W podróży po cyberprzestrzeni
Założenia projektu
——————————————-
Projekt W PODRÓŻY PO CYBERPRZESTRZENI ma wprowadzić uczniów w świat Internetu, gdzie poznają jego funkcjonowanie i działanie oraz znaczenie w komunikacji. Zajęcia mają nauczyć dzieci wyszukiwania przydatnych im informacji, na odróżnieniu prawdy od fałszu poprzez wyrobienie nawyku sprawdzania wiarygodności i prawdziwości informacji. Celem zajęć jest ukazanie zagrożeń płynących z Internetu. Ugruntowanie zasad bezpiecznego korzystania z sieci internetowej. Podczas zajęć uczniowie nauczą się korzystać z aplikacji edukacyjnych, programów i platform edukacyjnych. Opanują umiejętność obsługi tabletu i smartfona. Uczniowie zostaną zapoznani z projektowaniem graficznym i edycją fotografii. Zajęcia mają rozwijać myślenie logiczne i spostrzegawczość. Rozwiną podstawy programowania. Podczas zajęć zostaną wprowadzeni w modelowanie 3D, fotografowanie 3D, tworzenie anaglifów, wprowadzenie w tematykę rzeczywistości rozszerzonej. Uczniowie będą tworzyć tematykę własnych map, zaplanują trasy przejazdu i obsługi mobilnych aplikacji mapowych. Opanują programowanie mikrorobota i zastosowanie ozobota w przedmiotach humanistycznych i przyrodniczych. Zajęcia będą uczyć programowania robotów i zabawek LEGO. Przyswoją podstawy nagrywania, cyfrowej edycji dźwięku i tworzenia podkastów. Poznają projektowanie graficzne w środowisku cyfrowym, podstawy obsługi programów do edycji graficznej. Będą pracować z tabletem piórkowym. Podczas zajęć opanują programowanie w programie Scratch. Podczas zajęć będą opanowywać filmowanie kamerą cyfrową, zapoznają się z tworzeniem filmu poklatkowego. Będą tworzyć relacje wideo wraz z jego montażem.
Realizacja
—————————————-
W roku szkolnym 2019/2020 nasza szkoła brała udział w projekcie Samorządu Województwa Wielkopolskiego „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020”- podprojekt Uczniowskie laboratoria Informatyczne realizowanym przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu.
Głównym celem projektu CSW@2020 jest podniesienie poziomu kompetencji w zakresie wykorzystania współczesnych narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w edukacji na poziomie szkoły podstawowej klas I – III. Działania podejmowane w podprojekcie ULI są ukierunkowane na edukację informatyczną, a wieńczy je uczniowski projekt edukacyjny stanowiący podsumowanie zajęć realizowanych przez grupy uczniowskie pod kierownictwem nauczyciela-opiekuna grupy.
Zajęcia w naszej szkole rozpoczęły się 5 listopada 2019 i zakończyły się w maju 2020. Na zajęcia uczęszczało 16 dzieci z klasy III. Nasz projekt przyjął nazwę „W podróży po cyberprzestrzeni”.
Uczestnicy projektu wspólnie z rodzicami zostali zapoznani z celami jakie niesie ze sobą realizacja zadania i tematykę, która podczas zajęć będzie realizowana. Rodzice wyrazili pozytywną opinię o projekcie i wyrazili zgodę na udział w nim swoich dzieci. Dzięki projektowi szkoła została wyposażona w: laptopa, 25 tabletów, pakiet startowy „Kodowanie na dywanie, 6 ozobotów do nauki programowania, dwa zestawy klocków LEGO Education WeDon 2.0, robota edukacyjnego PHOTON, tablety piórkowe. Wymieniony sprzęt w istotny sposób doposażył naszą szkołę, co wpływa na prowadzenie ciekawszych zajęć.
Podczas cotygodniowych zajęć realizowaliśmy następujące zagadnienia:
- Dane w Internecie. Komunikacja online.
- Prawda i fałsz w Internecie.
- Zagrożenia wynikające z korzystania z sieci. Bezpieczne korzystanie z Internetu.
- Wykorzystanie aplikacji mobilnych i smartfonu do nauki.
- Fotografowanie. Podstawy edycji graficznej.
- Myślenie logiczne. Podstawy kodowania. Ćwiczenie spostrzegawczości.
- Modelowanie i fotografia 3D. Tworzenie anaglifów.
- Wprowadzenie w tematykę rzeczywistości rozszerzonej.
- Aplikacje mobilne – tworzenie własnych map, planowanie trasy przejazdu, wprowadzanie danych na mapy.
- Myślenie komputacyjne. Programowanie minirobota.
- Programowanie robotów LEGO. Zapisywanie wyników pracy.
- Nagrywanie i podstawowa edycja dźwięku.
- Projektowanie graficzne w środowisku cyfrowym. Podstawy Obsługi programów do edycji graficznej.
- Programowanie. Myślenie komputacyjne. Planowanie pracy.
- Filmowanie kamerą cyfrową. Edycja wideo. Tworzenie filmu poklatkowego.
- Tworzenie relacji wideo. Opracowanie informacji. Nagranie. Montaż wideo.
Uczestnicy projektu bardzo chętnie w nim uczestniczyli, a ich obecność na nich była prawie 100%. Zajęcia odbywały się w budynku naszej szkoły, gdzie korzystaliśmy z sali lekcyjnej, sali komputerowej, sali gimnastycznej i innych pomieszczeń szkolnych, gdzie mogliśmy korzystać ze sprzętu szkolnego bez ograniczeń. Jestem bardzo wdzięczny Pani Dyrektor Szkoły za pełne wsparcie w realizacji naszego projektu, która swoją obecnością na zajęciach potwierdziła jak wielkie znaczenie we współczesnej edukacji mają najnowsze technologie informatyczne.
Największe emocje u dzieci występowały podczas zajęć z klockami LEGO, gdzie konstruowanie małych robotów według wzoru lub własnego pomysłu i ich programowanie dawało im najwięcej satysfakcji i dumy z samodzielnie wykonanego projektu. Nie mniejsze emocje dostarczała im zabawa z robotem PHOTONEM, gdzie wykazywali się umiejętnością zaplanowanego programowania jak i swoją inwencją twórczą.
Uczestnicy zajęć mieli okazję przedstawić PHOTONA w akcji swoim młodszym kolegom i koleżankom z klas I – II, którzy z zaciekawieniem oglądali robota w akcji, wyrażając ogromną chęć nauczenia się jego obsługi. Podobne emocje wywoływały maleńkie ozoboty. Doskonale się bawili podczas zajęć z fotografii, gdzie wykazywali się umiejętnością robienia zdjęć, filmów nie tylko sobie, ale pokazujące naszą szkołę i życie, które wokół niej funkcjonuje.
Podczas zajęć dotyczących zagrożeń dla dzieci wynikających z korzystania z internetu oraz prezentacji zasad bezpieczeństwa cyfrowego uczniowie pokazali mi jak wspaniale potrafią współdziałać w grupach tworząc niepowtarzalne plakaty. Bardzo miło było mi obserwować, jak potrafią podzielić się rolami i niezbędną wiedzą w celu wykonania swojej pracy plastycznej. Muszę podkreślić, że współpraca dzieci między sobą była widoczna podczas wszystkich zajęć. Potrafią dzielić się posiadaną przez siebie wiedzą i posiadanymi przez nich umiejętnościami praktycznymi z innymi. Mogę powiedzieć, iż zajęcia te bardzo scaliły dzieci, tworząc bardzo zgrany zespół.
Prowadząc zajęcia starałem się by były dla dzieci atrakcyjne, ciekawe, by wyposażyły ich w umiejętności i wiadomości z zakresu przewidzianego w tematyce zajęć w formie jak najbardziej im przystępnej. Miało to na celu aktywizować ich do pracy na zajęciach w formie zabawowej, luźnej a nie typowo szkolnej. Myślę, że świadczy o tym wysoka frekwencja na zajęciach. Metody jakie stosowałem podczas zajęć to: projekt, QTA- modelowanie dialogów, gry dydaktyczne, ćwiczebna, praca w grupach.
Podczas zajęć korzystałem ze środków i sprzętu, które otrzymaliśmy z projektu, jak i dostępnych w naszej szkole.
Efekty jakie dał projekt dzieciom:
- podniesienie zasobu wiadomości i rozwój umiejętności z zakresu TIK,
- poczucie własnej wartości,
- utrwalanie nawyku samokształcenia i pracy w zespole,
- uświadomienie jak ważna jest współpraca w grupach,
- zintegrowanie grupy,
- dobra zabawa potrafi nie tylko bawić ale i uczyć,
- bezpieczne korzystanie z zasobów dostępnych w Internecie i umiejętność jego zastosowania,
- kreatywność, pomysłowość i wiara w swoje możliwości,
- umiejętność planowania swojego wolnego czasu.
Projekt przyniósł wymowne korzyści dla szkoły w postaci wyposażenia pracowni przedmiotowej w cyfrowe narzędzia dydaktyczne, budowa sieci Wi-Fi w szkole, otrzymanie materiałów biurowych dla realizacji Projektu, stworzenie dobrego klimatu do zdobywania wiedzy i umiejętności dzieci, pozytywna opinia rodziców na atrakcyjne zdobywanie przez dzieci wiedzy.
Podsumowując, zdaniem uczniów, rodziców i moim projekt osiągnął zaplanowane cele
Multimedia
—————————————-
Zespół projektowy
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Szkoła Podstawowa im. kard. Karola Wojtyły w Chynowej
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Sławomir Nowak
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:
- Julia Bamasiak
- Eryk Bolach
- Oliwia Gabryś
- Nikodem Gomłóka
- Dawid Gralak
- Bartosz Guździoł
- Filip Jany
- Adam Kryszczak
- Leon Kupijaj
- Mateusz Marczyk
- Alan Mrowiński
- Szymon Podemski
- Patrycja Połomska
- Zuzanna Sztukowska
- Magdalena Szyszka
- Hanna Wojtasiak