Z robotem nauka i zabawa
Założenia projektu
——————————————-
Celem projektu było zapoznanie uczestników z tworzeniem i programowaniem robotów za pomocą zestawów lego.
Realizacja
—————————————-.
Zajęcia zostały przeprowadzone w okresie luty – kwiecień 2020r.
Uczniowie biorący udział w projekcie skierowali swoje główne zainteresowanie w kierunku budowania nowych jednostek robotów.
Początkowo jednak zgodnie z naszymi rozmowami zajęcia rozpoczęły się od wspólnego przygotowania materiałów i wykonania czynności „bazowych”.
Uczniowie posortowali i sprawdzili pod względem ilościowym dostarczone zestawy LEGO MINDSTORMS. Samodzielnie odnaleźli oprogramowanie i zainstalowali je na komputerach i tabletach..
W pierwszej kolejności były to instrukcje budowy podstawowych robotów.
Jako pierwsze wyzwanie – przystąpiono do budowy robotów w wersji edukacyjnej.
Następnie przyszedł czas na instalowanie oprogramowania LEGO MINDSTORMS EV3. Tutaj natrafiono na problem z komunikacją kostek EV3 z tabletami. Pierwsze próby programowania i przenoszenia kodu zostały przeprowadzona za pomocą kabli usb i komputerów stacjonarnych. Jak stwierdzili uczniowie o ile układanie kostek jest prostsze o tyle samo przenoszenie programu do kostek EV3 już nie. Dlatego też dalej trwały próby podłączenia kostek do tabletów. Udał się. Dzięki temu w późniejszym okresie uczniowie mogli zorganizować między innymi wyścigi robotów na zainscenizowanym torze przeszkód.
Na kolejnych zajęciach udało się jeszcze zbudować i wypróbować w działaniu robota ARM H25 oraz zmodyfikowaną wersją czołgu.
Dlaczego zmodyfikowaną? Jak się okazało instrukcja nie do końca została przez uczniów sprawdzona pod względem dostępności odpowiednich klocków i przy wykonaniu około 80-85% projektu zabrakło „materiału” do budowy. W tym miejscu rozpoczęło się kreatywne podejście uczniów do zagadnienia. Jak widać na filmie – czołg został zbudowany i wypróbowany w warunkach klasowego poligonu.
Kolejne jednostki na warsztacie to Gyro Boy oraz Godzilla. Niestety przerwanie zajęć stacjonarnych uniemożliwiło dokończenie tych projektów.
Kolejne zajęcia odbywały się już za pomocą łączy internetowych i przy wykorzystaniu programów do pracy wspólnej. Skorzystaliśmy z rozwiązań jakie daje do dyspozycji posiadanie konta na Gmail. Uczniowie w większości korzystają na swoich telefonach z systemy Android, tak więc uniknęliśmy konieczności zakładania nowych kont pocztowych. A do komunikacji bezpośredniej został wykorzystany Facebook oraz Messenger.
Uczniowie przygotowali za pomocą Coggle mapę związana z podstawowymi pojęciami prawa autorskiego, zagrożeniami płynącymi z internetu . Przy wykorzystaniu darmowych narzędzi do projektowania w 3D przygotowali projekty domów. Gra Sims daje w tym względzie durze pole po popisu.
W programie Canva zostały przygotowane plakaty o tematyce związanej z Międzynarodowym Dniem Ziemi (22 kwietnia).
Z pomocą telefonów i prostych programów do obróbki wideo zostały przygotowane krótkie filmiki w technice poklatkowej. Tutaj uczniowie wykorzystali programy Movawi, Windows live movie maker, Sony Vegas… Dodatkowym działeniem było wykonanie strony WWW konkursowej, na krórej zamieszczone zostały wybrane filmy przygotowane przez chętnych uczniów z całej szkoły. Strona umożliwia także głosowanie na najlepszy film.
Na zakończenie i podsumowanie zajęć została wykonana multimedialna prezentacja przedstawiająca nasze działania.
Proszę kliknąć: STRONA KONKURSOWA – NIBY KONKURS FILMOWY
—————————————-
Zespół projektowy
Nazwa szkoły: Branżowa Szkoła I Stopnia nr 42 w Poznaniu
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Radosław Bańkowski
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:
- Emilia Janas
- Marcin Burkieciak
- Jerzy Gajewski
- Wiktoria Goździewska
- Blążej Jankowski
- Maciej Jaruga
- Daria Matuszewska
- Weronika Szczepaniak
- Marcin Szyk
- Mateusz Waszczuk