Założenia projektu
Głównym celem Projektu jest podniesienie kompetencji ICT uczniów. Jest to niesamowita okazja dla uczniów, którzy chcą się zaangażować w projekt informatyczny i wkroczyć w świat nowoczesnych technologii. W ramach warsztatów rozwijamy pasje programowania i robotyki, korzystając z zestawów Lego Education SPIKE, tworzymy i programujemy roboty w aplikacji na tabletach, ale także uczyć się korzystać praktycznie z drukarki 3D.
Realizacja
W okresie od listopada 2021 roku do maja 2022 roku grupa uczniów z Zespołu Szkól Ogólnokształcących i Zawodowych w Zagórowie wzięła udział w projekcie Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@2020 (ULI SPP ). Zespół projektowy stanowiło 16 osób z 3 klasy Technikum Teleinformatycznego. W ramach projektu, który otrzymał nazwę ,,Podróż w czasie”, uczniowie zrealizowali szereg działań w celu rozwinięcia kompetencji cyfrowych. W ich realizacji pomogły materiały od organizatorów projektu.
Realizacja projektu przebiegała w trzech etapach. Etapem pierwszym było przygotowanie. Część ta polegała na zaplanowaniu i przygotowaniu do działań, czyli na wybraniu tematyki i ustaleniu nazwy projektu, ustaleniu sposobów i form pracy, określeniu celów projektu i etapów ich realizacji.
Cele projektu:
- Stworzenie modeli robotów, które będą pomagać ludziom.
- Stworzenie modeli systemów uławiających prowadzenie firmy ławiających prowadzenie firmy
- Skonstruowanie prototypów urządzeń ułatwiających życie
- Przygotowanie listy zagrożeń, z jakimi można na co dzień spotkać się w internecie i zasad dotyczących bezpiecznego zachowania się w internecie
- Prezentacja przedmiotów trójwymiarowych, fizycznych obiektów na podstawie komputerowego modelu
Kolejna fazą projektu było działanie, czyli realizacja założonych celów. W tym etapie wykonano następujące działania: stworzono modele robotów i konstrukcji z klocków Lego, które mogą pomagać ludziom i ułatwiać ich życie (np. wiatraczek na upalne dni, śmieciarka, łapacz owadów, robot sprzątający).
W stworzeniu robotów pomogło uprzednie poznanie podstaw programowania.
Stworzono modele systemów uławiających prowadzenie firmy.
Przygotowano listę zagrożeń, z jakimi można na co dzień spotkać się w internecie i zasad dotyczących bezpiecznego zachowania się w internecie.
Zaprezentowano przedmioty trójwymiarowych, fizyczne obiekty na podstawie komputerowego modelu
Ostatnim etapem była prezentacja i ocena efektów działań. Określono następujące formy prezentacji efektów: filmik podsumowujący, post na profilu szkoły w mediach społecznościowych, wpis na stronie szkoły i artykuł na platformie projektu CSW.
Projekt przyczynił się do rozwinięcia kompetencji cyfrowych uczniów. Poznali oni nie tylko podstawy programowania i robotyki, lecz również praktyczne wykorzystanie drukarki 3D. Najciekawszym i zarazem najbardziej efektywnym działaniem okazało się tworzenie robotów, co potwierdzają zarówno uczniowie, jak i opiekun zespołu projektowego.
Multimedia
Zespół projektowy
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Zagórowie
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Sylwia Roszak
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:
Kacper Bryk – 3Tp
Bartłomiej Chruściela – 3Tp
Oliwier Drop – 3Tg
Jakub Drzewiecki – 3Tg
Amelia Głowienkowska – 3Tg
Wiktor Jasiczek – 3Tp
Adam Juszczak – 3Tg
Mateusz Juszczak – 3Tp
Mikołaj Karwecki – 3Tp
Szymon Kruczkowski – 3Tp
Kinga Kwiatkowska – 3Tg
Filip Siuba – 3Tg
Kacper Wieloch – 3Tg
Kacper Zawal – 3Tp
Konrad Zomer – 3Tg
Michał Łyskawa – 3Tp