Założenia projektu
Podprojekt Uczniowskie Laboratoria Informatyczne ma na celu kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych, w tym kompetencji informatycznych. Chciałam, aby uczniowie realizujący projekt nabyli umiejętności kreatywnego podejścia do rozwiązywania sytuacji problemowych, umiejętności programowania oraz posługiwania się nowymi aplikacjami, a także potrafili współpracować w grupie.
Realizacja
W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła – Technikum nr 4 w Ostrowie Wielkopolskim – wzięła udział w IV edycji projektu „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020” w ramach podprojektu: „Uczniowskie Laboratoria Informatyczne (ULI SPP)”. W wyżej wymienionym projekcie uczestniczyła dziesięcioosobowa grupa naszych uczniów. Spotykaliśmy się w okresie od listopada 2021 r. do maja 2022 r. w formie zajęć pozalekcyjnych, realizowanych w większości na terenie naszej szkoły. Pierwsze spotkanie zespołu uczniowskiego miało na celu wzajemne poznanie się oraz integrację. Korzystaliśmy z otrzymanych gier, takich jak: Story Cubes oraz Dixit.
Uczestnicy projektu mieli możliwość przedstawienia swoich oczekiwań, odpowiadając na pytanie poprzedzające realizację zadań projektowych.
Następnie zastanawialiśmy się nad nazwą projektu, wytyczyliśmy cele, które będziemy realizować oraz ustaliliśmy zasady naszej współpracy. Zaplanowaliśmy poszczególne etapy realizacji projektu oraz podzieliliśmy się na grupy zadaniowe.
Ostatecznie nasz projekt otrzymał nazwę: „My i nowoczesne technologie”.
Podczas pracy projektowej, na zajęciach wykorzystywaliśmy w pełni sprzęt, który otrzymaliśmy.
Najbardziej cieszyliśmy się z tabletów Blow Platinum TAB10.
Podczas kolejnych zajęć zapoznaliśmy się z systemem obsługującym Merge Cubes.
Korzystaliśmy z aplikacji dostępnych w systemie, takich jak: system słoneczny, anatomia ciała i zmiany zachodzące w skorupie ziemskiej.
Ponadto, w ramach korelacji międzyprzedmiotowej, skorzystaliśmy z materiałów przygotowanych przez Goethe-Institut Warschau, poznając dzięki materiałom GI, różne zawody i związane z nimi słownictwo w języku niemieckim. Samodzielnie tworzyliśmy Merge Cubes, wykorzystując szablon znajdujący się na stronie.
Przykładowe zawody, które omawialiśmy to:- Elektriker/in (elektryk) Share code: EMX-DDR
- Mechatroniker/in (mechatronik) Share code: HGR-VJR
Sporo wysiłku i pracy zajął nam samodzielny udany montaż drukarki 3D, i tym nasza radość była większa.
Wreszcie mogliśmy zająć się klockami Lego, na co najbardziej czekaliśmy. Zapoznaliśmy się z zestawem Lego Education Spike Prime, wykonując ćwiczenia wstępne z matrycą świetlną, silnikiem, czujnikiem kolorów, odległości, siły oraz czujnikiem żyroskopowym. Następnie uczniowie zabrali się za konstruowanie prostych modeli robotów. Z powodzeniem udało się zbudować wiele robotów, wykonujących różne zadania. Za każdym razem cieszyliśmy się z efektów naszej pracy.
Do najciekawszych projektów, które wykonaliśmy samodzielnie, możemy wymienić:
– Robota, przebywającego zadaną odległość lub zatrzymującego się po natrafieniu na przeszkodę.
Robota synoptyka, pokazującego pogodę w danym mieście – projekt „Słońce czy deszcz”.
Robota „Tancerza breakdance”, którego ruchy nóg i ramion były zsynchronizowane z migającą na hubie lampką.
Robota „Trenera”, zliczającego wykonane brzuszki oraz ilość spalonych kalorii.
Robota, sprawdzającego – projekt „Kontroler jakości”.
Robota, biorącego udział w wyścigu skoczków, szukając przy tym w trakcie wykonywania zadania najbardziej efektywnego sposobu poruszania się bez użycia kół.
Prototyp maszyny CNC, zawierający usterki celem ich zdiagnozowania oraz naprawy.
Na potrzeby podsumowania i prezentacji projektu uczniowie zbudowali robota rowerzystę – projekt „Pod górkę”, którego zaprezentowali podczas Dni Otwartych Technikum nr 4 oraz Branżowej Szkoły I stopnia w Ostrowie Wielkopolskim, odbywających się w dniach 1 i 8 kwietnia 2022 r.
Dziesięcioosobowa grupa uczniów Technikum nr 4 zaprezentowała przed szerokim gronem odbiorców, do których zaliczyć należy uczniów, nauczycieli, dyrekcję naszej szkoły oraz ósmoklasistów z terenu powiatu ostrowskiego i ich rodziców, tematykę oraz utrwalone na slajdach działania, realizowane w ramach projektu „My i nowoczesne technologie”. W prezentacji szczególne miejsce zajęły efekty i osiągnięcia kilkumiesięcznej pracy uczniów, zaangażowanych w podprojekt ULI.
Fotoewaluacja naszego projektu wraz z prezentacją poruszających się robotów, zbudowanych z klocków LEGO cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem wśród oglądających.
Aby nasze działania nie pozostały bez echa wśród rodziców uczniów naszej szkoły, postanowiliśmy kolejny raz przedstawić efekty naszej wielomiesięcznej pracy rodzicom podczas trwania śródokresowych spotkań wychowawców z rodzicami uczniów, które odbyły się dnia 26 kwietnia 2022 r.
Na koniec realizacji wytyczonych na wstępie zadań i wspólnych działań dokonaliśmy ewaluacji naszego projektu, która przeprowadzona została na podstawie rozmów z uczniami, fotoewaluacji, ankiet wypełnionych przez rodziców oraz uczniów.
Wszyscy respondenci wypowiedzieli się pozytywnie na temat udziału w IV edycji projektu „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020”. Uczniowie wykazali się dużą samodzielnością i kreatywnością oraz nabyli wiele umiejętności, które z pewnością będą procentowały w ich dalszej edukacji.
Z ankiety ewaluacyjnej przeprowadzonej wśród rodziców wynika, że:
- 100% rodziców jest zadowolona z faktu, iż ich dzieci brały udział w projekcie CSW (pytanie 1),
- Rodzice uczniów jednoznacznie stwierdzili, że dzięki udziałowi w wyżej wymienionym projekcie, zwiększyło się zainteresowanie ich dzieci elementami informatyki i robotyki (pytanie 2),
- 90% rodziców oczekuje kontynuacji realizacji programu w następnym roku szkolnym (pytanie 3).
Multimedia
Trener Leonardo
Rowerzysta
Synoptyk
Skoczek
Maszyna CNC (ołówek)
Kontroler jakości
Tancerz Breakdance
Maszyna CNC (pisak)
Fotoewaluacja
Zespół projektowy:
Nazwa szkoły: Technikum nr 4 w Ostrowie Wielkopolskim
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Daria Wróblewska
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:
- Kamil Bilski
- Dariusz Cyba
- Sebastian Gilicki
- Damian Goździkowski
- Nikodem Kociński
- Mikołaj Kujawa
- Mateusz Mądry
- Michał Olszanowski
- Mateusz Rosa
- Mikołaj Trusiński