„Słuchać rapu i nie wyciągać z niego wniosków to jak żyć i nie oddychać” – Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 3 w Krotoszynie

Udział w projekcie rozpoczęliśmy w listopadzie 2019 roku jako uczniowie klas pierwszych. Przez cały czas trwania projektu pracowaliśmy w następującym składzie: Dominik Babul, Julia Bondzior, Sandra Chmielarz, Marcelina Fabianowska, Dawid Fabiś, Stanisław Frąckowiak, Martyna Glińska, Klaudia Gorwecka, Aleksandra Koncewicz, Daria Kołacka, Oliwia Kuś, Zuzanna Matyba, Natalia Michalak, Gracjan Nadstawski, Julia Namysł, Daria Ostój, Kamil Poterek, Martyna Płonczyńska, Klaudia Snela, Magdalena Szaflarska, Karina Szyszka, Mateusz Słocki, Anastazja Wajzbrot-Panczuk, Gracjan Witek, Karina Wiśniewska.

dsc02439.jpgdsc02427.jpg

Początkowo zostaliśmy zapoznani przez opiekuna grupy, panią Mariolę Koczorowską z ideą i celem utworzenia Klas Akademickich. Na kolejnym spotkaniu grupy projektowej dokonaliśmy wyboru tematyki, którą chcielibyśmy się zajmować. Nasz wybór padł na muzykę hip-hopową/rap.

Dokładny temat projektu to:  Słuchać rapu i nie wyciągać z niego wniosków to jak żyć i nie oddychać – rap jako sposób na życie. Wstępnie rozdzieliliśmy zadania oraz wymieniliśmy się pomysłami, które mogłyby zostać użyte w przedsięwzięciu. Ideą projektu, oprócz pracy naszej grupy nad własnym tematem, był także udział w cyklicznych wykładach akademickich online, podczas których mogliśmy więcej dowiedzieć się o regionie oraz zadać pytania do danego tematu prelegentowi.

Pierwszy wykład, w którym wzięliśmy udział, został wygłoszony przez prof. Annę Pałubicką. Nosił on tytuł „Kultura europejska –  jej geneza i tożsamość”. Podczas następnego spotkania grupy projektowej opracowaliśmy plan realizacji pomysłu zatwierdzonego przez wszystkich uczestników – przeprowadzenia wywiadu ze znanym raperem. Przygotowaliśmy scenariusz spotkania z Filipkiem (muzykiem, który zgodził się wziąć udział w projekcie), podawaliśmy przykładowe pytania, które chcielibyśmy zadać artyście. Ustaliliśmy również sprawy natury technicznej.

Grudzień rozpoczęliśmy od dopracowania planu spotkania z Filipkiem. Przed wyczekiwanym dniem wzięliśmy jeszcze udział w kolejnym wykładzie. Tym razem został on wygłoszony przez prof. Wiktora Wernera i dotyczył on tematu „Pomyśleć wspólnotę – odczuć jedność – stworzyć społeczeństwo. Refleksja o tym, co łączyło ludzi w przeszłości a co łączy ich w epoce cyfrowej”.

Spotkanie z raperem miało miejsce w Krotoszyńskim Kinie „Przedwiośnie”. Uczestniczyło w nim, oprócz uczniów z naszej Klasy Akademickiej, jeszcze ponad 300 uczniów z klas I i II z ZSP 3 w Krotoszynie. Było to wydarzenie, które spotkało się z dużym zainteresowaniem i entuzjazmem młodzieży z naszej szkoły, a w szczególności nas samych. Napięcie i ekscytacja, jakie towarzyszyły nam tego dnia, były nie do opisania. W końcu nie każdy ma możliwość spotkania się ze swoim idolem twarzą w twarz i rozmowy z nim. Czuliśmy się zaszczyceni, że polski raper i freestyler oraz autor tekstów i jest znany w całym kraju, zechciał nam pomóc zrealizować nasze marzenie spotkania z nim a także wesprzeć realizację projektu. Filipek należy do wytwórni QueQuality który posiada 2,06 mln subskrybcji na platformie YouTube. Jego najbardziej rozpoznawalny i najczęściej odtwarzany kawałek „Dementor” ma ponad 32 mln wyświetleń. Radość zobaczenia Filipka „na żywo” była bardzo widoczna wśród naszych kolegów ze szkoły i na pewno to wydarzenie pozostanie na długo w ich pamięci. Za kulisami przeprowadziliśmy wywiad z muzykiem oraz zaprosiliśmy go do zabawy w tzw. „szybkie strzały”. Następnie, już na scenie przed wszystkimi zgromadzonymi, muzyk odpowiadał na pytania zadane nie tylko przez nas, ale także przez uczniów zasiadających na widowni. Po udzieleniu odpowiedzi, Filipek wystąpił wykonując kilka swoich utworów. Na koniec wydarzenia młodzież mogła podejść do artysty i zrobić sobie z nim zdjęcie lub poprosić o autograf. Z tego wydarzenia zostały zarejestrowane nagrania oraz zdjęcia. Niestety jakość nagranego dźwięku uniemożliwiła wykorzystanie w pełni tych materiałów w projekcie. Zostały one umieszczone na platformie CSW w mediotece.

dsc_0169.jpgdsc_0171.jpg

dsc_0176.jpgdsc_0208.jpg

dsc_0227.jpgdsc_0275.jpg

dsc02602.jpgdsc02595.jpg

dsc02579.jpg

Ostatni wykład w starym roku został wygłoszony przez dr hab. Przemysława Matusika. Jego temat brzmiał „Od Marcinkowskiego do Wawrzyniaka. Praca organiczna a drogi awansu społecznego w XIX wieku”.

Nowy rok rozpoczęliśmy od przygotowania dalszego etapu projektu a mianowicie sondy, która została przeprowadzona ostatecznie w innej formie niż pierwotnie planowano ze względu na warunki. Układaliśmy do niej pytania oraz omawialiśmy jej formę. Jedyny wykład, jaki odbył się w styczniu nosił tytuł „ Pola aktywności ziemiaństwa wielkopolskiego w XIX i XX wieku na przykładzie rodu Chłapowskich”, a został on wygłoszony przez prof. Violettę Julkowską.

W lutym wysłuchaliśmy dwóch wykładów. Pierwszy z nich dotyczył tematu „Kultura literacka dworu ziemiańskiego” i wygłosiła go prof. Barbara Judkowiak, a drugi traktował na temat „Propagandowe funkcje opery barokowej” i wygłosił go prof. Igor Kraszewski.

Praca nad projektem w marcu została utrudniona przez pandemię koronawirusa. Od tej pory komunikowaliśmy się między sobą oraz z nauczycielem poprzez grupę na Messengerze. W tym miesiącu wykład online pt. „Wyboista droga do niepodległości. Polacy w czasie I wojny światowej” został wygłoszony przez prof. Damiana Szymczaka. Poprzez komunikator internetowy omawialiśmy kolejne zadanie w przedsięwzięciu – debatowaliśmy na temat tego, jak rap miał/ma wpływ na modę. W kwietniu były dwa wykłady- „Fenomen powstania Wielkopolskiego 1918-1919” autorstwa dr Marka Rezlera oraz „Chleba i wolności. Poznański czerwiec 1956, który wygłosił prof. dr. hab. Stanisław Jankowiak.

Ze względu na brak możliwości przeprowadzenia sondy ulicznej, jak pierwotnie planowaliśmy, przeprowadziliśmy ją w formie elektronicznej. W wyniku ankiety dowiedzieliśmy się, że najwięcej ludzi słucha muzyki z wytwórni QueQuality , większość słucha muzyki polskich twórców, wachlarz artystów wymienianych przez ankietowanych jest bardzo szeroki, ulubiony styl to trap, większość osób była na koncercie, w zestawieniu rapu i trapu wygrał rap.

W ramach realizacji projektu planowaliśmy inne działania, m.in wycieczkę do Poznania do kolebki polskiego rapu oraz spotkanie z raperem, jednak nie udało się tego zorganizować przez pandemię.

Pracę nad naszym projektem zamyka ponad 20-minutowy film opowiadający historię muzyki hip-hopowej oraz rapu. Przedstawiliśmy w nim w pigułce, jak narodził się ten gatunek muzyki, omówiliśmy charakterystyczne elementy subkultury takie jak np. graffiti. Pokazaliśmy w nim również, jak ta muzyka trafiła do Polski i jakie były jej początki w naszym kraju. Poza tym przedstawiliśmy sylwetki rożnych artystów, pokazaliśmy różne aspekty języka, mody i mediów związane z rapem, wymieniliśmy liczne podgatunki hip-hopu, wspomnieliśmy również o spotkaniu z raperem Filipkiem i przybliżyliśmy jego osobę. Praca nad filmem, oprócz działań wspólnych grupy trwała około 50 godzin, jednak nie był to czas zmarnowany, gdyż mogliśmy zaprezentować to, co jest naszą pasją, co jest naszym sposobem na życie, nawiązując tym samym do tematu projektu.