Programowanie to nie jest takie trudne

Założenia projektu

——————————————-

W czasie projektu uczniowie będą zdobywać wiedzę z robotyki. Zostaną zapoznani z podstawami działania robotów Ozobot i ich programowaniem. Zaprezentowane będą im kody, które robot odczytuje, aby poruszał się i „zachowywaćł” zgodnie z planem. Uczniowie dowiedzą się dlaczego i jak poruszają się Ozoboty, jakie kolory są potrzebne do przygotowania plansz, po których się poruszają, jak muszą wyglądać kody wrysowane w plansze, aby Ozoboty mogły się po nich poruszać. 

Realizacja

—————————————-.

Realizacja zadań rozpoczęła się w miesiącu listopadzie 2019 roku,  a zakończyła w maju 2020 r.  Uczestnikami projektu było 15  uczniów klasy 3 a ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Kowalewie.

Na pierwszych zajęciach zapoznałam uczniów z głównym celem projektu, którym było poszerzenie wiadomości uczniów z programowania. Opowiedziałam im o aplikacjach, narzędziach z którymi będą pracować. Przedstawiłam korzyści wynikające z uczestniczenia w zajęciach.

W większości zajęć stacjonarnych uczniowie bardzo często pracowali w dwuosobowych zespołach. Pracowali także w grupach czteroosobowych lub trzyosobowych. Dzięki temu uczyli się współpracy, szukali wspólnych optymalnych rozwiązań. Rozwijali umiejętności planowania działań.

W czasie projektu uczniowie zdobywali wiedzę z robotyki. Zostali zapoznani z podstawami działania robotów Ozobot i ich programowaniem. Zaprezentowane zostały kody, które robot odczytuje, aby poruszał się i „zachowywał” zgodnie z planem. Uczniowie dowiedzieli się dlaczego i jak poruszają się Ozoboty, jakie kolory są potrzebne do przygotowania plansz, po których się poruszają, jak muszą wyglądać kody wrysowane w plansze, aby Ozoboty mogły się po nich poruszać.

Następnie uczniowie pracowali w zespołach i projektowali różnorodne przygody Ozobota.

Oto przykłady stworzonych prac:

Uczniowie tworząc trasy wymyślali opowieść, np. historię kasztana, jesiennego liścia, o pracy w wiosce Świętego Mikołaja. Na zakończenie każdy zespół zaprezentował swoją pracę i przejazd robotów.

W trakcie zajęć projektowych zostali zapoznani ze środowiskiem Scratch Junior. Tworzyli proste aplikacje z wykorzystaniem podstawowych komponentów. Stworzyli między innymi prostą grę interaktywną „Skaczące piłeczki”, animację „Ubieramy choinkę”, grę matematycznej pt. „Kosmiczna tabliczka mnożenia”.    

W trakcie projektu uczniowie zostali wprowadzeni w świat rozszerzonej rzeczywistości i pracowali na tabletach z aplikacją Quiver obserwując, w jaki sposób ożywały pokolorowane obrazki. Rozszerzoną rzeczywistość mogli zaobserwować również podczas pracy z puzzlami AR .  

czywiście w trakcie projektu nie mogło zabraknąć zajęć na temat bezpieczeństwa w sieci. Odbyły się zajęcia wprowadzające w świat zagrożeń dla dzieci wynikających z korzystania z Internetu, a także prezentujące zasady bezpieczeństwa cyfrowego. Uczniowie obejrzeli cykl filmów „Owce w sieci”, aby na ich podstawie stworzyć etykietę, a także plakaty promujące bezpieczeństwo w sieci.

W marcu rozpoczęliśmy przygodę z klockami Lego WeDo 2.0. Udało nam się zbudować wiatrak i łazik naukowy Milo. Niestety zaczął się czas pandemii i musieliśmy odbywać zajęcia zdalnie.

Pracowaliśmy z aplikacją piZap i tworzyliśmy kartki wielkanocne, kodowaliśmy w różnych programach graficznych. Najwięcej zajęć online odbyło się z wykorzystaniem aplikacji internetowej „Wirtualne puzzle do Ozobota”. Uczniowie  z wirtualnych puzzli tworzyli wirtualne trasy i testowali je z użyciem wirtualnego ozobota. Poniżej przedstawiam zdjęcia prac uczniów, które zaprezentowałam na ostatnim spotkaniu online.  

Realizację projektu ora efekty końcowe przedstawia poniższy fotoreportaż.

To były bardzo wartościowe zajęcia. Na podstawie wytworów prac dzieci stwierdzam, że dzieci poszerzyły swoją wiedzę i umiejętności z programowania.

—————————————-

Zespół projektowy

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Kowalewie
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Ewa Leśniewska
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:

  1. Nadia Bartkowiak
  2. Jakub Bednarek
  3. Antoni Gajewski
  4. Jagoda Jezierska
  5. Katarzyna Jezierska
  6. Filip Kałużny
  7. Mikołaj Kowalski
  8. Wiktoria Krzemień
  9. Alex Majewski
  10. Michał Martyna
  11. Wojciech Robel
  12. Oliwier Ryszewski
  13. Julia Sopniewska
  14. Oliwier Wiewiórski
  15. Łukasz Wojtaszek