Cyfrowa gazetka

Założenia projektu

——————————————-

Tematem prac w projekcie było tworzenie elektronicznej gazetki na temat zajęć  z robotami

Realizacja

—————————————-

Na zajęciach w listopadzie 2019 roku uczniowie zapoznali się z propozycją przeprowadzenia zajęć w ramach ULI 4 – 8.  Po zapoznaniu się z propozycjami otrzymali oni ankietę do wypełnienia, gdzie oprócz terminów spotkań, tematyki zajęć mieli też okreslić cel uczestniczenia w takich zajęciach. Chodziło o to, by uczniowie określając co chcą robić na takich zajęciach – współtworzyli te zającia i chętniej w nich uczestniczyli.  Okazało się, że mieli oni ściśle określone cele tych zajęć. Przychodząc na pierwsze spotkanie wiedzieli co chcą robić i napisali to w ankiecie. Pozwoliło mi to dostosować tematykę zajęć i formę ich przeprowadzania do potrzeb uczniów. Jednocześnie uczniowie zgodzili się, że świetną formą dokumentacji ich pracy będzie stworzenie cyfrowej gazetki dotyczącej tego co robili na zajęciach. Cel zajęć został więc poszerzony o umiejętności fotografowania, filmowania, składu i kokrekty tekstu, oraz umieszczania go w wirtualnej przestrzeni.

Podczas zajęć uczniowie wykonywali zadania w zespołach. Były to 2 – 3 osobowe zespoły, które tworzone była na podstawie własnych preferencji.  

Jak widać na powyższym zdjęciu dobór zespołów był bardzo emocjonujący. 

Zespoły te były rotacyjne. Często uczniowie korzystali z własnych doświadczeń i łączyli się z innymi uczniami by przekazywać im swoją wiedzę w danym zakresie i czerpać z ich umiejętności. Pozwalało to na sprawne i szybkie opanowanie umiejętności z wielu dziedzin programowania. Największym zainteresowaniem na początku cieszył się zestaw ScottieGo.

Nawet przy początkowych brakach tabletów (otrzymaliśmy je z dużym opóźnieniem) uczniowie chętnie programowali wykorzystując szkolne laptopy z funkcją tabletu.  Co mażna zauważyć na zdjęciu powyżej. Pomimo uciążliwości związanych z robieniem zdjęć (kamera ułożona z tej samej strony co ekran), nauka programowania przebiegała szybko i sprawnie.  Patrz zdjęcie poniżej.

Kolejne etapy nauki programowania to LEGO Education WeDo  2.0 i BeCreo.  Co można zaobserwować na poniższych zdjęciach.

BeCreo jest trochę większym wyzwaniem i na początku tylko starsi uczniowie chcieli programować z tym zestawem. Ale gdy młodsi zobaczyli, że to nie takie trudne, a bardzo ciekawe, to chętnie wybierali zestawy BeCreo i programowali. Największym zainteresowaniem cieszyło się konstruowanie i programowanie robotów. Ze względu na ich ograniczoną ilość (2 zestawy) trudno było zaspokoić potrzebę konstrukcji robotów. Dlatego podczas zimowych ferii mogliśmy skorzystać z pracowni robotyki w naszej szkole i przeprowadzić zajęcia na zestawach LEGO Mindstorms EV3.

Jak widać na poniższym filmie zajęcia wyswalały sporo emocji. Ale to tylko pozwoliło na jeszcze większe zaangażowanie i w pewnym sensie rywalizację między uczestnikami. Wielu uczniów chciało przepowadzić dokumentację fotograficzną i filmową. 

Dzięki ich pracy mamy bogatą, ale i ciekawą dokumentację – widzianą oczami uczniów.

Podczas zajęć ULI uczniowie zapoznali się też z możliwościami kostki MERGE CUBE. Ale nie dawało im to dużej satysfakcji. Nie pozwalała ona im tworzyć tylko korzystać z tego co już było – patrz foto poniżej.

Ostani etap pracy musieliśmy przeprowadzić zdalnie. Ale większość materiałów mieliśmy już zgromadzonych. Uczniowie więc ochoczo przystąpili do tworzenia cyfrowej gazetki w wirtualnej przestrzeni. A oto efekt ich pracy.

Za przykład ich zaangażowania i umiejętności niech posłuży cytat z wypowiedzie jednego z uczniów:

„Na Zajęciach robotyki uczniowie się świetnie bawią i współpracują. Budują rozmaite roboty i je programują. Tutaj można znaleźć nowych przyjaciół. 

Większość uczniów uwielbia robotykę, ponieważ jest tam „wesoło. „

Podsumowując można stwierdzić, że cel został osiągnięty. Uczniowie bawiąc się wiele się nauczycli – nawet nie zdając sobie z tego sprawy.

Multimedia

 

—————————————-

Zespół projektowy

Nazwa szkoły: Publiczna Szkoła Podstawowa im. M. Konopnickiej w Krajence
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Adam Michalec
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:

Milena Babińska
Jakub Górski
Małgorzata Ilinicz
Łukasz Korpal
Dawid Krumrey
Aleksandra Kwaśniewska
Jakub Latta
Sławomir Meller
Amelia Michałek
Marcin Ogórek
Jan Pietrzak
Jakub Przemorski
Bartosz Sromała
Dawid Stopa
Oliwia Urbańska
Szymon Wróblewski
Dawid Wróblewski
Jakub Wruk
Tomasz Zakielarz