Olimpiada robotów | Zespół Szkół im. Emilii Sczanieckiej w Pniewach, Liceum Ogólnokształcące

Założenia projektu

——————————————-

Celem projektu było kształtowanie postawy twórczej oraz wprowadzenie w podstawy budowania robotów i programowania ich tak, żeby wykonywały określone zadania. W trakcie zajęć organizowane były wyścigi i walki robotów. Efektem projektu było poznanie przez uczniów podstaw konstrukcji maszyn oraz ich programowania, wzrost umiejętności logicznego i konstruktywnego myślenia oraz rozwijanie umiejętności pracy zespołowej.

Realizacja

—————————————-.

Olimpiadę czas zacząć…

Wszyscy z niecierpliwością czekaliśmy na Igrzyska Olimpijskie 2020 oraz za emocjami z nimi związane – radość zwycięstwa, nuta rywalizacji, ale i gorycz porażki. Niestety nie odbyły się one z powodu pandemii koronawirusa. Uczniowie Liceum Ogólnokształcącego Zespołu Szkół im. Emilii Sczanieckiej w Pniewach nie chcieli czekać do wznowienia zawodów sportowych i w ramach projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020 stworzyli własne igrzyska.

 

Celem projektu było kształtowanie postawy twórczej oraz wprowadzenie w podstawy budowania robotów i programowania ich tak, żeby wykonywały określone zadania. Uczniowie zdobyli umiejetności wykorzystania zdobytych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów. 

Na pierwszych zajęciach, które odbyły się 3 listopada 2020 r. za pośrednictwem platformy Teams trwała żywa dyskusja nad wyborem tematu projektu uczniowskiego. Młodzież zdecydowała się na zorganizowanie Olimpiady Robotów, ponieważ łączyła ona najwięcej ich pomysłów.

 

Uczniowskie propozycje tematów projektu

Kolejne spotkania online przeznaczone były na planowaniu igrzysk. Uczniowie podzielili się na trzy zespoły, które będą rywalizować ze sobą podczas zawodów. Wybrali lidera, kolor i nazwę grupy. 17 listopada wspólnie stworzyli mapę myśli, gdzie zostały zawarte konkurencje igrzysk, harmonogram prac, materiały potrzebne do projektu oraz spodziewane efekty.

Harmonogram projektu w postaci mapy myśli

Grudniowe zajęcia przeznaczone były na tworzenie tras wyścigów oraz ringu. Trasa wyścigu była zbliżona do trasy z gry Gran Turismo wzbogacona o rondo, które idealnie wpasowało się w infrastrukturę sali.

Trasa wyścigu

Uczniowie zdecydowali, że najlepszym ringiem będzie ring w kształcie ośmiokąta foremnego o boku długości 1 m. Dodatkowo zaznaczono miejsca startowe.

Następnie w swoich zespołach projektowali swoje roboty. Zaczęli od robotów wyścigowych.

  

A tak prezentują się projekty robotów walczących.
 

Od lutego 2021 uczniowie spotykali się w szkole na zajęciach zachowując reżim sanitarny. W końcu mogli zbudować swoje roboty. Wtedy okazało się, że ich dzieła niekonieczne są zgodne z wcześniejszym projektem. Uczestnicy projektu zauważyli, że przy budowaniu robotów ich wcześniejsze pomysły się nie sprawdzą i zaczęli je modyfikować.



 

Robot drużyny „Włatcy Corony”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Robot drużyny „Impostorzy”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Robot grupy „Żappy

 

 

 

 

 

 

15 lutego młodzież rozpoczęła swoje pierwsze zawody. Pierwsza runda polegała na tym, aby zaprogramować robota, aby przejechał dokładnie 3m. Wygrała drużyna, której robot był najbliżej linii mety. Wygrała drużyna niebieskich „Włatcy Corony”.

Następna konkurencja polegała na tym, aby robot w najkrótszym czasie przejechał dystans 2 m. W związku z tym jedna drużyna postanowiła przebudować swój pojazd, by był lżejszy i bardziej opływowy.

Robot drużyny „Żappy” do drugirj konkurencji

W tej rywalizacji wygrała drużyna o nazwie „Impostorzy”.

Nowe dyscypliny wymagały od uczestników, by przebudowali swoje roboty. Oto „bolid” grupy „Żappy”.

15 marca mogliśmy przejść do wyścigów. Pierwsza konkurencja polegała na najszybszym przejeździe trasy. W tej konkurencji najszybszy był robot drużyny żółtej. Dodatkowo zorganizowaliśmy wyścig w którym brały udział jednocześnie wszystkie drużyny. Tu ponownie wygrała drużyna „Impstorzy”.

Kolejna konkurencja wymagała od uczestników zdolności programistycznej. Zadanie polegało na tym, aby zaprogramować robota, który pokona najdłuższą trasę, nie wyjeżdżając z niej. Tu najlepsza była drużyna o nazwie Żappy.

Zajęcia kwietniowe przeznaczone były na organizację walk robotów. Zadanie polegało na zbudowaniu i zaprogramowaniu robota, który nazdłużej pozostanie na ringu. W tej konkurecji zwyciężyła drużyna Żappy.

Jako podsumowanie projektu uczniowie na zajęciach w kwietniu i maju nakręcili film, który przedstawia relację z przeprowadzonej olimpiady. Zapraszamy do obejrzenia relacji.

Zajęcia cieszyły się wielkim zainteresowaniem młodzieży oraz zaangażowaniem w budowaniu i programowaniu robotów. Otrzymane tablety pomogły nam w przeprowadzeniu zajęć online, a zestawy robotów LEGO Mindstorms EV3 były głównym narzędziem podczas realizacji projektu. Otrzymany sprzęt planujemy wykorzytsać podczas zajęć z informatyki w klasie trzeciej liceum przy realizacji tematu „Sterujemy robotem” oraz podczas zajęć koła informatycznego.

 

Multimedia

 

 

—————————————-

Zespół projektowy

Nazwa szkoły: Zespół Szkół im. E. Sczanieckiej w Pniewach – Liceum Ogólnokształcące
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Magdalena Szukała
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:

Michał Włodarczak
Łukasz Tobis
Maksymilian Schmidt
Krystian Greń
Dagna Kończak
Maria Smoczyńska
Wiktor Kandulski
Emilia Franek
Jędrzej Chojnacki
Bartłomiej Pietrzak
Kacper Durczak
Dominika Grobys
Marcin Kucz
Matylda Wesoła
Karolina Walkowiak
Nadia Kaczmarek