Śladami Kompanii Gołanieckiej 1918-1919

Założenia projektu

——————————————-

Głównym celem było stworzenie prezentacji pokazującej szlak Kompanii Gołanieckiej w 1919-20 roku. Pokaz fotograficzny obecnych miejsc związanych z Kompanią (pomniki, miejsca pamięci). Pokaz na tle mapy, za pomocą zaprogramowanego robota, szlaku bojowego Kompanii.

Realizacja

—————————————-

Temat projektu nasunął się w czasie konkursu wewnątrzszkolnego na imię patrona placówki. Okazało sie, że placówka nasza przyjmie imię Kompanii Gołanieckiej. Kilka słów o niej:

Kompania Gołaniecka powstała z inicjatywy ppor. Włodzimierza Kowallskiego. Były oficer armii niemieckiejw połowie grudnia 1918 r. powrócił z wojny do Czerlina (wieś pod Gołańczą), w którym mieszkał od paździewrnikas 1913r. i pracował jako nauczyciel. 27 grudnia ppor. Kowalski udał sie do Poznania na zjazd nauczycieli, gdzie dzień później został członkiem utworzonego Związku Dzielnicowego Stowarzyszeń Nauczycieli Szkół Ludowych na były zabór pruski. Tam tez był świadkiem wybuchu Powstania. Zainspirowany tymi wydarzeniami po powrocie do Gołańczy w dniu 29 grudnia 1918r. zwołał wiec na który przybyło ok. 500 osób. Efektem wiecu było utworzenie kompanii powstańczej w sille ok. 100 ochotników – o czym poinformował ppor Kowalski dowództwo w Wagrowcu. Od następnego dnia zaczął się szlak bojowy…

Pomysł naszego projektu obejmował wykonanie mapy kartograficznej obejmujacej obszar działań Kompanii Gołanieckiej; zaprogramowanie robota zbudowanego z zestawów Lego WeDo2, którego ruch na mapie prezentowałby szlak bojowy jednostki; dokumentacja fotograficzna waznych miejsc w historii Kompanii Gołanieckiej – stan obecny.

Nasze początki z projektem to wizyty w Bibliotece Publicznej im. Wojciecha Kubanka w Gołańczy w celu przeszukanioa ksiegozbioru pod katem przydatnych informacji (zdjęcia w mediotece), gdzie uzyskaliśmy nieocenioną pomoc od Pani Anny – z Regionalnej Izby Tradycji.

Rownolegle z tymi działaniami rozpoczelismy nauke programowania wykorzystując zestawy Scottie Go. Przyniosło to duzo radości i zabawy podopiecznym. Prześcigali sie w „zaliczaniu” kolejnych etapów gry doskonaląc jednocześnie zmysł orientacji oraz podstawowe zasady twoprzenia programów. Bardzo sie cieszyli, że „ten ludzik” porusza się tak ,jak oni zaprogramowali. To ważne dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dla dzieci, które w swojej szkole były zazwyczaj na końcu listy najlepszych uczniów pod względem nauki i zachowania.

Później przyszedł czas na kolejne wyzwanie: Budujemy i programujemy roboty. Uczniowie rozpoczęli od konstrukcji pokazanych w aplikacji, co i tak było wielka zabawą i ciekawym doswiadczeniem. Niektórzy z nich zaczeli juz myśleć o produkcie finalnym czyli robotem potrzbnym do poruszania sie po mapie.

Niestety wkrótce wybuchła pandemia koronowirusa i nasze prace spełzły na niczym. Podjelismy decyzje o zdalnym wykonaniu projektu. W wersji zmodyfikowanej miał się zamknąć w prezentacji ukazującej szlak bojowy. Straciliśmy cpraktycznie cały marzec zanim rozpoczeło sie nauczanie zdalne i mogliśmy się kontaktować przez sieć. Prace w kwietniu i maju szły bardzo wolno lecz w końcu udało nam się stworzyć prezentację (do pobrania).

Ponieważ nadanie imienia placówce przeniesiono na wrzesień w tym właśnie czasie zamierzamy przedstawić nasz projekt społeczności szkolnej i wprowadzić na stałe na stronę internetową placówki.

Składamy podziękowania dla pracowników Biblioteki w Gołańczy oraz Muzeum Powstania Wielkopolskiego w Poznaniu za uudostępnienie zbiorów w celu wyszukania wiadomości. 

Multimedia

Film o kampani – efekt pracy projektowej

 

—————————————-

Zespół projektowy

Nazwa szkoły:  Szkoła Podstawowa Specjalna w MOS w Gołańczy
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Jacek Domagalski
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:

  1. Jakub Konarczak
  2. Krystian Rybak
  3. Jakub Dyka
  4. Maksym Dłoniak
  5. Marcin Piechota
  6. Jakub Staniewski
  7. Nikodem Karczewski
  8. Oliwier Młynek
  9. Mikołaj Banach
  10. Ksawier Hajdukiewicz
  11. Marcin Olejniczak
  12. Kacper Jarzyński