Kreatywni i bezpieczni-cyberprzemoc
Założenia projektu
——————————————-
Celem projektu było zapoznanie uczniów z bezpieczeństwem w sieci oraz wszelkimi możliwościami jakie daje młodym ludziom cyberprzestrzeń.
Realizacja
—————————————-.
W ramach Uczniowskich Laboratoriów Informatycznych uczniowie ZSPT CKU w Bojanowie wzieli udział w projekcie pt. Kreatywni i bezpieczni-cyberprzestrzeń. Uczestnicy to młodzież z technikum informatycznego oraz technikum weterynarii.
Podczas realizacji projektu postawiliśmy bardzo mocno na bezpieczeństwo w sieci. Temat niezmiernie ważny we współczesnym świecie, ale niestety unikany. Stosując różne metody i formy staralismy się, aby uczestnicy wiedzieli jak być bezpiecznym w cyberprzestrzeni oraz co robić jeśli doświadczą cyberprzemocy. Uczniowie bardzo chętnie i aktywnie brali udział w dyskusjach, odtwarzali scenki sytuacyjne. stworzyli plakaty. Pewne sytuacje uznawane były mylnie za normalne przez uczestników. Świadomość uczniów musiała zostać zwiększona. Zajęcia okazały sie bardzo przydatne, bo cyberprzemoc okazała się być obok. Na szczęście wszytko zostało rozwiązane.
Otrzymany sprzęt w ramach projektu pozwolił uczniom na wcielenie się w rolę reżysera i kamerzysty. Mogli nakręcić krótki film o sobie, szkole, reklamujący placówkę. Zadanie wymagało nie lada odwagi, aby nakręcić materiał i go skomentować. Wspólne oglądanie oraz omawianie plusów i minisów to wskazówki na przyszłość.
Dużą część projektu poświęciliśmy robotom. Zagadnienie rozpoczęlismy od wycieczki do ROBOPARKU we Wrocławiu. . Dzięki najnowszej technologii uczniowie mogli wejść w interakcję z 60. robotami z całego świata, np. Chin, Japonii, Stanów Zjednoczonych Ameryki oraz zanurzyć się w wirtualnej rzeczywistości. Oto kilka zdjęć (relacja zdjęciowa w mediotece):
W tym niesamowitym miejscu młodzież mogła poczuć czym jest świat robotów. DZisiątki najróżniejszych maszyn ze sztuczną inteligencją było na wyciągniecie ręki. Dotknięcie czy konwersacja tego ludzkiego tworu było mega przeżyciem. Uczniowie mogli sprawdzić m.in. możliwości ludzkiego mózgu-przemieszczanie przedmiotów siłą ludzkiego umysłu stało się możliwe. W zwiedzaniu i warsztatach towarzyszyli nam studenci, którzy prezentowali każdy znajdujący na międzynarodowej wystawie robot.
Poznalliśmy ciekawostki czy kaprysy robotów. Znamy już potencjalnych producentów oraz cennik takich „zabawek”. Roboty to nie wszystko czego doświadczyli uczniowie. Niesamowity pokaz Tesli oraz tańczące pioruny , oczywiście z zachowaniem środków bezpieczeństwa to kolejne punkty wystawy. Można było również skorzystać z parku dronów. Na koniec odbyły sie warsztaty rysowania długopisami 3D. Stworzone przez uczniów dzieła zabraliśmy do domów. Po wstępie do robotyki rozpoczęliśmy przygodę z zestawami Lego Mindstorms EV3 45533 oraz przyszedł czas na pierwsze kroki w programowaniu. Skorzystaliśmy z możliwości webinarium dla nauczycieli oraz darmowych instrukcji skierowanych (dostęp do wersji demo) właśnie do posiadanego zestawy. NIestety obiecane certyfikaty nie dotarły do dnia dzisiejszego. NIezmiernie ważna okazała się metoda nauczania 5 Z (kliknij – zobacz , zbuduj ,zbadaj, zaprogramuj, zagraj).
W wolnych chwilach wykorzystaliśmy również gry, które otrzymała szkoła.
Kolejny etap projektu to zajęcia w formie on-line wymuszone przez panująca pandemię. Tak oswojone platformy jak Google i Facebook zostały poznane od podszewki. Niestety korzystanie z nich nie szło w parze z wiedzą na ich temat. Warto poznać przeciwnika. Badać możliwości jakie daje i byc świadomym uzytkownikiem. Następnie spróbowaliśmy naszych sił w grafice cyfrowej. Uczniowie zaprojekowali reklamy kierunków kształcenia oraz stworzyli przy współpracy z innymi kolegami filmiki promujące szkołę.
A na koniec poruszyliśmy temat prawdy i fałszu w cyberprzstrezni. Każdy uczestnik wiedział, że internet to obecnie najpopularniejsze źródło komunikacji. Należy jednak z dystansem podchodzić do publikowanych w nim treści. Rozwój technologiczny powoduje, że informacje, w tym fake newsy, błyskawicznie przenikają do społeczeństwa, a powstrzymanie dezinformacji w sieci wydaje się niemożliwe. Korzystajmy z możliwości interentu w celu weryfikacja zawartych w nim treści. Młodzież świadoma tego co może spotkać ją w sieci jest w pełni przygotowana do bezpiecznego i rozważnego surfowania w cyberprzestrzeni.
Przy realizacji zadań on-line korzystaliśmy z poznanej platformy Google. Uczniowie są przygotowani do nauki zdalnej w przyszłości. Zaszczepione elementy robotyki mogą pomóc podjąć decyzję o przyszłym kierunku studiów. A wrażenia jakich doświadczyli na wycieczce w Roboparku będą wspominane przez lata. Jesteśmy wdzięczni, że mogliśmy wziąć udział w projekcie.
Multimedia
—————————————-
Zespół projektowy
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Przyrodniczno – Technicznych w Bojanowie
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Katarzyna Kudełka
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:
- Szymon Bartoszewski
- Artur Janik
- Jakub Kossowski
- Emilia Lorek
- Kamila Miekisz
- Filip Mroczyk
- Mateusz Neter
- Eryk Niemczyk
- Tymon Niemczyk
- Klaudia Pernak
- Róża Schumacher
- Julia Semla
- Kewin Stachowiak
- Krzysztof Stanisławski
- Piotr Wilczyński
- Jakub Wilczyński
- Kacper Zieliński