Budujemy osiedle przyszłości

Założenia projektu

W dzisiejszym, coraz bardziej wirtualnym, świecie kompetencje cyfrowe stają się wręcz tak niezbędne do życia jak czytanie i pisanie. Stąd też zajęcia z kodowania i programowania dla dzieci coraz częściej są elementem ich podstawowego rozwoju. Uczniowie biorący w nich udział rozwijają się znacznie intensywniej i szybciej niż ich rówieśnicy. Podczas zajęć poznają możliwości Internetu, uczą się korzystania z zasobów sieci, a ponadto zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu robotyki i programowania. Dodatkowo mają szansę wykorzystać aplikacje i programy dostępne w sieci w procesie dydaktycznym oraz rozwijają myślenie logiczne.

Celem projektu było:

1. Zainteresowanie uczniów robotyką i wskazanie im możliwości wykorzystania robotów w codziennej nauce i zabawie.

2. Rozwój kompetencji społecznych – umiejętności komunikowania się, współpracy w zespole, poszanowania cudzej pracy i wzajemnego szacunku.

3. Zapoznanie uczniów z rozwiązywaniem prostych zadań programistycznych w sposób logiczny i optymalny.

Realizacja

Od 2 listopada 2021 roku do 31 maja 2022 roku w Szkole Podstawowej im. Józefa Wybickiego w Parkowie realizowaliśmy projekt ,,Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020’’. W projekcie wzięło udział 16 uczniów z klasy I b, którzy realizowali podprojekt edukacyjny – ‘Uczniowskie Laboratoria Informatyczne I-III’ – „Budujemy osiedle przyszłości”.
W trakcie trwania zajęć projektowych uczniowie poznali w praktyce szanse i zagrożenia jakie oferuje nam korzystanie z Internetu, dowiedzieli się jak robić to w sposób bezpieczny i odpowiedzialny, nauczyli się korzystania z aplikacji oraz urządzeń mobilnych. Uczniowie korzystali z aplikacji „Run Marco – Allcancode” na komputerach oraz z aplikacji „App Lab – Code.org” na tabletach ucząc się kodowania w przyjaznym środowisku (Właśnie to oswojenie z aplikacją i zadaniami miało niezwykłą wartość w czasie zdalnego nauczania). Podczas zajęć wykorzystywaliśmy też matę edukacyjną i kubeczki do kodowania, które pozwoliły uczyć się dzieciom kodowania przez zabawę bez użycia sprzętów elektronicznych.
Dzięki macie do kodowania oraz przygodami z Photonem oraz Ozobotami uczniowie rozwinęli umiejętność logicznego myślenia, kodowania, programowania, algorytmiki i zrozumieli działanie prostych sensorów. Zajęcia pozwoliły uczniom rozwinąć umiejętność krytycznego myślenia i współpracy.
Następnym etapem pracy uczniów na dodatkowych zajęciach było układanie i programowanie  klocków Lego WeDo 2.0 oraz LEGO® Education SPIKE™ Essential.  Dzieci z wielkim entuzjazmem podeszły do znanych im już klocków Lego, co przełożyło się na chętne składanie, programowanie i sterowanie robotami. Modele budowane przez uczniów ‘ożywały’ dzięki napisanym przez nich samych projektom (za pomocą bloków z ikonami i poleceniami słownymi) poprzez przesyłanie ich do prostego sprzętu — inteligentnego Huba z dwoma portami, dwóch małych silników, matrycy świetlnej oraz czujnika kolorów. Zajęcia te sprawiły uczniom wiele radości i z wielkim zaangażowanie tworzyły nowe, kolejne roboty. Dzieci czekały na każde zajęcia z utęsknieniem.
Dzieci uczestniczyły także w wyciecze edukacyjnej do Strefy robotyki – GO4Robot w Galerii Malta w Poznaniu w miejscu odkrywania technologii. Z wielką radością budowały tam roboty z klocków Lego WeDo 2.0.  Po dwóch godzinach pracy i zabawy wszyscy zmęczeni ale i zadowoleni wróciliśmy do domu.  
Jako podsumowanie  projektu uczniowie wraz z opiekunami przygotowali makietę, na której zaprezentowali swoje roboty i ich działanie. Przygotowanie do nagrywania trwało kilka godzin, ponieważ pierwszakom ciągle czegoś brakowało na makiecie. Dzieci z wielkim zaangażowaniem poprawiały stworzone przez siebie roboty, dokładały nowe elementy. Sytuacja zmusiła nas, że bardziej postawiliśmy na nowe ekologiczne osiedle z placem zabaw niż na samo budowanie, ze względu na ilość zakupionych zestawów klocków LEGO® Education SPIKE™ Essential. Na naszym osiedlu przyszłości pojawiło się wiele karuzeli (dzieci uznały je za obowiązkowy element) ale nie zabrakło też samochodu do recyklingu czy wiatraka oraz autobusu, samochodów, taksówek.
Mamy nadzieję, że zaprezentowane przez nas prace będą interesujące i atrakcyjne, chociaż naszym zdaniem największym sukcesem projektu była duma w oczach młodych programistów gdy widzieli efekt swojej pracy.

Multimedia

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia naszego filmu podsumowującego projekt ULI kl. I-III

Grupa projektowa: Szkoły Podstawowej im. Józefa Wybickiego w Parkowie

Opiekun: Marzena Działo

Uczniowie biorący udział w projekcie:

  1. Karolina Bukowska,
  2. Pola Ignasiak,
  3. Mikołaj Janka,
  4. Ilia Kmak
  5. Jan Krenz
  6. Wojciech Krokos
  7. Maciej Kroll
  8. Piotr Kroll
  9. Matylda Madaj
  10. Zofia Milko
  11. Noemi Nowakowska
  12. Franciszek Pieszak
  13. Norbert Rodak
  14. Anastazja Stachowiak
  15. Zuzanna Szrama
  16. Mieszko Wypych