Założenia
Podczas trwania projektu uczniowie posiądą podstawową wiedzę z zakresu robotyki oraz druku i projektowania 3D. Dowiedzą się w jaki sposób budować roboty z wykorzystaniem LEGO Spike. Poznają zasady programowania w Scratchu dzięki czemu będą mogli zaprogramować robota by mógł się swobodnie poruszać z wykorzystaniem odpowiednich czujników lub wykonywać zadania według określonego scenariusza. Grupa od podstaw zapoznana zostanie z budowa drukarki 3d Creality Ender 5 PRO. Zapoznana zostanie z takimi programami jak „Tinkercad”, za pomocą którego nauczą się wykonywać własne modele 3D. Dodatkowo poznają program taki jak „Cura”, dzięki któremu przygotują model do wydruku.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Realizacja
Realizacja pzadań projektowych rozpoczeła się w Listpadzie 2021roku i trwała do maja 2022roku. W projekcie wzieło udział 11 uczestników z klasy 2 i 3 licum Zespołu szkół nr 2 im. Przyjażni Polsko-Norweskiej w Ostrzeszowie.
Ponieważ projekt był realizowany w czasie trwającej pandemii Covid-19, a dodatkowo szkoły w tym czasie były zamknięte, pierwsze zajęcia odbył się w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy „Zoom” Na pierwszych zajęciach grupa projektowa zapoznana została z oprogramowaniem „Tinkercad”, który służy do tworzenia modeli 3d. Ponieważ jest to platforma w pełni darmowa i jej obsługa odbywa wymaga tylko przeglądarki i Internetu bardzo przypadłą grupie do gustu. Dowiedzieli się w jaki sposób tworzyć proste bryły geometryczne oraz jak nimi manipulować w celu uzyskania pożądanych kształtów.
Restrykcje związane z pandemią uległy złagodzeniu co umożliwiło nam spotkanie się osobiście na zajęciach w szkole. Na tych zajęciach grupa wróciła troszkę do lat dzieciństwa podczas składania klocków lego, lecz tym razem dodatkowo dowiedzieli się jak budować roboty tak by można było nimi sterować za pomocą elektroniki. Poznali sposoby działania „Huba” czyli głównej jednostki sterującej, silników oraz zastosowania takich czujników jak:
- czujnik odległości
- czujnik siły
- czujnik koloru
Po zbudowaniu pierwszych robotów poznali sposoby ich programowania. W tym celu zgłębili swoją wiedzę z dziedziny programowania w Scratchu. Były to niezbędne rzeczy potrzebne do stworzenia ich autorskiego robota.
Podczas spotkań uczniowie mieli możliwość na własnej skórze zobaczyć czym jest rozszerzona rzeczywistość (Augmented reality – AR), dziki wykorzystaniu kostki Marge Cube. Zobaczyli w jaki sposób można przenieś wirtualne przedmioty do świata rzeczywistego.
Umiejętności nabyte podczas zajęć z LEGO Spike i druku 3D umożliwiły grupie stworzenie własnego autorskiego robota i zaprogramowanie go by wykonywał określone zadania. Kolejne spotkania, które odbywały się w ramach projektu skupiały się głównie na budowie robot, jego programowaniu oraz tworzeniu niezbędnych ku temu części za pomocą drukarki 3D. Grupa założyła sobie podstawowe cele, które powinien spełniać ich robot. Oto następujące założenia:
- robot musi radzić sobie z zróżnicowanym terenem
- konstrukcja musi być prosta i umożliwiać dalszą rozbudowę
- powinien poruszać się niezależnie oraz mieć możliwość jazdy po wyznaczonym torze
- powinien zatrzymać się przez przeszkodą
Finałem całego projektu są dwa filmy prezentujące stworzonego robota oraz film podsumowujący wszystkie etapy projektu.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Multimedia
-
Montaż, obsługa i projektowanie modeli 3D
-
Nauka budowy robotów i programowania z wykorzystaniem LEGO Spike
-
Filmik podsumowujący pracę zespołu
Zespół Projektowy
————————————
Nazwa szkoły: Zespół szkół nr 2 im. przyjaźni Polsko-Norweskiej w Ostrzszowie
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Radosław Jezirony
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:
Maciej Cegiełka
Kacper Duszyński
Oliwier Dzięcioł
Krystian Zagórny
Martyna Mądra
Kaja Warszawska
Dawid Ladra
Bartosz Kaczmarek
Mieszko Kaczor
Maksymilian Nowak
Cyryl Kacprzyk