Wirtualny spacer po naszej szkole
Założenia projektu
——————————————-
Celem projektu było opracowanie przez uczniów własnej wycieczki VR po budynku naszej szkoły. Wirtualna wycieczka opracowana została w oparciu o ogólnodostępne narzędzia (m.in. Tour Creator)
Realizacja
—————————————-
W ramach projektu „Wirtualny spacer po naszej szkole” zrealizowane zostały następujące tematy (do 31.03.2020):
- Zajęcia organizacyjne
- Sposoby komunikowania się w sieci
- Nasza szkolna cybergazeta
- Scottie wylądował
- Sterujemy robotami – LegoWeDoo
- BeCreo – pobudzamy kreatywność uczniów.
- ScottieGo, LegoWeDo, BeCreo – zajęcia z grami edukacyjnymi.
- Jak zrobić zdjęcia panoramiczne?
- Co to jest rozszerzona rzeczywistość?
- Pomysł – plan- działanie.
- Poznajemy możliwości aplikacji Google TourCreator.
- Poznajemy możliwości aplikacji Pano 2VR.
- Lego WeDo – uruchum wyobraźnię.
- Zajęcia w Laboratorium Wyobraźni PPNT.
- Wykonujemy zdjęcia do wirtualnego spaceru.
- Uczymy się obsługi programu Pano2VR.
Zajęcia realizowane w formie zdalnej:
- Lego WeDo w sieci
- Podsumowanie pracy w projekcie.
Nasze zajęcia w ramach projektu rozpoczęliśmy nauką logowania się do platformy i poznanie je funkcjonalności. Założyliśmy podstronę z gazetką online na szkolnej stronie www, w której uczniowie uczestniczący w projekcie umieszczali materiały dotyczące przebiegu zajęć.
Zajęcia poświęcone grze ScottieGo przeznaczyliśmy na wprowadzenie do programowania ze szczególnym zwróceniem uwagi na konieczność drobiazgowego planowania. Taki rodzaj podejścia – rozpisanie na najdrobniejsze etapy, ich analiza, stanowi element niezbędny przy wykonywaniu naszej wirtualnej wycieczki.
Kolejne zajęcia poświęciliśmy na poznanie gry LegoWeDoo – w kontekście zaplanowanego spaceru VR, zwróciliśmy uwagę na:
- postępowanie według ściśle określonej kolejności,
- sposób sterowania robotem, analogicznie będziemy musieli zaplanować sposób sterowania-poruszania się w naszej wycieczce VR
Zajęcia na których poznawaliśmy grę BeCreo wykorzystaliśmy do ćwiczenia myślenie algorytmiczne.
Programowaliśmy systemy inteligentnego miasta oraz inteligentnego domu. Szukaliśmy analogii w odniesieniu do głównego celu naszego projektu – wirtualnej wycieczki. zapoznaliśmy się z systemami elektroniki użytkowej.
Niewątpliwie atrakcyjne dla uczniów były zajęcia wyjazdowe, realizowane w Laboratorium Wyobraźni w Poznaniu. Zajęcia podzielone były na dwie części
- Zajęcia w „Ciemni”, która pozwala na obserwację zjawisk z dziedziny fizyki, a szczególnie zjawisk związanych ze światłem takich jak obserwacja obrazu z wnętrza aparatu fotograficznego, badanie biegu promieni odbitych od lusterek oraz przechodzące przez soczewki, badanie przebiegu promieni przy przejściu przez pryzmat, nakładanie obrazów w lustrze fenickim oraz obserwacja barw.
- Robotyka. Zbuduj! Zaprogramuj! Zapamiętaj! Zajęcia prowadzone są w oparciu o zestaw klocków oraz specjalistyczne oprogramowanie na licencji Lego. Oswajają uczestników z najnowszymi technologiami jednocześnie ucząc współpracy, wprowadzając w świat programowania i logicznego myślenia.
- Czy skonstruowany z klocków Lego WeDo 2.0 łazik marsjański będzie w stanie przewieźć próbkę materii we wskazane miejsce? Do czego potrzebny będzie czujnik ruchu? Do czego – czujnik przechyłu? Jak zaprogramować łazika, żeby wykonał zadanie?
Tworzenie mobilnego robota z klocków Lego WeDo 2.0 oraz jego programowanie – zadanie dla tych, którzy nie boją się technicznych wyzwań.
Zajęcia wspomagały naukę programowania oraz ukazywały podstawowe zagadnienia robotyki.
W ramach przygotowań do tworzenia naszego wirtualnego spaceru, jedno z naszych spotkań poświęciliśmy na zagadnienia związane z rozszerzoną rzeczywistością. Zabawy z aplikacją Aurasma i kostakami MergeCube tak bardzo zaciekawiły uczniów, że gotowi byli zostać dłużej na zajęciach. Aby każdy z uczestników miał okazję doświadczyć zabawy z kostką MergeCube, uczniowie samodzielni sklejali kostki wykorzystując wcześniej przygotowane wydruki.
Po cyklu zajęć mających na celu zapoznanie się z grami dostarczonymi w ramach projektu, rozpoczęliśmy przygotowania do opracowywania naszej wirtualnej wycieczki. Na początek w wersji analogowej, z użyciem markerów, arkuszy papieru i kolorowych kartek samoprzylepnych planowaliśmy gdzie należy wykonać poszczególne zdjęcia, aby móc z nich sklejać w późniejszym czasie panoramy. Poznaliśmy też budowę aparatu fotograficznego, omówiliśmy zadania przysłony i migawki. Na wirtualnych symulatorach przećwiczyliśmy jak zmieniają się atrybuty zdjęć w zależności od zastosowanych wielkości tych dwóch parametrów. Zajęcia te były dla uczniów doskonałą okazją do przypomnienia sobie podstawowych informacji z optyki, z którymi zetknęli się już na lekcjach fizyki.
Jedne z marcowych zajęć przeznaczyliśmy na poznanie interfejsu i możliwości programów do przygotowywania wirtualnych wycieczek Google TourCreator i Pano 2VR. Po realizacji zajęć zdałam sobie sprawę, że na poznanie możliwości programów przeznaczyłam zbyt mało czasu – część uczniów potrzebowała go znacznie więcej, by móc z czystym sumieniem stwierdzić, że potrafią się posługiwać tym oprogramowaniem.
W marcu również rozpoczęliśmy wykonywanie pierwszych zdjęć do przygotowania naszego wirtualnego spaceru. Niestety nie nie mieliśmy jeszcze wykonanych zdjęć wszystkich, kiedy ogłoszono stan pandemii i zamknięto szkoły. Zainstalowanie oprogramowanie na dwóch stanowiskach komputerowych w szkole uniemożliwiło uczniom dokończenie projektu w takiej formie, w jakiej założyliśmy to na etapie planowania.
W nowej sytuacji musieliśmy dokonać modyfikacji początkowych założeń.
W zasadzie można powiedzieć, że zakres zajęć projektowych związany z wykorzystaniem materiału i sprzętu otrzymanego w ramach projektu został zrealizowany. Jednak zarówno ja, jak i uczniowie czujemy ogromny niedosyt związany z niewykonaniem założonego planu w 100%. W czasie zajęć online, na których podsumowaliśmy naszą pracę w ramach projektu, postanowiliśmy, że w roku szkolnym 2020/21 podejmiemy działania mające na celu osiągnięcie celu, jaki postawiliśmy sobie na etapie planowania.
—————————————-
Zespół projektowy
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. Powst. Wlkp. w Granowie
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Natalia Kocik
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:
- IgorAlkowski
- Antoni Banach
- Michał Bręk
- Wiktor Christoph
- Emil Dychtanowicz
- Miłosz Firlej
- Maksymilian Jedynak
- Nikola Kałek
- Damian Kaniewski
- Wiktor Kowalski
- Tomasz Kubel
- Oskar Muchowski
- Marcin Poznaniak
- Jakub Rzadkiewicz
- Dominik Rzechaczek
- Łukasz Sołtysiak
- Miron Szajek
- Hubert Szajek
- Kacper Trybuś
- Oliwier Wachowiak
- Piotr Waszkowiak
- Mikołaj Wójcik
- Miłosz Wróbel