Wirtualny spacer po naszej szkole

Założenia projektu

——————————————-

Celem projektu było  opracowanie przez uczniów własnej wycieczki VR po budynku naszej szkoły. Wirtualna wycieczka opracowana została w oparciu o ogólnodostępne narzędzia (m.in. Tour Creator)

Realizacja

—————————————-

W ramach projektu „Wirtualny spacer po naszej szkole” zrealizowane zostały następujące tematy (do 31.03.2020):

  1. Zajęcia organizacyjne
  2. Sposoby komunikowania się w sieci
  3. Nasza szkolna cybergazeta
  4. Scottie wylądował
  5. Sterujemy robotami – LegoWeDoo
  6. BeCreo – pobudzamy kreatywność uczniów.
  7. ScottieGo, LegoWeDo, BeCreo – zajęcia z grami edukacyjnymi.
  8. Jak zrobić zdjęcia panoramiczne?
  9. Co to jest rozszerzona rzeczywistość?
  10. Pomysł – plan- działanie.
  11. Poznajemy możliwości aplikacji Google TourCreator.
  12. Poznajemy możliwości aplikacji Pano 2VR.
  13. Lego WeDo – uruchum wyobraźnię.
  14. Zajęcia w Laboratorium Wyobraźni PPNT.
  15. Wykonujemy zdjęcia do wirtualnego spaceru.
  16. Uczymy się obsługi programu Pano2VR.

Zajęcia realizowane w formie zdalnej:

  1. Lego WeDo w sieci
  2. Podsumowanie pracy w projekcie.

Nasze zajęcia w ramach projektu rozpoczęliśmy nauką logowania się do platformy i poznanie je funkcjonalności. Założyliśmy podstronę z gazetką online na szkolnej stronie www, w której uczniowie uczestniczący w projekcie umieszczali materiały dotyczące przebiegu zajęć.

Zajęcia poświęcone grze  ScottieGo przeznaczyliśmy na wprowadzenie do programowania ze szczególnym zwróceniem uwagi na konieczność drobiazgowego planowania. Taki rodzaj podejścia – rozpisanie na najdrobniejsze etapy, ich analiza, stanowi element niezbędny przy wykonywaniu naszej wirtualnej wycieczki.

Kolejne zajęcia poświęciliśmy na poznanie gry LegoWeDoo – w kontekście zaplanowanego spaceru VR, zwróciliśmy uwagę na:

Zajęcia na których poznawaliśmy grę BeCreo wykorzystaliśmy do ćwiczenia myślenie algorytmiczne.

Programowaliśmy systemy inteligentnego miasta oraz inteligentnego domu. Szukaliśmy analogii w odniesieniu do głównego celu naszego projektu – wirtualnej wycieczki. zapoznaliśmy się z systemami elektroniki użytkowej.

Niewątpliwie atrakcyjne dla uczniów były zajęcia wyjazdowe, realizowane w Laboratorium Wyobraźni w Poznaniu. Zajęcia podzielone były na dwie części

  1. Zajęcia w „Ciemni”, która pozwala na obserwację zjawisk z dziedziny fizyki, a szczególnie zjawisk związanych ze światłem takich jak obserwacja obrazu z wnętrza aparatu fotograficznego, badanie biegu promieni odbitych od lusterek oraz przechodzące przez soczewki, badanie przebiegu promieni przy przejściu przez pryzmat, nakładanie obrazów w lustrze fenickim oraz obserwacja barw.
  2. Robotyka. Zbuduj! Zaprogramuj! Zapamiętaj! Zajęcia prowadzone są w oparciu o zestaw klocków oraz specjalistyczne oprogramowanie na licencji Lego. Oswajają uczestników z najnowszymi technologiami jednocześnie ucząc współpracy, wprowadzając w świat programowania i logicznego myślenia.
  3. Czy skonstruowany z klocków Lego WeDo 2.0 łazik marsjański będzie w stanie przewieźć próbkę materii we wskazane miejsce? Do czego potrzebny będzie czujnik ruchu? Do czego – czujnik przechyłu? Jak zaprogramować łazika, żeby wykonał zadanie?

Tworzenie mobilnego robota z klocków Lego WeDo 2.0 oraz jego programowanie – zadanie dla tych, którzy nie boją się technicznych wyzwań.

Zajęcia wspomagały naukę programowania oraz ukazywały podstawowe zagadnienia robotyki.

W ramach przygotowań do tworzenia naszego wirtualnego spaceru, jedno z naszych spotkań poświęciliśmy na zagadnienia związane z rozszerzoną rzeczywistością. Zabawy z aplikacją Aurasma i kostakami MergeCube tak bardzo zaciekawiły uczniów, że gotowi byli zostać dłużej na zajęciach. Aby każdy z uczestników miał okazję doświadczyć zabawy z kostką MergeCube, uczniowie samodzielni sklejali kostki wykorzystując wcześniej przygotowane wydruki.

Po cyklu zajęć mających na celu zapoznanie się z grami dostarczonymi w ramach projektu, rozpoczęliśmy przygotowania do opracowywania naszej wirtualnej wycieczki. Na początek w wersji analogowej, z użyciem markerów, arkuszy papieru i kolorowych kartek samoprzylepnych planowaliśmy gdzie należy wykonać poszczególne zdjęcia, aby móc z nich sklejać w późniejszym czasie panoramy. Poznaliśmy też budowę aparatu fotograficznego, omówiliśmy zadania przysłony i migawki. Na wirtualnych symulatorach przećwiczyliśmy jak zmieniają się atrybuty zdjęć w zależności od zastosowanych wielkości tych dwóch parametrów. Zajęcia te były dla uczniów doskonałą okazją do przypomnienia sobie podstawowych informacji z optyki, z którymi zetknęli się już na lekcjach fizyki.

Jedne z marcowych zajęć przeznaczyliśmy na poznanie interfejsu i możliwości programów do przygotowywania wirtualnych wycieczek Google TourCreator i Pano 2VR. Po realizacji zajęć zdałam sobie sprawę, że na poznanie możliwości programów przeznaczyłam zbyt mało czasu – część uczniów potrzebowała go znacznie więcej, by móc z czystym sumieniem stwierdzić, że potrafią się posługiwać tym oprogramowaniem.

W marcu również rozpoczęliśmy wykonywanie pierwszych zdjęć do przygotowania naszego wirtualnego spaceru. Niestety nie nie mieliśmy jeszcze wykonanych zdjęć wszystkich, kiedy ogłoszono stan pandemii i zamknięto szkoły. Zainstalowanie oprogramowanie na dwóch stanowiskach komputerowych w szkole uniemożliwiło uczniom dokończenie projektu w takiej formie, w jakiej założyliśmy to na etapie planowania.

W nowej sytuacji musieliśmy dokonać modyfikacji początkowych założeń.

W zasadzie można powiedzieć, że zakres zajęć projektowych związany z wykorzystaniem materiału i sprzętu otrzymanego w ramach projektu został zrealizowany. Jednak zarówno ja, jak i uczniowie czujemy ogromny niedosyt związany z niewykonaniem założonego planu w 100%. W czasie zajęć online, na których podsumowaliśmy naszą pracę w ramach projektu, postanowiliśmy, że w roku szkolnym 2020/21 podejmiemy działania mające na celu osiągnięcie celu, jaki postawiliśmy sobie na etapie planowania.  

—————————————-

Zespół projektowy

Nazwa szkoły:  Szkoła Podstawowa im. Powst. Wlkp. w Granowie
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Natalia Kocik
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:

  1. IgorAlkowski
  2. Antoni Banach
  3. Michał Bręk
  4. Wiktor Christoph
  5. Emil Dychtanowicz
  6. Miłosz Firlej
  7. Maksymilian Jedynak
  8. Nikola Kałek
  9. Damian Kaniewski
  10. Wiktor Kowalski
  11. Tomasz Kubel
  12. Oskar Muchowski
  13. Marcin Poznaniak
  14. Jakub Rzadkiewicz
  15. Dominik Rzechaczek
  16. Łukasz Sołtysiak
  17. Miron Szajek
  18. Hubert Szajek
  19. Kacper Trybuś
  20. Oliwier Wachowiak
  21. Piotr Waszkowiak
  22. Mikołaj Wójcik
  23. Miłosz Wróbel