„Zdrowo TIKnięci, czyli jasna strona technologii” – I Liceum Ogólnokształcące im. Adama Asnyka w Kaliszu

Na początek przenieśmy się w wyobraźni do świata, w którym technologia informacyjno-komunikacyjna nie istnieje… Tak, wiemy – jest to bardzo trudne lub wręcz niemożliwe do wykonania.

integracyjna_burza_mozgow.jpgRealizując nasz projekt, zdaliśmy sobie sprawę, że nasze pokolenie nie zna takiego świata i traktujemy współczesne osiągnięcia technologii jak nieodłączną i niezbędną część naszego życia. Skąd czerpalibyśmy informacje? Jak komunikowalibyśmy się w nagłych sytuacjach? Jak monitorowalibyśmy nasze postępy w sporcie, czy nauce? To tylko niektóre pytania, które przychodzą na myśl, próbując wyobrazić sobie życie bez technologii. Byliśmy już pewni, że zgłębienie tematu pozytywnego zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnej w naszym życiu stanie się naszym priorytetem. Tak powstał nasz zamysł projektu.
W przyjaznych warunkach klasowego wyjścia do kręgielni powstały pomysły, które przyniosły dużo korzyści zarówno nam samym, jak i naszej społeczności uczniowskiej. Zapraszamy do zapoznania się z naszym materiałem.

 

TYDZIEŃ EDUKACJI Z TIKIEM czyli Nowy wymiar nauki

Tradycyjne formy nauki takie jak podręczniki i zeszyty spełniają swoje zadanie w szkole. Wiedzę tę jednak można skutecznie poszerzać, systematyzować, czy utrwalać przy użyciu nowoczesnych rozwiązań – szybkich w obsłudze, atrakcyjnych dla młodego człowieka i dających możliwość dostowania do indywidualnego stylu uczenia się. Naszą przygodę rozpoczęliśmy od darmowych aplikacji instalowanych na komputerze lub telefonie z systemem Android, które przetestowaliśmy z naszymi rówieśnikami i nauczycielami podczas Tygodnia Edukacji. W trakcie wspólnej nauki i świetnej zabawy wyłoniliśmy najciekawsze i najbardziej użyteczne rozwiązania technologiczne.

Dla fanów matematycznych rozwiązań sprawdziliśmy Photomath  i odkryliśmy, że aplikacja ta pomaga krok po kroku usystematyzować wiedzę matematyczną, od prostych do bardziej skomplikowanych kalkulacji i zagadnień z dziedziny matematyki. Rozpoznaje ona pismo odręczne oraz posiada edytor równań, który stopniowo pokazuje użytkownikowi, w jaki sposób rozwiązać dany problem matematyczny. Stanowi ona również doskonałe uzupełnienie szkolnych zajęć matematyki. Microsoft Math Solver to ciekawe rozwiązanie do nauki arytmetyki. Rozpoznaje ono pismo odręczne i pozwala szybko uzyskać wynik równania z objaśnieniem drogi jego uzyskania. Idealne do powtórek. Geometria z kolei oferuje możliwość pracy z większością figur geometrycznych, wykonania niezbędnych obliczeń i uzyskania objaśnień do każdego zagadnienia. Wzory matematyczne to kolejne udogodnienie aplikacji, z którego można korzystac zarówno do wykonywania obliczeń, jak i do nauki. Moja Mat-planeta to kanał w aplikacji YouTube, tworzony przez naszą nauczycielkę matematyki – Panią Ewelinę Lis Jarnuszkiewicz. Kanał istnieje od początku zdalnego nauczania (2020r.) i jest przydatnym źródłem wiedzy zarówno dla maturzystów, jak i uczniów młodszych klas. 

Językowcy z pewnością powinni zainteresować się możliwościami, jakie oferuje MEMRISE. Filmiki z native speakerami osadzającymi język w kontekście i realnych sytuacjach sprawiają, że dużo łatwiej jest przyswajać i rozwijać nasze umiejętności w zakresie wybranych języków obcych. Testy w formie gier to również element uatrakcyjniający naukę z tą aplikacją. Jako uczniowie klasy z rozszerzonym językiem angielskim w programie nauczania, oceniamy to rozwiązanie bardzo wysoko. Dla osób rozpoczynających naukę języka angielskiego bardzo dobrym rozwiązaniem wydaję się być Duolingo. Kursy z tą aplikacją dają dobre i szybkie efekty, podtrzymują naszą motywację nauki poprzez zdobywanie punktów i możliwość osiągnięcia kolejnych pułapów. Co więcej, dają one swobodę nauki w dowolnym miejscu i czasie, rozwijając najważniejsze kompetencje językowe.

Zarówno wśród uczniów jak i nauczycieli naszej szkoły popularnością cieszą się aplikacje Kahoot oraz Quizlet, często wykorzystywane dla urozmaicenia zajęć oraz powtórek na zajęciach z różnych przedmiotów (Powórzenie słownictwa)

Całym zepołem zaangażowaliśmy się również w realizowany w naszej szkole projekt Erasmus + Prawa człowieka w walce z rasizmem i uprzedzeniami. Efektem naszej pracy jest broszura Życie bez nienawiści stworzona przez nas jako efekt końcowy projektu. Do jej wykonania korzystaliśmy z wielofukncyjnej aplikacji CreateVista. Za jej pomocą można wykonywać nowoczesne i przepiękne graficznie prezentacje, broszury, ulotki czy wpisy na media społecznościowe. Jako społecznoć uczniowska wysoko cenimy sobie również aplikację Prezi, którą wielu z nas wykorzystuje jako skuteczne narzędzie do tworzenia prezentacji edukacyjnych, tak często wykorzystywanych w szkole.

W kolejnym projekcie Erasmus + Self-trust in Using Technology zorganizowaliśmy dla naszych gości wycieczkę do Torunia. Wykorzystując witrynę Visittorun oraz przenośny głośnik bluetooth stworzyliśmy sobie wirtualnego przewodnika, który opowiadał naszym gościom z zagranicy o najważniejszych atrakcjach tego pięknego miasta. Okazało się, że kreatywność nie zna granic i warto otworzyć swój umysl na nowe bodźce, które mogą przynieść coś niespodziewanego, a zarazem odkrywczego. natomiast podczas pobytu w Krakowie jeden z nas stworzył materiał dotyczący multimedialnego muzeum Tadeusza Kościuszki. 

Podsumowaniem naszej pracy w zakresie Edukacji z TIK-iem była ankieta przeprowadzona wśród uczniów naszej szkoły. Uczniowie oceniali użyteczność zaprezentowanych narzędzi pod kątem funkcjonalności, atrakcyjności i skuteczności.To na jej podstawie wybraliśmy rozwiązania, które opisaliśmy powyżej. 

 

SPORT TO ZDROWIE czyli Asnyk Zdrowo TIKnięty

Każdy z nas uprawia lub uprawiał kiedyś sport. Bardziej lub mniej profesjonalnie. W dzisiejszych czasach jest to bardzo ułatwione, w szczególności dzięki udogodnieniom, jakie oferują producenci interaktywnego sprzętu sportowego i aplikacji powiązanych z aktywnością fizyczną. Postanowiliśmy przetestować dostępne rozwiązania technologiczne podczas Dni sportu,  które zorganizowaliśmy we współpracy z naszymi nauczycielami wychowania fizycznego.

Jednym z najbardziej powszechnych przedmiotów, który używają sportowcy na każdym poziomie jest smartwatch. Jest on prosty w obsłudze, a śledzi i informuje o wielu ważnych parametrach takich jak np. puls, ilość spalonych kalorii, ilość kroków i wiele więcej. Pokazuje on również naszą lokalizację, dzięki czemu nasi bliscy mogą sprawdzić gdzie jesteśmy i co aktualnie robimy.  

Kolejnym, bardzo pomocnym przedmiotem są fotokomórki. Są one przeznaczone do pomiaru czasu dla osób uprawiających różne dyscypliny sportowe (szczególnie dla piłkarzy i lekkoatletów). Mogą one pracować zarówno przewodowo jak i bezprzewodowo, co ułatwia pracę. 

W sklepach z aplikacjami możemy znaleźć mnóstwo narzędzi, które pozwalają nam śledzić nie tylko swoje wyniki i osiągnięcia, ale także obserwować i analizować rezultaty innych, profesjonalnych sportowców i drużyn. Jedną z takich aplikacji jest FlashScore, która w prosty i przejrzysty sposób pozwala nam sprawdzić wyniki sportowych spotkań na żywo, a także tabelę Live w rozgrywkach na całym świecie.

Nasz Dzień Sportu był w tym roku wyjątkowy pod względem zastosowanych przez nas możliwości TIK. Turniej na ergometrze, który został przeprowadzony przy użyciu aplikacji mierzącej dokładne parametry zdrowotne i wydolnościowe okazał się strzałem w dziesiątkę. Nintendo sport dostarczył nam wiele sportowych emocji, śmiechu i rozrywki. Wspólnie z naszymi rówieśnikami przeprowadziliśmy turniej tenisowy, golfowy oraz baseballowy. Wydarzenie cieszyło się tak dużym zainteresowaniem, że zapewne znajdzie swojem stałe miejsce w programie szkolnych atrakcji.

ROZRYWKOWO W ASNYKU

Szkoła z założenia pełni funkcję edukacyjną. Najlepiej, jeśli łączy funkcje poznawcze z zabawą. Podczas realizacji projektu postanowiliśmy dostarczyć naszym rówieśnikom możliwość rozrywki w naszym szkolnym gronie. W tym celu zorganizowaliśmy Turniej szachowy przy użyciu aplikacji Chess.com. Podczas Aktywnych przerw testowaliśmy rozwiązania technologiczne oparte na zabawie, tańcu i muzyce. Wszyscy dobrze wiemy, że po dniu nauki i pracy fajnie byłoby znaleźć czas na odrobinę rozrywki. Dbając o higienę nauki i pracy naszej społeczności uczniowskiej postanowiliśmy zapewnić jej możliwość relaksu, integracji i dobrej zabawy. W tym celu stworzyliśmy blok „Przerwa techniczna”, podczas którego raz w tygodniu podczas długiej przerwy organizowaliśmy czas z nowinkami technologicznymi w zakresie rozrywki. Samodzielnie wykonaliśmy plakat reklamujący wydarzenie, przy użyciu zdobyczy technologii. Dużą popularnością cieszyło się karaoke w różnych językach, mini turnieje gier społecznościowych, łamigłówki językowe czy taneczne przerwy. Testując aplikację chess.com zorganizowaliśmy Turniej szachowy w naszej szkole, który również stał się imprezą cykliczną. Zauważyliśmy, że te działania sprawiają, że w szkole jest jeszcze lepsza atmosfera, nie ma nudy i każdy może odkryć coś nowego z dziedziny, która stała się nieodłączną częścią naszego życia. Netflix – film z wyborami. Muzyczny świat również oferuje wiele ciekawych rozwiązań jak Spotify czy Tidal, które umożliwiają słuchanie muzyki z całego świata w całkowicie legalny sposób, bez naruszania praw autorskich. Dla dziewczyn przydatnym rozwiązaniem jest aplikacja licząca cykl owulacyjny. Przy jej użyciu można lepiej poznać funkcjonowanie swojego ciała i uzyskać większą wiedzę na temat zachodzących w nim procesów.Zwieńczeniem naszych działań był zorganizowany przez nas szkolny Dzień Dziecka, podczas którego największą popularnością cieszyło się karaoke z wykorzystaniem iSing oraz YouTube, oferujące ogólnodostępne piosenki w wersji karaoke. Uczniowie równie świetnie bawili się naśladując kroki taneczne dostępne w aplikacji Just Dance Now. Sala gamingowa urządzona w gabinecie informatycznym przyciągnęła zwolenników gier interaktywnych. Sala filmowa z kolei była nielada gratką dla kinomanów, którzy tym razem mogli decydować o przebiegu fabuły i losach bohaterów interaktywnych filmów na platformie Netflix. Dzień był na tyle udany, że za aprobatą naszych kolegów, nauczycieli i dyrekcji postanowiliśmy na stałe wpisać go w harmonogram pracy szkoły.

Plakat reklamujący Dzień Dziecka

CODZIENNOŚĆ

Realizując projekt zaczęliśmy uważniej przyglądać się naszej codzienności i dostrzegać rzeczy, które wcześniej były przez nas wykorzystywane bezwiednie. Budzik zainstalowany w telefonie, od którego rozpoczynamy nasz dzień, ekspres do kawy ustawiony na nasze ulubione parametry, urządzenia kuchenne, które znajdują dla nas przepisy w internecie i krok po kroku przeprowadzają nas przez proces gotowania. Sprzątanie również często odbywa się przy użyciu specjalnie programowanych urządzeń. Ponadto robot czyszczący basen, aplikacja do mierzenia stanu wody wykorzystywanej w naszych gospodarstwach domowych, samoparkujący się samochód, czy nawigacja w środkach transportu.  Nam bardzo przypadła do gustu aplikacja Zdrowe Zakupy, pozwalająca na skanowanie produktów i uzyskanie informacji o ich walorach zdrowotnych. Słowem, gdzie się człowiek nie obejrzy, ma do czynienia z technologią informacyjno-komunikacyjną. 

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

Ciężko było podjąć dezycję o przydzieleniu mediów społecznościowych do jednego, konkretnego bloku opisanego powyżej. Zdaliśmy sobie sprawę, że wykorzystujemy te zasoby zarówno do nawiązywania i podtrzymywania znajomości, zdobywania informacji, wiedzy, rozrywki, komunikowania się, realizacji projektów oraz pasji, a także do promocji osiągnieć naszych i naszej szkoły. Dlatego poświęciliśmy temu zagadanieniu osobne miejsce w naszym artykule. Długa lista mediów społecznosciowych, które wykorzystujemy na codzień obejmuje powszechnie znany Facebook, Twitter, czy Instagram. Znajdują one zastosowanie głównie w komunikacji, utrzymywaniu znajomości oraz promocji wydarzeń, miejsc lub osób. Youtube wykorzystujemy do oglądania filmów, poradników, słuchania muzyki, zdobywania wiedzy na właściwie każdy interesujący nas temat, czy do rozpowszechniania własnych pasji, osiągnięć i zainteresowań. Odkryciem projektu okazał się jednak tik tok. Aplikacja wykorzystywana przez większość w celach rozrywkowych, jest jednocześnie źródłem niezliczonych treści informacyjnych, edukacyjnych, kulinarnych, biznesowych i zdrowotnych. Można ją również wykorzystywać do nagrywania i montowania filmów ze efektami wizualnymi i dźwiękowymi. Ze względu na prostotę jej zastosowania oraz zadowalającą jakość materiałów, większość materiału filmowego do tego projektu została stworzona właśnie przy użyciu aplikacji tik tok.

Prezentacja „Media społecznościowe”

WYMIAR SPOŁECZNY

Realizując projekt udał nam się zaangażować znaczną część społeczności szkolnej we wspólną naukę, zabawę i poszukiwania ciekawych technologicznych rozwiązań. Zorganizowaliśmy kilka wymienionych powyżej wydarzeń szkolnych, które sprzyjały integracji, wspólnej zabawie, nauce czy testowaniu własnych możliwości. Realizacja tego przedsięwzięcia zdaniem zarówno uczniów jak i nauczycieli przyczyniła sie do rozwoju pozytywnych relacji międzyludzkich (również na linii nauczyciel-uczeń), dostarczyła nam wszystkim efektywne narzędzia edukacyjno-informacyjne, była także pełna zabawy i dała nam wytchnienie w trudnych procesach nauczania i  uczenia się. Wielu z nas poczuło autentyczną potrzebę wspólnego działania, bycia razem i spędzania czasu w szkole w ciekawy sposób. Staraliśmy się w ten sposób nadrobić straty powstałe w wyniku izolacji pandemicznej. Projekt pokazał, że to ma szanse się udać. Największym zaskoczeniem był dla nas fakt, że technologia może tak mocno połączyć ludzi, przyczyniać się do budowania dobrych relacji międzyludzkich i pozytywnej atmosfery, Dzięki podjętemu przez nas wyzwaniu realziacji tego projektu odkryliśmy, że najlepsze efekty osiągamy działając wspólnie niezależnie od tego, czy chodzi o nasz rozwój osobisty, realizację pasji, rozrywkę. Doszliśmy do wniosku, że bardzo lubimy przebywać w naszej szkole i zyskaliśmy motywację do działania na jej forum.

Mimo, że tematyka projektu obejmuje głównie pozytywne strony rozwoju technologicznego, mamy na uwadze również istnienie jego negatywnych aspektów. Doszliśmy jednak wspólnie do wniosku, że jeżeli technologia nie jest nadużywana i służy ogólnemu dobru, może stanowić świetną bazę do wielu ciekawych przedsięwzięć, czy aktywności. Ważne jest to, żeby czynnik ludzki zawsze był stawiany na pierwszym miejscu. To my tworzymy technologię i to my musimy nauczyć się wykorzystywać ją we właściwy sposób. Szkoła jest do tego idealnym miejscem, bo jesteśmy tu razem, nie odizolowani od rzeczywistości w czterech ścianach naszych pokoi, tylko aktywnie uczestniczący w życiu. Wniosek: technologia nie musi izolować, jak się powszechnie uważa. Może łączyć, inspirować, edukować i zapewniać wspólną dobrą zabawę, przy zapewnieniu odpowiednich warunków. Nasza przygoda była wyjątkowa i jesteśmy wdzięczni za możliwość przeżycia jej.

CIĄGŁOŚĆ PROJEKTU

Na tym etapie mamy już pewność, które rozwiązania wykorzystane podczas projektu będą nadal wykorzystywane przez społeczność szkolną. Wspólną decycją uczniów, nauczycieli i dyrekcji szkoły postanowiliśmy wpisać Dni Edukacji, Sportu i Dziecka w harmonogram pracy szkoły w formie podobnej do zaproponowanej przez nas w tym roku. Udało nam się zachęcić nauczycieli i uczniów do poszukiwania zdobyczy technologii, które mogą nam ułatwić naukę. Szersze zastosowanie dostępnych w szkole tablic multimedialnych czy tabletów stało się faktem. Rozpoczęliśmy również tworzenie uczniowskiego szkolnego bloga w języku angielskim, który również będzi stanowił zródło wiedzy o szkole i jej społeczności, powód do zjednoczenia sił we wspólnym działaniu, możliwość rozwoju pisemych kompetencji w języku angielskim. Projekt pokazał nam, że razem możemy bardzo dużo zdziałać na każdym polu. Podoba nam się to i motywuje nas do dalszej aktywności. Projekt technologiczny przyczynił sie do ożywienia życia społecznego szkoły, integracji społeczności uczniowskiej, nawiązywania nowych znajomości oraz wzajemnego  poznawania umiejętności i pasji. Wszystkie materiały multimedialne zawarte w arykule są autorskie i stworzone samodzielnie przez uczestników projektu.