzo krótkich spersonalizowanych filmów. 

Na obiekt projektowych badań zdecydowałam wybraliśmy zamek w Gołuchowie, ponieważ jest znany uczniom, troje z nich mieszka w gminie Gołuchów. Temat: “Dzieje gołuchowskiej rezydencji magnackiej i jej właścicieli.”

img_4942.jpgzamek_wczesna_wiosna_26.jpg

Każdy dostał przydział obowiązków adekwatnych do swoich możliwości. Uczniowie, którzy nie opanowali umiejętności czytania zajmowali się stroną techniczną, wypożyczeniem książek, wykonaniem zdjęć.  Ja sporządziłam artykuły dotyczące właścicieli oraz historii rezydencji. Materiały do mojej pracy przygotowali mi:

Dominika wypożyczyła książki z biblioteki w Gołuchowie, robiła zdjęcia w parku.

Marcin wypożyczył książki z biblioteki w Pleszewie, nagrywał filmiki w zamku.

Artur i Karolina  wyszukiwali informacji w Internecie.

Darek i Alan wspólnie wyszukiwali zdjęć dotyczących zamku i właścicieli.

Alan nagrywał filmiki w zamku, skanował fotografie z książek.

Kasia z moją pomocą przygotowywała na podstawie moich artykułów teksty do czytania przez lektora. 

Po tej części projektu nastał czas na nagrywanie. Tu prym wiedli już moi uczniowie – specjaliści od TikToka, bez znaczenia był fakt, że np. Alan w ogóle nie opanował umiejętności czytania, Dominika w wyniku porażenia mózgowego ma problemy z poruszaniem się i mową. Artur ze względu na autyzm jest wycofany w kontaktach społecznych. Wszyscy oni za to świetnie radzą sobie z aplikacjami na smartfonach i tabletach. Jakież było zdziwienie mojej grupy, że oto pani Magda czegoś nie umie i to oni muszą zapoznać swoją nauczycielkę z tajnikami nowoczesnych aplikacji. Tu ja byłam ich pomocnikiem i asystentem przy nagrywaniu, sugerowałam wybór muzyki, zdjęć i czuwałam nad poprawnością merytoryczną.  Dzięki temu ja również nauczyłam się obsługi tej aplikacji ii wykorzystuję ją jako multimedialną pomoc na lekcjach języka polskiego, szczególnie przy opracowaniu lektur (wspólnie z uczniami klasy piątej Szkoły Podstawowej Specjalnej nagraliśmu tiktoki o bohaterze lektury „Chłopcy z placu broni”).

Zadania wykonane przez uczniów podczas nagrań:

1. Artur – lektor, obróbka zdjęć, podkład muzyczny,

2. Marcin – lektor, obróbka zdjęć, podkład muzyczny (Marcin prywatnie jest też youtuberem, nagrywa filmiki o pojazdach rolniczych),

3. Karolina – utworzenie profilu projektu w aplikacji TikTok,  lektor, przygotowanie slajdów do TikToków w aplikacji VideoMaker,

4. Dariusz – lektor, przygotowanie muzyki w aplikacji Spotify,

5. Dominika – obróbka filmów w aplikacji InShot,

6. Katarzyna – lektor i reżyser, czuwanie nad nagraniami,

7. Alan – technik nagrań (przygotowanie statywu, dbanie o ciszę na planie, przytrzymywanie tabletu, tekstów do czytania), obsługa aplikacji CanScanner.

Filmiki były udostępniane na TikToku na bieżąco, zdobywały lajki, komentarze, co uczniów bardzo cieszyło. Jeden (przybliżający Gołuchów) ma już ponad 2300 odsłon, pozostałe od 190 po 370, 750 i liczby wciąż rosną.

Profil zyskuje coraz więcej oglądalności. Nawiązała ze mną kontakt pani Patrycja Walerowicz prezes Gołuchowskiego Centrum Kultury „ZAMEK” z pytaniem, czy jako organizacja mogą wykorzystać nasze tiktoki do promocji Gołuchowa. Okazało się, że jej córka natrafiła na jeden nasz profil. Ależ było zdziwienie i niedowierzanie, a także ogromna radość i duma moich uczniów, że ktoś z zewnątrz docenił ich starania i pracę. 

Przygotowane tiktoki były umieszczane również na fanpage’u Zespołu Placówek Specjalnych na Facebooku, by wszyscy mogli zapoznać się z efektami pracy zespołu projektowego.

Screny profilu projektowego w aplikacji TikTok:

tiktok11.pngtiktok2.pngtiktok3.png

Mając świadomość, że nie każdy jest użytkownikiem TikToka, wszystkie filmiki zostały zgrane i połączone w całość. Oto efekt naszej pracy:

Pomimo, że projekt został już zakończony, młodzież nadal chce prowadzić profil na TikToku. Prawdopodobnie od nowego roku konto zostanie przekształcone i będą tam umieszczane tiktoki z życia szkoły (filmiki z projektu nadal będą widoczne).  Do obsługi konta już są chętni uczniowie biorący udział w projekcie, będzie również wyznaczony nauczyciel jako opiekun grupy. W ten sposób szkoła zyskała kolejny fanpage do promowania placówki.