Programowy zawrót głowy na dywanie i ekranie | Szkoła Podstawowa w Sulmierzycach

Założenia projektu
——————————————-

Wykorzystanie komputera do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin, a także do rozwijania zainteresowań własnych ucznia.

Realizacja
—————————————-

Na wstępnie przeprowadziliśmy dyskusję na temat sukcesów i trudności na jakie napotkaliśmy w trakcie trwania projektu. Efektem finalnym naszej pracy był Festiwal Programowania „ Programowy zawrót głowy na dywanie i ekranie”, który odbył się 11 maja 2021 roku  w Szkole Podstawowej w Sulmierzycach. Gościliśmy uczniów, nauczycieli, dyrekcję i pracowników szkoły, rodziców oraz wszystkich zainteresowanych naszym projektem. 

Nasze prace zostały zaprezentowane w wyznaczonych i odpowiednio przygotowanych klasach. Pamiętaliśmy o zachowaniu zasad bezpieczeństwa pandemicznego. Już  w początkowej fazie projektu wszyscy uczniowie zostali podzieleni na małe grupy. Uczniowie oglądający nasze prace, przychodzili z nauczycielem w wyznaczonych godzinach.

W sali komputerowej nr 6 uczniowie zaprezentowali działania z przygotowanymi, zaprogramowanymi robotami: Lego Education Spike  i zestawami: Be Creo. Natomiast w Sali 4 odbył się pokaz możliwości kostki Merge Cube i zabawy w programowaniu z Scotie Go z otrzymanymi w ramach projektu tabletami.

Każda z grup zagospodarowała tak salę lekcyjną, aby mogła wyeksponować swoją pracę i pokazać, co wykonała czym się zajmowała na zajęciach. Pokazaliśmy jak można uczyć się programowania poprzez zabawę.

W pracowni komputerowej klasa nr 6 przedstawiano Be Creo – jest to modułowy zestaw do nauki podstaw programowania i mechatroniki, każdą pracę można zaprogramować w rozbudowanej aplikacji i modułach elektronicznych w odpowiednich zastosowaniach.

Przedstawiono działania:

  1. Stacji pogody – jaka temperatura? Wskaźnik cyfrowy o mechaniczny (mechatronika – serwomechanizmy),
  2. Przejazdu kolejowego – opuszczanie rogatek,
  3. Przejścia dla pieszych – włącznie w odpowiednie kolejności sygnalizatorów dla pojazdów i pieszych,
  4. Wyścigi uliczne – przygotowanie do startu – start zawodnika,

Zestaw Lego Education Spice to klocki, które służą do budowy prostych robotów i realizacji projektów badawczych. Pracę z zestawami Lego podzielono na dwa programowalne roboty (otrzymaliśmy tylko 2 zestawy lego w ramach projektu – stąd ten podział a szkoda uczniowie bardzo lubią pracę w Lego).

W pierwszym robocie zaproszono uczniów do zgadywania liczb od 1 do 100, które losował robot – wyśmienita zabawa skupiająca uwagę, nagroda dla zgadującego poprawną liczbę – cukierki.

W drugim zaprogramowano robota tak, aby potrafił się zatrzymać, wyczuć przeszkodę i odpowiednio zareagować omijając przeszkodę poprzez zmianę kierunku jazda w tył lub w dowolny bok. Ścieżkę wyznaczyli uczestnicy projektu w odpowiednim programie, dając możliwości poruszania się robota-nosorożca.

W klasie nr 4 przedstawiano;

Gra edukacyjna ScotieGo poprzez odpowiednie układanie-programowanie za pomocą kartonowych klocków stanowiących odpowiednik tworzenia algorytmu (programowania). W zależności od wyboru programu pobranego na tablet mamy do dyspozycji klika poziomów przejścia – poprawne ułożenie zadania to następny etap itd.

Kostka Merge Cube  to technologia wirtualna i rozszerzona rzeczywistość (VR + AR) za pomocą której można prezentować różne obiekty poprzez skanowanie kostki przed obiektywem tabletu, oczywiście z odpowiednim oprogramowaniem zainstalowanym w tablecie. Doskonała nauka przez zabawę mając jeszcze możliwość wyboru co chcę w danym momencie widzieć na ekranie, Nieodzowne okazały się podstawki do kostek wykonane pierwotnie przez uczniów tekturowe a później podstawki drewniane wykonane przez rodziców tychże uczniów. I tak niektórzy rodzice stali się konstruktorami udoskonalonej podstawki do kostki Merge Cube. Właśnie w trakcie realizacji zajęć wypłynął wniosek, aby  kostkę nie trzymać ręką a umieścić ją na podstawce co dało większy – pewniejszy manewr tabletem.

Natomiast dodatkowo poza projektem w klasie nr 7 przedstawiano, dodatkowe zestawy LEGO Mindstorms EV3, które szkoła otrzymała w ramach projektu V/W Poznań w roku szkolnym 2019/2020. Jest to odmiana, tworząca połączenie klocków Lego Technik z czujnikami elektronicznymi i serwomechanizmami. Pozwala na konstruowanie odpowiednich robotów oraz układów automatyki. Pokazano na Festiwalu Programowania dwa roboty, które walczyły z sobą. Już na pierwszych zajęciach projektowych uczniowie nie mając jeszcze dostarczonych zestawów z projektu, przebudowali roboty na efektownych gąsienicach z ruchomymi ramionami do prezentacji symulowanych zachowań i nie tylko, oczywiście modyfikując oprogramowanie z strony producenta Lego EV3.

Kilka PREZENTACJI, OPISÓW  PROJEKTU  przez uczniów:

Gabriel Czubak     moja prezentacja

Dzięki projektowi edukacyjnemu dowiedziałem się wielu rzeczy, a także poznałem zasady programowania. BE-CREO pozwoliło mi na bliższe zapoznanie się z programowaniem Arduino. Wiem teraz, jak zbudować schemat, podłączyć części elektroniczne, moduły czy czujniki, a także jak wysłać program do minikomputera.

Marcel Szablewski   moja prezentacja

Projekt edukacyjny bardzo mi się podobał. Nauczyłem się programowania, różnych gier. Stałem się bardziej pewny w obsłudze i projektowaniu programu. Dostałem tablet, który pomógł mi w nauce programowania. Pan pomaga i koryguje niezrozumiałe i trudne zadania. Na spotkaniach spotykamy się z kolegami z różnych klas i współpracujemy ze sobą. Lubię uczęszczać na te spotkania w szkole, ponieważ zawsze można się czegoś nowego nauczyć i dowiedzieć.

Daria Owczarzak i Łucja Pora   moja prezentacja

 Jakub Paluszkiewicz       moja prezentacja

  Dawid Pasznicki moja prezentacja

Projekt uważamy za bardzo udany. Uczniom przyniósł on możliwość rozwoju na płaszczyźnie IT technologii informacyjno- komunikacyjnej, integracji i pracy w zespołach klasowych. Ponadto projekt uczestnikom sprawił radość i przyjemność ze wspólnych spotkań w ramach zajęć. Pragniemy ten projekt kontynuować w najbliższym roku szkolnym 2021/2022 w ramach zajęć pozalekcyjnych rozszerzając ofertę o nowych chętnych uczniów.

Certyfikat z udziału w projekcie

Multimedia

—————————————-
Zespół projektowy
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa w Sulmierzycach
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej:  Romuald Gurzyński
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:

Jakub Paluszkiewicz
Banaszak Paweł
Gabriel Czubak
Bartosz Słowiński
Sebastian Kokot
Marcel Szablewski
Kacper Mazur
Kamil Matylak
Milena Polańska
Magdalena Machnik
Dawid Pasznicki
Szymon Kokot
Michał Nowak
Anastazja Uliczna
Łucja Pora
Daria Owczarzak