Zwierzęta z bliska i z daleka
Założenia projektu
——————————————-
Projekt przeznaczony jest dla uczniów klas IIII z umiarkowaną i Projekt przeznaczony jest dla uczniów klas IIII z umiarkowaną i sprzężoną niepełnosprawnością intelektualną.
1. Cele projektu
Dotyczące poznawania i utrwalania wiedzy o środowisku przyrodniczym:
- uczeń potrafi wskazać (nazwać) wybrane zwierzęta,
- uczeń zna zwierzęta, które występują w Polsce,
- uczeń rozróżnia zwierzęta, żyjące dziko i w środowisku hodowlanym
- uczeń rozpoznaje odgłosy zwierząt żyjących w gospodarstwie domowym i potrafi je naśladować,
- uczeń zna zwierzęta, które występują w krajach egzotycznych,
- uczeń rozumie potrzebę dbania o zwierzęta i ich środowisko naturalne.
Dotyczące sfery psychoruchowej:
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
- rozwijanie umiejętności słuchania wskazówek,
- rozwijanie umiejętności asocjacji,
- rozwijanie umiejętności grafomotorycznych,
- wydłużenie umiejętności koncentracji uwagi na wykonywanych czynnościach,
- relaksacja,
- zwiększenie poziomu rozumienia i przestrzegania norm społecznych,
- wdrażanie umiejętności funkcjonowania w grupie,
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów,
- pobudzanie procesów myślowych
Dotyczące nabywania i utrwalania umiejętności szkolnych:
- utrwalanie i poszerzanie umiejętności czytania i odczytywania globalnego,
- utrwalanie i poszerzanie umiejętności rozpoznawania kolorów,
- uczeń zapisuje poszczególne litery, sylaby lub wyrazy i je prawidłowo wymawia,
- uczeń dobiera podpisy do odpowiednich zwierząt.
- utrwala i rozwija umiejętności matematyczne
- współdziała z kolegami w czasie pracy grupowej,
- wykonuje prace plastyczne,
- utrwalanie i poszerzanie umiejętności liczenia na konkretach,
- utrwalanie i poszerzanie umiejętności zapisywania równań matematycznych,
- utrwalenie pojęć kalendarzowych.
Dotyczące nabywania umiejętności informatycznych:
- kształtowanie umiejętności komunikowania się z komputerem za pomocą ikon, przycisków menu i okien dialogowych,
- kształtowanie umiejętności prawidłowego odczytywania i interpretowania znaczenia komunikatów wysyłanych przez programy,
- kształtowanie umiejętności zapisywania i przechowywania wyników swojej pracy w komputerze,
- kształtowanie umiejętności tworzenia rysunków i motywów przy użyciu aplikacji google uczeń uczy się posługiwać piórem interaktywnym,
- kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji działania.
- kształtowanie umiejętności prawidłowego odczytywania i interpretowania znaczenia komunikatów kierowanych przez nauczyciela i aplikacje.
- tworzenie rysunków i motywów przy użyciu edytora grafiki (posługiwanie się kształtami, barwami,).
- kształtowanie umiejętności posługiwania się aparatem cyfrowym oraz tabletem w celu wykonywania i edytowania fotografii,
- kształtowanie umiejętności wgrywania slajdów i napisów w program do tworzenia prezentacji.
- kształtowanie umiejętności interakcji z robotami.
- kształtowanie umiejętności podstaw programowania (ozoboty).
2. Opis projektu
Uczniowie uczą się podstaw interakcji korzystając z tablic i piór interaktywnych, komputerów i tabletów. Uczniowie poznają różne zwierzęta (wyszukują je na fotografiach i zapisują w plikach o określonych nazwach); opisują ich cechy charakterystyczne.
Uczniowie rozpoznają zwierzęta po kształtach i wydawanych odgłosach Uczniowie klasyfikują zwierzęta na egzotyczne i właściwe dla terytorium Polski oraz na zwierzęta leśne i hodowane w gospodarstwie domowym. Uczniowie poznają technikę wykonywania fotografii na tabletach i aparacie fotograficznym. Uczniowie wykonują fotografie zwierząt podczas wycieczek do: muzeum leśnego “Masztalarnia” przy Zespole Szkół Leśnych w Goraju, gospodarstwa rolnego, ogrodu zoologicznego w Poznaniu. Uczniowie uczą się wprowadzać efekty wykonanej pracy do prezentacji. Efekty projektu: wykonana prezentacja z własnoręcznie wykonanych przez dzieci fotografii, film prezentujący pracę dzieci podczas działań projektowych prezentacja w.w. na forum szkoły.
Realizacja
—————————————-
Dzień dobry chłopcy. Pobawimy się w czarodziei?
Takim pytaniem skierowanym do uczniów kl. 1-III z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym rozpoczęła się pierwsza godzina zajęć w projekcie „ULI”. Oczywiście z technologią informatyczną uczniowie spotykali się wcześniej w domu lub na zajęciach w szkole, ale najczęściej w formie biernego odbioru różnych treści edukacyjnych lub rozrywkowych (zajęcia informatyczne nie są ujęte w programie nauczania). Tutaj zaś cała salka komputerowa była do ich dyspozycji: tablice interaktywne, tablety, plansze do zabaw w kodowanie, trójwymiarowe kostki, roboty itp. Tylko jak to zrobić, żeby wszystkie te rzeczy były używane w sposób bezpieczny, zarówno dla dzieci jak i tego sprzętu?
Suchy regulamin, czyli można to, a tego nie, nie wchodził w rachubę. Oczywiście- tylko w formie zabawy. Zabawa, bowiem umożliwia, nie tylko łatwiejsze opanowywanie umiejętności i wiadomości, ale jednocześnie sprzyja integracji w grupie, uatrakcyjnia przekaz, a w moim przypadku uchroniła również interakcyjną tablicę przed zarysowaniem niewłaściwym końcem „pióra” .
Poruszając się drobnymi kroczkami, bawiąc się i ucząc, wchodziliśmy w zagadnienia związane z projektem. „Zwierzęta z bliska i z daleka”, bo taki tytuł został nadany projektowi, umożliwił szeroki wachlarz wyboru metod i technik dydaktycznych rozwijających zarówno wiedzę, umiejętności i postawy dzieci. Wybrany temat dał uczniom możliwość poruszania się w obszarze częściowo znanym (doświadczonym) i przez to nie abstrakcyjnym. Stał się „trampoliną” do rozwijania nie tylko umiejętności informatycznych, ale elementem poznania świata.
Efektem końcowym, takim namacalnym, stała się wykonana przez dzieci prezentacja, ale o wiele ważniejsze rzeczy działy się podczas wspólnej pracy nad nią. Sam proces tworzenia, budowy czegoś nowego, rozszerzał kompetencje uczniów: wpływał na wydłużenie czasu uwagi i koncentracji na zadaniu, poprawiał umiejętność współpracy w grupie, ośmielał do pozytywnej rywalizacji, uczył radzenia sobie z niepowodzeniami itp.
Czas trwania projektu dobiegł końca, ale wspólne dokonania i spędzone chwile jeszcze na długo pozostaną w naszej pamięci. Jeśli zaś, co naturalne zaczną nam się nieco zamazywać, to zawsze możemy sięgnąć do stworzonej prezentacji
Multimedia
Filmy prezentujące przebieg i efekty pracy uczniów
—————————————-
Zespół projektowy
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa Specjalna w Gębicach w Zespole Szkół Specjalnych im. K. Makuszyńskiego
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Szymon Małecki
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:
- Igor Kotliński
- Marcel Jęchorek
- Kacper Boliński
- Mateusz Graś
- Łukasz Kolasa