Moja Mała Wielka Ojczyzna

Założenia projektu

——————————————-

Projekt podczas którego zadaniem uczestników ULI było zorganizowanie Wielkiego Lokalnego Quizu na temat „Moja Mała Wielka Ojczyzna”. Quiz ten to impreza lokalna podczas której na terenie szkoły (luty 2020) spotkają się trójki przedstawicieli różnych branż, instytucji, władz, wszystkich szkół, rodziców, uczniów, stowarzyszeń działających na terenie miasta i gminy Kłodawa w celu wspólnej zabawy, wesołej rywalizacji a przede wszystkim integracji. Zespoły brały udział w różnych formach quizów i zabaw przygotowanych w ramach ULI przez uczniów i opiekuna zespołu z wykorzystaniem aplikacji cyfrowych, sprzętu oraz sieci światłowodowej Internet. Tematyka zmagań związana była z wiedzą na temat naszej ojczyzny – Polski oraz małej ojczyzny lokalnej czyli Kłodawy i okolic. W projekcie stworzony został regulamin quizu, zaproszenia, plakaty reklamowe, ulotki. Cała impreza została zareklamowana w wydarzeniu na stronie szkolnej fb. Zadaniem uczniów było również zaplanowanie, zaprojektowanie i wykonanie quizów z wykorzystaniem poznanych w trakcie zajęć ULI narzędzi (np. quizizz, kahoot, pixels). W trakcie uroczystości obsługa informatyczna i działania logistyczne oraz prowadzenie całości. Wykonywanie zdjęć, filmów w trakcie imprezy a po zakończeniu podsumowanie w postaci filmu, prezentacji. Był to obszerny projekt, który wymaga dużego nakładu pracy i pomysłowości ale jest to niesamowita okazja na rozwój wielu umiejętności uczniów, integrację całego lokalnego środowiska i ciekawe wykorzystanie oraz ukazanie szerokiemu gronu odbiorców możliwości wykorzystania narzędzi cyfrowych poznawanych w trakcie ULI.

Realizacja

—————————————-

Czas minął jak mgnienie oka… aż niemożliwe, a jednak…

Od początku listopada 2019 roku zaczęliśmy działać w Uczniowskich Laboratoriach Informatycznych w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Kłodawie. Pierwsze spotkanie dało nam obraz, jeszcze bardzo mglisty, jak będzie wyglądać współpraca w nowej, tworzącej się dopiero grupie. Zaczęliśmy od zabaw integracyjnych żeby się lepiej poznać bo mimo, że byliśmy kolegami ze szkolnych korytarzy to stanowiliśmy mieszankę uczniów z różnych klas i roczników. Razem w takim składzie nie uczestniczyliśmy w żadnych zajęciach wcześniej. Czuliśmy już na tym pierwszym spotkaniu, że będziemy mogli na siebie liczyć i mamy szansę stworzyć coś ciekawego. Gdy te myśli zakiełkowały w naszych głowach mogliśmy już zacząć działać w ULI. Zaczęliśmy tworzyć niezliczone pomysły jak mają wyglądać nasze przyszłe spotkania, co zaplanować jako nasz projekt uczniowski w ramach ULI, gdzie pojedziemy na wspólną wycieczkę… Metodą burzy mózgów i przy użyciu różnych aplikacji internetowych doszliśmy do wspólnych wniosków w naszych rozważaniach.

Zaplanowaliśmy, że nasze zajęcia odbywać się będą głównie w czwartki, że w ferie zimowe zrobimy warsztaty z robotyki, że po drodze stworzymy coś „świątecznego” i przede wszystkim, że głównym punktem naszych działań będzie wielka uroczystość dla całego miasta i gminy Kłodawa. Postanowiliśmy połączyć otrzymany sprzęt, sieć światłowodową, nasze umiejętności i pomysłowość z poczuciem patriotyzmu i miłości do naszej Ojczyzny – tej wielkiej jaką jest Polska i tej mniejszej, naszej lokalnej jaką jest Kłodawa. Przy okazji chcieliśmy włączyć w nasze działania wszystkich chętnych uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników szkoły. Zaczęliśmy więc tworzyć – pomysły przelewaliśmy na kartki, spisywaliśmy na tablicy, tworzyliśmy mapy myślowe. Gdy wszystko zaczynało nabierać interesującej treści powstawały dokumenty – harmonogramy, projekty, wstępne scenariusze. Zaczęły również pojawiać się pierwsze quizy, które opracowaliśmy w aplikacjach takich jak kahoot i quizizz. W styczniu przyszła też pora na zaprojektowanie zaproszeń, plakatów. Od samego początku zaistniała wraz z nami strona ULI na profilu fb. Na bieżąco ją aktualizowaliśmy, dodaliśmy też wydarzenie w celu promocji naszej imprezy.

W styczniu nadszedł też czas na wręczanie zaproszeń i rozmowy z ludźmi reprezentującymi różne instytucje, branże, szkoły, stowarzyszenia z naszej gminy. Tak bardzo chcieliśmy by zgodzili się bawić z nami podczas zaplanowanej imprezy i wzięli w niej udział jako rywalizujące drużyny. Praca była ciekawa – w grupach odwiedziliśmy ponad dwadzieścia miejsc począwszy od rozmowy ze Starostą kolskim, który zgodził się objąć patronatem honorowym nasze działania. Gdy wszystkie miejsca zostały już odwiedzone pozostało nam tylko czekać na zgłoszenia i mieć nadzieję, że społeczność kłodawska zaintersuje się naszym pomysłem w takim stopniu jak byśmy chcieli. W ferie zimowe – połączyliśmy nasze przygotowania do imprezy z zajęciami z robotyki. Przez 5 dni spotykaliśmy się aby nacieszyć otrzymanem sprzętem i budowaliśmy roboty z klocków Lego a następnie je programowaliśmy. Zabawa była wspaniała! A zaraz po feriach okazało się, że nasza impreza cieszy się dużym zainteresowaniem i prawie wszyscy zaproszeni do udziału w zmaganiach quizowych wyrazili zgodę.  Od tego momentu praca wrzała ogromnie – ostatnie poprawki, przygotowanie sprzętu, sali, korytarzy, poczęstunku, części artystycznej, koncertu i zabawy karnawałowej…. tak, tak – wybraliśmy sobie termin 20 luty 2020, tłusty czwartek, ostatni czwartek karnawału. I w ten sposób szybko nadszedł dzień imprezy – Wielkiego Gminnego Quizu Integracyjnego połączonego z koncertem disco polo i zabawą taneczną. Wszystko przy wykorzystaniu otrzymanego dla ULI sprzętu i sieci światłowodowej.

Dokładnie o wyznaczonej godzinie, czyli o 16.30 sala gimnastyczna naszej szkoły zapełniła się doszczętnie – zaproszeni goście, członkowie drużyn oraz znaczna część społeczności szkolnej i pozaszkolnej. Pojawiły się również lokalne media. Stanęliśmy „w gotowości bojowej”, po wielu próbach z których w wielu przypadkach któryś ze sprzętów odmawiał posłuszeństwa, przerażeni po części ogromem wyzwania, które przed sobą postawiliśmy mogliśmy już tylko mieć nadzieję, że wszystko nam się uda. Dzięki wsparciu prawie wszystkich uczniów w szkole, dyrekcji, nauczycieli, rodziców i innych przyjaciół naszej szkoły śmiało możemy powiedzieć, że impreza, która była głównym wyzwaniem naszej działalności w ULI spełniła nasze oczekiwania i zamierzenia. Całość zakonczyła się o 24.00 tego samego dnia. Zmęczeni ale również bardzo szczęśliwi wracaliśmy do naszych domów z przeświadczeniem, że warto planować i nie bać się trudnych wyzwań bo zadowolenie i poczucie spełnienia jest warte całej włożonej pracy. Po imprezie, gdy emocje opadły mogliśmy spotkać się jeszcze wielokrotnie, by przeanalizować finał projektu uczniowskiego, obejrzeć zdjęcia i filmy, wybrać materiał podsumowujący, zaplanować wstępnie działania na kolejny już rok szkolny. Wspólnie czytaliśmy opinie w gazetach i różnych portalach lokalnych o imprezie i zauważyliśmy, że cieszyła się uznaniem lokalnym a nawet, że społeczność lokalna liczy na kontynuację naszych pomysłów w formie corocznych, cyklicznych imprez podobnego rodzaju.

Czas mijał bardzo szybko i nasze plany pokrzyżowały wieści o zamknięciu szkół i pandemii związanej z koronawirusem. Nie zdążyliśmy zrealizować wyjazdu na majową wycieczkę, która miała być dla nas swoistą nagrodą za wcześniejszą wzmożoną pracę. Kolejne zajęcia realizowaliśmy więc poprzez spotkania zdalne przy użyciu aplikacji discord. Wiemy, że mimo iż czas działań w ULI dobiegł końca to my nie będziemy się ze sobą żegnać. Mamy zamiar kontynuować nasze spotkania, dalej planować i organizować wielkie uroczystości integrujące społeczność lokalną, promujące szkołę, ukazujące jak dobry efekt daje łączenie różnych form – tradycji z nowoczesnością, klasycznych środków przekazu z metodami cyfrowymi itp.

Nie zamierzamy także rozstawać się z „naszymi robotami”, które czekają na nas w szkole by zaprogramować je do kolejnych wyzwań. Zaprogramować roboty i… siebie nawzajem 🙂

Multimedia

Film prezentujący przebieg i efekty projektu  

—————————————-

Zespół projektowy

Nazwa szkoły: Technikum Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Kłodawie
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Magdalena Malicka
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:

  1. Adam Augustowski
  2. Wiktoria Bednarowicz
  3. Jakub Graliński
  4. Kamil Grygielski
  5. Szymon Kaczmarek
  6. Dominika Kierzkowska
  7. Dominik Kowalski
  8. Dawid Nawrocik
  9. Adam Nowacki
  10. Wiktor Rosiak
  11. Rafał Ryske
  12. Mateusz Rzepka
  13. Szymon Szafrański
  14. Aleksander Szkudlarek
  15. Jakub Wysocki
  16. Aleksandra Zabłocka