Kosmiczny tor przeszkód | Szkoła Podstawowa nr 2 im. Olimpijczyków Polskich w Pile

Założenia projektu
——————————————-

Projekt zakładał utworzenie toru, na którym rozmieszczone będą przeszkody. Wykorzystując zestaw Lego EDUCATION Spike zaprojektowano robota, którego zadaniem było pokonanie przygotowanego tor przeszkód.

Realizacja
—————————————-

Pracę nad projektem rozpoczęliśmy od ustalenia tematu. Pomysłów było tyle, ile mądrych głów w projekcie, ale koniec z końcem udało nam się ustalić wspólny kierunek działania. Uczniowie zadecydowali o realizacji projektu – „KOSMICZNY TOR PRZESZKÓD”.

Podczas pierwszych spotkań online, bo tylko w taki sposób początkowo mieliśmy możliwość pracy, ze względu na niesprzyjający nam czas pandemii, uzgodniliśmy wstępny harmonogram naszych działań. Do realizacji naszego projektu niezbędne było wykonanie toru przeszkód, a następnie zbudowanie robota z zestawu Lego Education Spike i takie zaprogramowanie go, aby pokonał przygotowany tor.

Zaprezentowane zostały przez uczniów dwa projekty toru przeszkód. Zarówno jeden jak i drugi był bardzo ciekawy, co sprawiło nam trudność w wyborze. Po długich naradach zdecydowaliśmy, że połączymy elementy z jednego i drugiego projektu i w ten sposób powstał ostateczny projekt naszego toru. Mogliśmy wówczas ustalić jakie materiały będą nam potrzebne do jego wykonania. Podjęliśmy decyzję, że przy realizacji naszego projektu wykorzystamy jak najwięcej surowców wtórnych.

Kiedy w kolejnych dniach dotarły do szkoły zestawy do nauki programowania tj. zestawy Scottie Go oraz Lego Education Spike, wszyscy mieli możliwość zapoznania się z otrzymanymi zestawami, gdyż umiejętność programowania była nam niezbędna, by zrealizować to, co zaplanowaliśmy.

Po tym jak zebraliśmy wszystkie potrzebne nam materiały do budowy toru przeszkód rozpoczęliśmy pracę. Podczas cotygodniowych zajęć uczniowie angażowali się w wykonywanie kolejnych elementów toru. W międzyczasie swoją pracę zaczęły osoby pracujące nad zaprogramowaniem robota. Prace nad tworzeniem toru zajęły nam dużo czasu, ale ostatecznie efekt końcowy naprawdę nas zadowolił. Wszystkie przygotowane przez uczniów elementy zostały zamontowane na makiecie. Był to też czas, kiedy osoby programujące miały prawie przygotowany program. Kiedy obydwie makiety składające się na całość toru były już ukończone, uczniowie, którzy zajmowali się programowaniem mogli sprawdzić działanie przygotowanego przez siebie programu.

Podczas kolejnych spotkań projektowych ustaliliśmy scenariusz nagrania przejazdu robota przez przygotowany tor przeszkód. Po dopracowaniu programu sterującego robotem byliśmy gotowi na nagranie efektów naszej pracy. Zadbaliśmy o odpowiednie oświetlenie, by światło reflektorów pozwoliło uzyskać odpowiedni efekt na makiecie. Ostatecznie uzyskaliśmy nagranie z przejazdu naszego robota przez cały kosmiczny tor przeszkód.

Podczas kolejnych spotkań uzgodniliśmy jakie będą następne elementy składowe prezentacji naszego projektu. Uczniowie przygotowali tematyczne animacje oraz napisy początkowe i końcowe do naszego filmu. Jeden z uczniów wcielił się w rolę lektora w celu wykonania nagrania z opisem przygód robota. Wykonaliśmy również nagranie grupy projektowej, by zaprezentować bohaterów siedmiomiesięcznych zmagań. W filmie zamieściliśmy również zdjęcia pokazujące pracę przez cały okres realizacji projektu. W efekcie przygotowany film prezentuje umiejętności wykorzystania technologii informacyjno – komunikacyjnej przez uczniów podczas realizacji całego projektu.

Multimedia

Poniżej film oraz link do filmu prezentującego całą naszą pracę w projekcie:

—————————————-

Zespół projektowy

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 2 im. Olimpijczyków Polskich w Pile
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Katarzyna Sosnowska
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:

Aleksander Sosnowski
Julian Wieczorek
Stefan Brzozowski
Marika Rebelska
Weronika Werner
Dominik Wiśniewski
Kacper Artymowicz
Maksymilian Walichnowski
Oliwia Stelmach
Nikola Wersocka
Amelia Skura
Zuzanna Borucka
Weronika Ciżmowska
Maciej Woronowicz
Mikołaj Bilik
Helena Megger