Założenia projektu
Projekt miał na celu rozwinąć kompetencje cyfrowe uczestników z zakresu obsługi i praktycznego zastosowania nowych technologii. Podczas zajęć uczniowie zostali zapoznani z obsługą programu „Cura” służącym do projektowania i obróbki modeli w 3D. Wybrane modele przygotowane przez uczestników były następnie drukowane za pomocą drukarki 3D Creality Ender 5 PRO. Następnie uczniowie zostali zapoznani z budową i programowaniem podstawowych robotów za pomocą zestawu LEGO Education Spike.
Realizacja
Rozpoczęcie zajęć projektowych z początku nie należało do najprostszych z uwagi na obowiązujące obostrzenia epidemiologiczne oraz liczne kwarantanny. Z uwagi na to, zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie części zajęć zdalnie. Za pomocą aplikacji „Zoom” zorganizowaliśmy szkolenie z zakresu obsługi aplikacji „Cura”, która służy do projektowania oraz obróbki modeli 3D. Uczestnicy zostali zapoznani z podstawowymi funkcjami aplikacji dzięki czemu poznali proces tworzenia nowego modelu 3D oraz sposobu ich obróbki.
Aby sprawdzić swoje nowo nabyte umiejętności z dziedziny projektowania modeli 3D potrzebny był odpowiedni sprzęt, na którym uczniowie będa mogli wykonać swoje projekty. Do tego została wykorzystana drukarka 3D Creality Ender 5 PRO. Dodatkowo, aby mieć pełną świadomość z budowy i działania tego sprzętu, uczniowie samodzielnie przystąpili do składania i kalibrowania drukarki. Dzięki temu mieli pełną wiedzę z zakresu możliwości, a także ograniczeń sprzętu podczas pracy.
Kolejnym krokiem było zapoznanie uczestników z zestawem LEGO Education Spike do budowy robotów oraz oprogramowaniem Spike Prime do ich sterowania za pomocą tabletów. Na początku, aby zapoznać się z dostępnymi funkcjami sprzętu w zestawie, uczniowie przeszli podstawowy scenariusz szkoleniowy pokazujący zastosowanie poszczególnych elementów zestawu takich jak silniki, czujnik kolorów, czujnik siły i kolorów. Następnie, uczestnicy zapoznali się z możliwościami wykorzystania zestawu do budowania coraz to bardziej zaawansowanych robotów wykorzystując zestaw szkoleniowy przygotowujący do konkursów z dziedziny robotyki.
Po ukończeniu zajęć szkoleniowych uczniowie mogli przystąpić do głównego zadania projektu, czyli do budowania i programowania dwóch robotów, które będą się ze sobą pojedynkować. W tym celu uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy, które pracowały niezależnie od siebie i miały do dyspozycji jeden zestaw LEGO Spike. W trakcie prac okazało się, że potrzebują do budowy więcej elementów niż było ich dostępnych w zestawach jednak nie był to dla nich problem, ponieważ chętnie przynosili dodatkowe elementy ze swoich domowych zestawów LEGO. Napisanie odpowiedniego programu do sterowania budowanych robotów okazało się niemałym wyzwaniem. Odpowiednie sterowanie ruchem, położeniem a także opcją atakowania wymagało zastosowania rozwiązań, z którymi uczestnicy nie mieli wcześniej styczności. Mimo tego, uczniowie wykazali się nieszablonowym podejściem i pomysłowością dzięki czemu sprostali temu wyzwaniu. Gdy roboty były już gotowe, uczniowie przeprowadzali potyczki między nimi co niosło ze sobą potrzebę optymalizacji robotów i oprogramowania. Było to dla nich bardzo zabawne i pouczające doświadczenie.
Uczniowie biorący udział w projekcie nabyli wiele nowych umiejętności oraz mieli okazję korzystać z nowoczesnych sprzętów. Dzięki temu, pojęcia takie jak robotyka, programowanie czy też druk 3D przestały być dla nich abstrakcją, czy też marzeniami o przyszłości. Są to jak najbardziej technologie w zasięgu ręki i wcale nie tak skomplikowane jak mogłoby się wydawać. Dodatkowo, uczestnicy mogli pochwalić się efektami swojej pracy podczas obchodzonych przez nasza szkołę Dni otwartych, podczas których prezentowali roboty dla zwiedzających.
Zespół projektowy
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Nr 2 im. Przyjaźni Polsko-Norweskiej w Ostrzeszowie
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Łukasz Jeziorny
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:
Andrukiewicz Oskar
Grzelak Mikołaj
Jańczak Kinga
Juszczak Eryk
Kosmala Piotr
Kowalczyk Dawid
Krawczyk Jan
Lubiniecki Marcel
Matuszczak Kornel
Niemiec Krystian
Niwa Miłosz
Nowak Kamil
Pawlak Kamil
Pawłowski Roman
Piórkowski Jan
Sadowski Hubert
Sibiński Jakub
Trąpczyński Kamil
Wasiak Łukasz
Wróbel Kacper