Podróże z technologią

Założenia projektu
—————————————-

Przygotowanie pokazu podsumowującego cykl zajęć odbywających się w ramach IV edycji projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020. Uczniowie biorący udział w projekcie przedstawili swoje umiejętności związane z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Pokaz przygotowano metodą projektu. Wspólnie wymyślono tematykę i formę prezentacji. Myślą przewodnią było podróżowanie i poznawanie języka oraz kultury brytyjskiej. 
Członkowie zespołu zostali podzieleni na grupy projektowe, które ze sobą współpracowały.

Realizacja
—————————————-

W projekcie wzięło udział 19 uczniów czwartej klasy, o zróżnicowanych zainteresowaniach i umiejętnościach cyfrowych. Od listopada 2021 spotykaliśmy się raz w tygodniu, na dwugodzinnych zajęciach, by poszerzać znajomość nowoczesnych technologii, uczyć się logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i współpracy w grupie. 
Nasze zajęcia rozpoczęliśmy od poznania sprzętu. Uczniowie uczyli się korzystać z tabletów – skonfigurowali ustawienia, założyli konto Google i zainstalowali samodzielnie pierwszą aplikację: Microsoft Teams. Zespół założony na tej platformie stal się miejscem komunikacji i wymiany doświadczeń. Dla części uczniów pierwsze zadania związane ze sprzętem były proste, ale niektórzy robili to po raz pierwszy. Już na początku okazało się, że by sprawnie pracować, konieczna jest współpraca, wzajemna pomoc i nauka od siebie nawzajem. 

APILKACJE DO NAUKI JĘZYKÓW OBCYCH
Oprócz pełnienia roli opiekunki grupy projektowej, jestem nauczycielką języka angielskiego. Zainspirowałam uczestników by tematem przewodnim naszych zajęć było podróżowanie. Postanowiliśmy, że wykorzystamy to w końcowej prezentacji. Aby móc swobodnie się komunikować w zagranicznych wyjazdach, niezbędna jest znajomość języków obcych.

art_002_quizlet.jpg art_001_drops.jpgZainstalowaliśmy na tabletach i poznawaliśmy aplikacje do nauki języków:  Duolingo, Quizlet i Language Drops. Założyliśmy konta i  po kolei wypróbowaliśmy te narzędzia. Uczyliśmy się przede wszystkim wyrażeń przydatnych w turystyce. Najbardziej do gustu przypadła uczestnikom projektu aplikacja Drops. Jest atrakcyjna graficznie, a nauka z tym programem to tylko 5 minut dziennie. Nowe wyrażenia spadają jak kropelki i można je „łapać” do głowy. Niektórzy uczestnicy zainstalowali sobie tę aplikację także na domowych urządzeniach by codziennie ćwiczyć. 

KOLOROWANKI QUIVER    
art_003_quiver.jpg

Kolejna podróż to świat wirtualny. Zaczęliśmy ten etap wędrówki od kolorowanek Quiver. Dzięki specjalnej aplikacji nasze rysunki ożywały jako trójwymiarowe animacje – tańczący miś, strzelające fajerwerki czy tryskająca wodą straż pożarna. Nie obyło się bez elementów edukacyjnych. Mogliśmy zobaczyć jak wybucha wulkan lub dowiedzieć się ciekawostek o życiu chronionych gatunków. Nauka i świetna zabawa jednocześnie. 

CANVA
Wprowadzone kolejny raz zdalne nauczanie zmusiło nas do spotkań online i modyfikacji programu zajęć. Na szczęście byliśmy już za pan brat z platformą Microsoft Teams i mogliśmy spotykać się na zajęciach online. Poznaliśmy na nich między innymi aplikację Canva i tworzyliśmy kartki świąteczne według własnych projektów. Wykorzystaliśmy ten czas by przemyśleć koncepcję końcowej prezentacji. Na wirtualnych spacerach oglądaliśmy Londyn i poznawaliśmy jego atrakcje. 

SCOTTIE GO
Part_005_scottie.jpgo pracy z mobilnymi aplikacjami i powrocie do nauki w szkole zaczęliśmy zabawę z kodowaniem za pomocą gry Scottie Go. Zajęcia zamieniły się w prawdziwą rywalizację: kto pierwszy zbierze pogubione przez kosmitę części do statku. Układanie komend z bloczków i obserwacja jak działają w aplikacji na tablecie wciągnęło wszystkich uczestników. Wracaliśmy do gry jeszcze na kilku kolejnych zajęciach. 

art_006_merge.jpg

MERGE CUBE
Wypróbowaliśmy jeszcze jeden gadżet przenoszący nas w rozszerzoną rzeczywistość. Za pomocą kostek Merge Cube i aplikacji Merge Object Viewer oraz Merge Explorer oglądaliśmy trójwymiarowe obiekty. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się elementy ciała ludzkiego oraz maszyny. Udało się znaleźć również coś do naszej końcowej prezentacji – wieżę zegarową Elizabeth Tower w Londynie ze słynnym dzwonem Big Ben.

LEGO SPIKE PRIME 
art_007_lego.jpg

Następny etap przygody z technologią to zabawa i nauka z klockami Lego Spike Prime. Szkoda, że mieliśmy do dyspozycji tylko dwa zestawy, bo każdy uczestnik chciał mieć swój udział w budowaniu i programowaniu robotów z klocków Lego. Na pierwszych zajęciach działaliśmy w dwóch dziewięcio- i dziesięcioosobowych grupach. Stworzyliśmy projekty „Na ratunek” oraz „Wyścig skoczków”. Szczególnie to drugie zadanie było bardzo emocjonujące. Kolejne spotkania to już podział na mniejsze grupy i praca na zmianę. Uczniowie przygotowali m.in. pracę „Napraw usterkę”.

PRZYGOTOWANIA DO PREZENTACJI
Pod koniec marca zaczęliśmy już na poważnie przygotowania do stworzenia prezentacji końcowej. Bardzo chcielibyśmy zwiedzić Londyn. Na razie jest to poza naszym zasięgiem,głównie finansowym. Ale od czego mamy świat nowoczesnych technologii? Przeprowadziliśmy prawdziwą burzę mózgów by wymyślić, jak w końcowym pokazie połączyć wiedzę o brytyjskiej kulturze z umiejętnościami nabytymi na zajęciach. Postanowiliśmy obejrzeć Londyn wirtualnie – stworzyć jego namiastkę w szkolnych murach. Pierwsze zadanie to wybór atrakcyjnych miejsc (które poznawaliśmy na zajęciach online). Odbyło się to w sposób całkowicie demokratyczny. Uczestnicy głosowali na swoich tabletach w aplikacji Mentimeter.  Następnie podzieliliśmy się na zespoły, by przygotować wirtualną wycieczkę po Londynie. 

Zespół „Linie lotnicze” (Lena i Nadia) opracował trasę przejazdu. Korzystał z map Google i innych danych dostępnych w internecie. Wyzwaniem okazało się przeliczenie odległości podanych na mapach na skalę naszej makiety. Dziewczęta zdecydowały też na jakim lotnisku wylądujemy. Wyszukały dane, ciekawostki i zdjęcia. Przygotowały informacje o Londynie i lotnisku Heathrow. 

art_010_przygot.jpg

Zespół „Biuro podróży” (Aleks, dwóch Filipów, Gabriela, dwie Julie, Karol, dwie Leny, Maria, Nikola i Patryk) podzielił się na mniejsze grupy.

Każda z nich starała się dowiedzieć jak najwięcej o wybranej atrakcji. Przeszukiwali różne źródła w internecie (także anglojęzyczne), by znalezione informacje były jak najbardziej wiarygodne.

Nie chcieliśmy kolejnego nudnego wykładu. Skupialiśmy się na ciekawostkach i praktycznych, turystycznych wskazówkach. 

W kolejnym etapie członkowie „Biura podróży” tworzyli elementy makiety Londynu – modele atrakcji turystycznych.

art_009_przygot.jpg
art_011_przygot.jpg

Zespół „Pracownia robotyki” (Adrian, Lilka, Natan i Szymon przy współpracy z Aleksem, Basią i Karolem) zaprojektował, zbudował i zaprogramował dwa roboty. Pierwszy, pojazd transportowy, miał przewieźć Turystę do centrum, a po skończonym zwiedzaniu odwieźć z powrotem na lotnisko. Drugi robot – Turysta, wędruje po mieście, zwiedzając poszczególne obiekty. Potrafi podać ich nazwy (głosami naszych konstruktorów, nagranymi wcześniej w programie).

Zespół „Biuro prasowe” (Basia, Filip i Lilka) zadbał o promocję naszego przedsięwzięcia: przygotował wstęp do prezentacji i oprawę multimedialną. Lilka zebrała materiały od pozostałych zespołów i umieściła je w prezentacji, w programie graficznym Canva.

Postanowiliśmy także, że projektowi będzie towarzyszyć kanał w serwisie You Tube (link), gdzie pokazujemy relacje z zajęć i przygotowań do pokazu. Montażem filmów zajął się Filip.

art_012_yt.jpg

Udział w projekcie nauczył nas, by pracować z poszanowaniem prawa autorskiego. We wszystkich przygotowanych przez nas multimediach korzystaliśmy z materiałów legalnie udostępnionych do użytku niekomercyjnego. A przy innych zasobach, zawsze podawaliśmy źródło ich pochodzenia.

POKAZ „Wycieczka do Londynu”
Po tygodniach ciężkiej pracy, wielu modyfikacjach i próbach, pokaz był gotowy. Zaprezentowaliśmy go w kilku odsłonach na terenie szkoły. Dołączone filmy to relacja – montaż z kilku występów. Publiczność – nasze koleżanki i koledzy, nauczyciele i rodzice – reagowała bardzo pozytywnie. Teraz nie tylko my marzymy o wyjeździe do Londynu. Może kiedyś uda się zorganizować wycieczkę dla całej szkoły? Na razie szlifujemy język. 

Multimedia

—————————————-

Relacja z pokazów:

Prezentacja Atrakcje Londynu:

Przygotowania do prezentacji:

Zajęcia z robotyki:

Zajęcia z grą Scottie Go:

Zajęcia z rozszerzoną rzeczywistością:

 

Zespół projektowy

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa imienia Wincentego Witosa w Biezdrowie
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Katarzyna Sznajdrowska
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego: 
Nikola Białek
Karol Frankowski
Lilianna Grabarkiewicz
Lena Jambor
Lena Janiszewska
Nadia Kapłon
Gabriela Krzyżaniak
Julia Mądrawska
Filip Mrowiński
Maria Niezborała
Julia Odrobna
Filip Rebelski
Barbara Robińska
Lena Rybarczyk
Aleks Semkło
Adrian Tyrchan
Patryk Urban
Szymon Waroś
Nataniel Wójcik