„Nasi znajomi – sekrety flory i fauny Ogólniaka w Śremie” – Liceum Ogólnokształcące im. gen. Józefa Wybickiego w Śremie

Na początku roku szkolnego 2021/2022, my, uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. gen. Józefa Wybickiego w Śremie zaczęliśmy pracę w podprojekcie Klasy Akademickie Cyfrowej Szkoły Wielkopolsk@2020.

Budynek naszej szkoły powstał w 1869 r. i założony jest na rzucie prostokąta z przylegającym prostopadle od północy do środkowej części elewacji tylnej wydłużonym skrzydłem. Dwu i trójkondygnacyjną bryłę pokrywają niskie, czterospadowe dachy. Elewacja budynku pozostawiona w nieotynkowanej cegle, przepruta zamkniętymi półkoliście w głównej bryle prostokątnymi otworami okiennymi o regularnym układzie osiowym, nawiązuje do popularnych w XIX wieku wzorów zaczerpniętych z kultury romańskiej. We wnętrzu zachowany jest pierwotny układ pomieszczeń, reprezentacyjna klatka schodowa oraz stolarka drzwiowa. Sala gimnastyczna wybudowana została w 1882 r. w podobnej stylistyce architektonicznej. Zespół budynków jest interesującym przykładem budowli użyteczności publicznej, które były charakterystyczne dla epoki i regionu, wzniesionych w XIX wieku z zastosowaniem form architektury i dekoracji odwołującej się do średniowiecza i renesansu.

W październiku odbyło się nasze pierwsze spotkanie, na którym zapoznaliśmy się z pozostałymi członkami zespołu projektowego.

1.jpg 8.jpg  9.jpg

Pod opieką pana Krzysztofa Kasprzyka rozpoczęliśmy pierwsze działania. Ustaliliśmy temat  projektu w brzmieniu: „Nasi znajomi – sekrety flory i fauny Ogólniaka w Śremie”. Określiliśmy też nasze cele i oczekiwania oraz stworzyliśmy plan współnej pracy. Nie obyło się oczywiście bez spotkania integracyjnego, które pozwoliło lepiej się poznać i zacieśnić nasze relacje.

Podzieliliśmy się na kilka grup, z których każda miała do wykonania inne zadanie:

  • grupa reporterska (Oskar Majsner, Kacper Przebierała, Julia Banach, Adriana Tomczak) zajmowała się dokumentacją naszej pracy, poprzez robienie zdjęć, pisanie reportaży, przygotowywanie kodów QR i rozklejanie ich po szkole;
  • grupa ankieterów (Marta Morawiec, Estera Kostańska, Dobrawa Małaszniak, Laura Kiełb, Zuzanna Zastrożna, Amelia Jankowiak, Aida Konecka) zajmowała się m.in. przygotowywaniem i przeprowadzaniem ankiet wśród uczniów dotyczących znajomości badanych gatunków;
  • grupa eksperymentatorów (Milena Dominiak, Jakub Sobiech, Zosia Wojciechowska, Marysia Kaźmierczak, Marysia Bzowy, Nadia Konieczna, Monika Busłowicz, Alicja Włodarczak) zajmowała się m.in. opracowywaniem metod badawczych umożliwiających zbadanie zachowań danych gatunków;
  • grupa tropicieli (Michalina Chojnacka, Antonina Kosmalska, Maja Nowaczyk)  zajmowała się opracowywaniem metod poszukiwania i obserwacji danych gatunków, eksplorowaniem szkoły w poszukiwaniu „naszych znajomych”  – zarówno podczas lekcji, jak i wieczorami oraz w czasie przerw świątecznych czy ferii.

Nasz projekt miał na celu poznanie i odkrycie organizmów, które spędzają z nami codziennie czas w szkole, mimo że nie zdajemy sobie z tego sprawy. Naszym zamiarem było  przybliżenie  postaci niezwykłych owadów. Chcemy, aby uczniowie  nie patrzyli obojętnie na otaczające nas w szkole organizmy.

W listopadzie wysłuchaliśmy pierwszego wykładu „Paradoksy fizycznego obrazu świata”. W grudniu mieliśmy natomiast dwa wykłady historyczne: „Bitwa Warszawska 1920 roku. Cud, a może nie cud?” oraz „Charles de Gaulle: generał i mąż stanu”.

Grupa ankieterów przygotowała ankiety zawierające zdjęcia zwierząt, pytania o ich nazwę, możliwe miejsca występowania oraz odczucia wobec nich. Następnie ankiety zostały udostępnione w klasach z prośbą, aby uczniowie je wypełnili.
1_strona.png 2_strona.png

dscn7242.jpg

   dzdzownica.pngkatnik.png

  mucha.png

rybik.png

Grupa dziennikarska przygotowała natomiast kody QR, które zawierały informacje o różnych zwierzętach oraz rozwiesiła je na terenie szkoły.

271278118_925913691442454_793101499954447165_n.png 271279020_1315860362220854_693624455019118371_n.jpg 271282816_373436691252855_1000212141638927820_n.png 271296747_472343444246042_2976482570513112129_n.jpg

271362177_3136402313244522_8241186951467383952_n.png dscn7225.jpg 271376163_1571995679833529_8452057630024178465_n.jpg

Szukaliśmy także roślin znajdujących się w naszej szkole i wokół niej. Grupa reporterska je sfotografowała, a następnie z całym zespołem próbowaliśmy je rozpoznać i nazwać.

dscn7157.jpg dscn7180.jpg dscn7184.jpg

Powstało też niezwykłe logo grupy, które stało się znakiem rozpoznawczym naszej działalności.

logo_3.jpg

W styczniu i lutym mieliśmy okazję usłyszeć kolejne wykłady pt.  „Kultura popularna w Polsce ludowej” oraz  „Pandemia „hiszpańskiej grypy” w Wielkopolsce (1918-1920)”.

Rozpoczęliśmy też eksplorację budynku naszej szkoły w poszukiwaniu organizmów oraz pozostałości i śladów ich działalności. Co tydzień w piątek kilkuosobowe grupy udawały się na spacer po szkole, w trakcie którego fotografowały zaobserwowane owady, zwierzęta i rośliny.

Mieliśmy niepowtarzalną okazję, aby zwiedzić poddasze budynku, a także jego obszerne piwnice. Obserwowaliśmy jakie organizmy żyją w tych miejscach. Strych upodobały sobie przede wszystkim gołębie. Mroczny klimat nadały temu miejscu liczne pajęczyny, które utworzyły pająki kątniki. Spotkaliśmy przedstawicieli obydwu gatunków: jednego z największych polskich pająków, jakim jest kątnik domowy większy (Eratigena atrica) oraz kątnika domowego mniejszego (Tegenaria domestica). Jest to gatunek pająka z rodziny lejkowcowatych. Kątniki tworzą sieć z charakterystycznym lejkiem. To właśnie te sieci umieszczają w kątach.

Pajęczyna kątnika nie jest lepka, a często zobaczyć można na niej kurz, który świetnie maskuje sieci. Co może się złapać w taką sieć? Rybiki, mrówki, muchy, komary, ale również inne pająki. Spotkaliśmy muchy, komary i wiele gatunków pajęczaków. W nieużytkowanej części piwnicy, gdzie panuje wilgoć i chłód, zauważyliśmy rybiki i mnóstwo pająków. Rybiki są organizmami o około 10 mm długości i nie stanowią zagrożenia dla człowieka. Lubią wilgotne, ciemne pomieszczenia. Rybiki są szybkie i zwinne, bardzo trudno je złapać. Po zapaleniu światła, szybko znikają w zakamarkach. Żyją w pomieszczeniach, w  których jest utrudniona wentylacja, w miejscach, gdzie zbiera się wilgoć, tworzy się pleśń, która jest dla nich pożywieniem. 

Podczas przerw na boisku szkolnym zauważyliśmy, że miejsce to upodobały sobie okoliczne  koty.  Otaczające boisko mury stanowią dla nich okazję do wspinaczki. Mury te dają schronienie licznym ślimakom. Dolną część muru i płytę boiska gęsto pokrywają kowale bezskrzydłe. Po deszczu na płycie boiska pojawiają się liczne dżdżownice.

img_0009.jpg img_0019.jpg img_0030.jpg

26 lutego w naszej szkole odbyły się drzwi otwarte, w trakcie których przedstawiliśmy działalność naszej grupy kandydatom na uczniów LO. Opowiedzieliśmy o naszych przedsięwzięciach oraz przybliżyliśmy postacie różnych owadów. Udostępniliśmy też do użytku mikroskopy, za pomocą których można było obserwować różne części owadów schwytanych na terenie naszej szkoły.

W marcu wysłuchaliśmy bardzo interesujących wykładów pt. „Jak tropić trolle, czyli o sztuce weryfikacji informacji”, „Rezydencje władzy jako lustro ustrojów nowożytnych” oraz „Co nam dała epoka industrialna?”.

Przeprowadziliśmy też kolejną ankietę, tym razem na temat roślin. Grupa ankieterów znów odwiedziła niektóre klasy z naszej szkoły oraz poprosiła uczniów o wypełnienie ankiet. Ich wyniki są następujące:

ankieta_rosliny.png

rosliny.png

W kwietniu odbyły się zaś ostatnie wykłady: „Matematyczne modelowanie drzew” i „Od rozkładu wektora na składowe do kompresji MP3”.  Ich zwieńczeniem była rozmowa z panem Markiem Woźniakiem, Marszałkiem Województwa Wielkopolskiego pt. „O trudnym – łatwiej, czyli jak działa samorząd?”.

26 maja wraz z naszym koordynatorem zorganizowaliśmy Piknik z Klasą Akademicką. Celem pikniku było podsumowanie projektu i przedstawienie efektów całorocznej pracy. Wszyscy członkowie grupy włączyli się w przygotowania. Przygotowaliśmy prezentacje multimedialne,  aby przybliżyć obiekty naszych obserwacji. Zorganizowaliśmy stanowiska, przy których można było pod mikroskopem obejrzeć obiekty naszych badań. Przeprowadziliśmy też doświadczenia dotyczące dżdżownic oraz zorganizowaliśmy ciekawy quiz na temat ślimaków. Bardzo chętnie odpowiadaliśmy na pytania zadawane przez uczniów naszej szkoły.

dscn9601.jpgdscn9726.jpg 

dscn9616.jpg dscn9656.jpg

dscn9699.jpg dscn9707.jpg

dscn9710.jpg

Mamy nadzieję, że efekty naszej pracy przybliżą kolegom i koleżankom, jakie stworzenia żyją obok nas w szkole. Liczymy, że zaczną oni zauważać te organizmy i nie będą  przerażeni, gdy przypadkiem spotkają któreś z nich.