Rycerze średniowieczni – ich życie i walki | Szkoła Podstawowa nr 27 w Poznaniu

Założenia projektu

Wszechstronny rozwój wiedzy i umiejętności uczniów poprzez rozwijanie zainteresowań informatycznych, twórczych i humanistycznych:

– dostosowanie tematyki projektu „Rycerze średniowieczni – ich życie i walki” do poznanych technologii cyfrowych;
– nauka obsługi nowych programów komputerowych i aplikacji;
– nabycie umiejętności obsługi urządzeń takich jak: tablet, aparat cyfrowy, kamerka, laptop;
– umiejętność konstruowania robotów i programowania elektroniki użytkowej z zestawami Lego SPIKE Prime i BeCreo (dla młodszych granie w Scottie Go!);
– nauka myślenia twórczego, analitycznego i wynalazczego – tworzenie własnych robotów i urządzeń służących do rozwinięcia tematu projektu „Rycerze średniowieczni – ich życie i walki”;
– zgłębienie wiedzy na temat życia średniowiecznego rycerstwa poprzez własną dociekliwość, udział w wycieczce „Śladami rycerzy średniowiecznych po Poznaniu” oraz tworzenie artykułów na temat średniowiecza do szkolnej cyber-gazetki;
– nabycie umiejętności dokumentowania rzeczywistości – filmy i zdjęcia;
– rozwijanie kompetencji komunikacyjnych;
– skonstruowanie multimedialnego, inteligentnego zamku średniowiecznego z użyciem zestawów do budowy elektroniki BeCreo i robotów Lego oraz jego prezentację na forum szkoły.

Realizacja

Organizacja pracy

Pierwsze spotkanie naszej grupy projektowej odbyło się 25.11.2021 roku, na zajęcia zapisało się 20 osób (większość z klas 4-5 oraz cztery osoby z klas 6 i 7). Spotykaliśmy się cotygodniowo w czwartki na dwie godziny od 13:50-14:50. Mieliśmy do dyspozycji salę nr 120 wyposażoną w tablicę multimedialną i salę informatyczną, z której też często korzystaliśmy. W pracowni złożyliśmy wszystkie nasze pomoce naukowe: zestawy Lego SPIKE Prime, BeCreo, Scottie Go! oraz kostki multimedialne, tablety, laptopy, ładowarki i przybory biurowe. Na pierwszym spotkaniu wybraliśmy temat naszego projektu. Zrodził się on metodą skojarzeń. Zapytałam uczniów, co chcieliby budować z klocków Lego i okazało się, że ich priorytetem są: wojownicy, maszyny i konie. Znaleźliśmy więc wspólny mianownik dla wszystkich oczekiwań i jednogłośnie zaakceptowaliśmy temat: „Rycerze średniowieczni – ich życie i walki”. Uczniowie postanowili zbudować maszyny oblężnicze, tarany, katapulty, wozy, konie i rycerzy. Pozornie mogłoby się wydawać, że multimedia i technologie cyfrowe niewiele mają wspólnego z odległym w czasie średniowieczem, ale czy coś może stanąć na drodze dziecięcej wyobraźni i kreatywności? – Okazuje się, że nie. Podczas pierwszego spotkania otworzyliśmy i włączyliśmy tablety oraz zainstalowaliśmy potrzebne aplikacje. Otworzyliśmy także klocki Lego i zestawy BeCreo. Dla wielu uczniów było to doświadczenie nowe i interesujące.

grupa.jpgkacper.jpgequipe.jpg

Średniowieczny zamek multimedialny

Już po kilku lekcjach okazało się, że nasze idee konkretyzują się wokół budowy średniowiecznego zamku multimedialnego. Urządzenia, które uczniowie programowali i konstruowali z zestawów Lego i BeCreo każdorazowo miały znaleźć zastosowanie w makiecie zamku. Początkowo uczyli się programowania poprzez schematy lekcji zawarte w aplikacjach, jednak bardzo szybko zaczęli tworzyć projekty autorskie, stosując pozyskaną wiedzę w sposób kreatywny. Połączenie średniowiecznych kartonowych zamków i zestawów do elektroniki użytkowej okazało się strzałem w dziesiątkę. Wszystkie elementy zestawów BeCreo znalazły tam swoje zastosowanie: diody LED imitowały pochodnie, głośniczek odtwarzał odgłos palących się świec. W zamku odbywała się uczta, zatem buzzer na biesiadnym stole, obok króla przyzywał służbę wydając odgłos dzwonka, czujnik temperatury podgrzewał potrawy, a wyświetlacz ją wskazywał, serwomechanizm otwierał i zamykał bramę wjazdową. Uczniowie na potrzeby instalacji zaprezentowanej podczas uroczystego finału zbudowali też następujące roboty Lego: walczącego rycerza oraz katapultę i taran (maszynę oblężniczą). Kartonowe zamki użyte do makiety pomalowali uzdolnieni plastycznie uczniowie Cyfrowej Szkoły Wielkopolsk@ 2020, dzieci ze świetlicy, a elementy scenografii stworzyli uczniowie różnych klas na lekcjach plastyki.

grupa_2.jpgrycerz.jpgtymon.jpg

Szkolna cyber-gazetka

W celu opracowania gazetki uczniowie podzielili się na cztery grupy oraz wybrali swoje funkcje redakcyjne. Zaplanowaliśmy, że każda grupa napisze po trzy artykuły, należało też wymyślić tytuł gazetki. Miały się tam znaleźć następujące artykuły: wywiad z osobą ze szkoły wraz z autoryzacją i zdjęciami; artykuł na temat wybranego aspektu życia rycerzy średniowiecznych, np. uczty, stroje, walki, uzbrojenie, muzyka (rola trubadurów i truwerów) wraz z ilustracjami z internetu oraz artykuł na temat hobby osób z grupy wraz z autorskimi zdjęciami. Powstały bardzo ciekawe publikacje. Uczniowie starali się korzystać z programu Scribus, jednak ostatecznie bardziej atrakcyjne okazało się osadzanie artykułów w programie Canva. Poznali także program Gimp, do obróbki zdjęć. Stworzenie cyber-gazetki sprawiło, że uczniowie poznali nowe programy graficzne, nauczyli się rozplanowywać prace, realizować różne role w grupie. Pisząc swoje artykuły nabyli wiedzę na temat realiów życia w epoce średniowiecza ze zwróceniem szczególnej uwagi na życie rycerstwa. Przeprowadzili wywiady z wybranymi osobami ze szkoły, dowiedzieli się czym jest autoryzacja wywiadu oraz termin „łamanie tekstu”. Poznali lepiej zainteresowania swoich kolegów z grupy. Próbując wcielić się w rolę dziennikarza, fotografa czy szefa zespołu, pozyskali podstawy wiedzy praktycznej potrzebnej w tego rodzaju pracy.

img_0414.jpgpoczatki_gazetki.jpg

Wycieczka oraz filmiki uczniów

Inspirującym wydarzeniem była wycieczka „Śladami rycerzy średniowiecznych po Poznaniu”. Wyprawa odbyła się ona 12.04.2022 r. Rozpoczęliśmy ją od punktu widokowego w ogrodzie Zamku Przemysła. Potem udaliśmy się do Wielkopolskiego Muzeum Wojskowego na Starym Rynku. Tam uczestniczyliśmy w warsztacie na temat średniowiecznego rycerstwa. Uczniowie byli zachwyceni wykładem na temat obyczajów, uzbrojenia i sposobów walki. Niektórzy byli pasowani na rycerzy przez pana przewodnika, obiecywali spełniać ideały rycerskie: „słuchać rozkazów, bronić słabszych i służyć innym pomocą”. Kolejnym etapem wycieczki było zwiedzanie Muzeum Archidiecezjalnego na Ostrowie Tumskim, gdzie poza widokiem najstarszej katedry średniowiecznej w Polsce im. Św. Piotra i Pawła, uczniowie mogli pogłębić swoją wiedzę na temat sztuki i filozofii średniowiecza. Szukali także skarbu, którym okazał się w końcu złoty kielich. Wycieczka była bardzo ciekawa. Jej uczestnicy mogli poznać liczne eksponaty i świadectwa historyczne dotyczące Poznania, pokazujące bogatą tradycję rycerską na terenie naszego miasta i Wielkopolski.
Podczas wyprawy zadaniem uczniów było dokumentowanie jej przebiegu w postaci zdjęć i filmików na telefonach. Powstały filmy zrealizowane przez cztery grupy projektowe, które można obejrzeć poniżej w Multimediach.

img_0166.jpgimg_0220.jpgimg_0297.jpg

img_0305.jpgimg_0138.jpgimg_0191.jpg

Szkolna gala Cyfrowej Szkoły Wielkopolsk@ 2020

Udział w projekcie Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020 był dla uczniów bardzo interesujący i atrakcyjny. Grupa 20 uczestników zajęć mogła rozwijać swoje talenty i pasje związane z informatyką. Doskonalili takie kompetencje jak: umiejętność pracy w grupie, myślenie algorytmiczne, komputacyjne i programistyczne. Docenili jak ważna jest wzajemna pomoc i współpraca. Mieli możliwość zaprezentowania efektów swoich działań na forum publicznym. W szkole odbyły się dwie gale finałowe projektu Cyfrowej Szkoły 16.05.22 i 20.05.22 dla klas 4-6, obie cieszyły się dużym zainteresowaniem. Wyświetlaliśmy wówczas fragmenty video z naszych zajęć, filmiki nakręcone podczas wycieczki, prezentowaliśmy powstałe cyber-gazetki. Uczniowie opowiadali o zestawach Lego SPIKE Prime, BeCreo i przedstawili kolegom urządzenia zamontowane w multimedialnym zamku. Zaprezentowali działanie robotów Lego. Opowiedzieli o swoich doświadczeniach podczas projektu: czego się nauczyli, z czego są dumni, co konstruowali i programowali. Niektórzy nawet dokumentowali przebieg finału na tabletach i telefonach. Powstała ciekawa instalacja średniowiecznego smart-zamku, którą nadal mogą oglądać uczniowie naszej szkoły w sali multimedialnej. Podczas gali nagrodzona została najbardziej kreatywna grupa konstruktorska. Tworzyli ją uczniowie klasy czwartej: Tymon Rutkowski, Adrian Drajerczak i Wojciech Przybyła. Przyznane zostały też nagrody dla trzech osób wyróżnionych: Ani Nikolaienko, Sebastiana Szuta i Kacpra Pawlickiego. Uczniowie byli dumni ze swojego dzieła, wykonali pracę, z której mają dużą satysfakcję. Cieszymy się, że mogliśmy wziąć udział w projekcie Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020. Dziękujemy !

yellow_and_red_classic_thank_you_card_landscape.pngimg_0391.jpgimg_0401.jpg

 

 

 

 

 

 

Multimedia
__________________

Nasze zajęcia

Filmik 1 , Filmik 2 , Filmik 3 , Filmik 4 , filmik 5

Filmik 6:

Wycieczka 12.04.2022 „Śladami rycerzy średniowiecznych po Poznaniu”

Filmik 1 , Filmik 3

Filmik 2:

Filmiki nakręcone i zmontowane przez uczniów

Grupa 1, Grupa 2, Grupa 4  

Grupa 3: 

Zdjęcia z gali finałowej Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020 w naszej szkole

img_0481.jpgimg_0478.jpgimg_0458.jpg

 

 

 

 

 

 img_0423.jpgimg_0405.jpgimg_0431.jpg

 

 

 

 

 

img_0429.jpgimg_0444.jpgimg_0430.jpg

 

 

 

 

 

img_0413.jpgimg_0447.jpgimg_0440.jpg

 

 

 

 

 

img_0452.jpgimg_0471.jpg

 

 

img_0469.jpg

 

 

 

 

 

 

Zespół projektowy

Nazwa Szkoły: Szkoła Podstawowa nr 27 w Poznaniu

Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Ewelina Rajchel

Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:

Szymon Bielazik
Adrian Drajerczak
Marian Krawczuk
Szymon Kurpisz
Natalia Kuszaj
Wiktoria Kuszaj
Jakub Leonarski
Valeriia Leshchuk
Anna Nikolaienko
Weronika Nowak
Hanna Okulewicz
Kacper Pawlicki
Wojciech Przybyła
Tymon Rutkowski
Marharyta Sinitsa
Wiktoria Szmytkowska
Albert Szulc
Sebastian Szut
Zuzanna Wachowiak
Jakub Ziętek