Scenariusze zajęć „Poznajemy polskie kolędy, gramy na flażolecie D”

Autorzy: Justyna Szychowiak, Wojciech Wietrzyński

Projekt edukacyjny w formie cyklu scenariuszy i filmów

Muzyka jest środkiem kształcenia, służy ogólnemu rozwojowi dziecka, przekazuje treści uznawane za wartościowe. Często myśli się jednak o muzyce jak o sztuce trudnej, a przecież każde dziecko nosi w sobie muzykę spontaniczną, odczuwa potrzebę zabawy muzycznej, śpiewu, tańca, gry, a także tworzenia muzyki. Atrakcyjną formą może okazać się gra na flażolecie, która daje możliwość różnorodnego kontaktu z muzyką oraz poszerzenia wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego. Uczniowie nie tylko wykonują muzykę lecz także słuchają, tworzą, zdobywają wiedzę. Pobudzona zostaje ich aktywność, odczuwają radość, rozwijają podstawowe zdolności muzyczne.

Flażolet, nazywany też flecikiem polskim, był bardzo popularny w naszym kraju na początku XIX wieku. Wymienia go między innymi: Oskar Kolberg (Kujawy), Adam Chętnik (Kurpie i Mazury) czy Jan Tacina (Śląsk Cieszyński). Po latach zapomnienia powrócił w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, a jego popularność ciągle wzrasta. Można więc powiedzieć, że powracamy do korzeni, odkrywamy flażolet na nowo. Przez lata doświadczeń w nauczaniu gry na flażolecie, zaobserwowaliśmy, że osoby chcące opanować tę sztukę, robią bardzo duże postępy, gdy grają polskie kolędy. Ma to swoje uzasadnienie, ponieważ jednym z ważnych elementów jest znajomość melodii, jej osadzenie w pamięci. Chcemy zaproponować cykl scenariuszy, podczas których nauczyciele i uczniowie będą mieli okazję nauczyć się gry na flażolecie, jednocześnie poznając dorobek kulturowy Polski. Scenariusze mogą być realizowane w zajęciach lekcyjnych i poza lekcyjnych. Będą okazją do zdobycia wiedzy na temat tego ciekawego instrumentu, a także możliwości jego zastosowania w pracy z dziećmi i młodzieżą.

Wskazówki dotyczące realizacji repertuaru w ramach warsztatów flażoletowych CSW@2020 dla początkujących i średnio zaawansowanych.

Celem warsztatu jest nauka gry na flażolecie w sposób charakterystyczny dla muzyki tradycyjnej, czyli najpierw słuchanie/śpiewanie/tańczenie i  zapamiętywanie, a następnie odtwarzanie melodii przy pomocy zobrazowania,  które otwory i w jakiej kolejności należy zakrywać. Nauczyciel i uczeń może korzystać podczas nauki z gotowych filmów umieszczonych w na stronie Projektu www.csw2020.com.pl,  animacji umieszczonych na kanale YT: Flażolet – łatwe muzykowanie. Może odtwarzać melodię z akompaniamentem lub bez akompaniamentu, a jedyny symbol zapisu nutowego, który powinien poznać i stosować to repetycja, czyli powtórzenie. Kompletna notacja repertuaru umożliwia zainteresowanym nauczycielom prowadzenie nauki gry również w ścisłym powiązaniu z zapisem nutowym.