Założenia projektowe
—————————————-
Celem projektu jest wypromowanie miejscowości w której żyjemy, uczymy się i wypoczywamy.
Realizacja
—————————————-
Szkoła Podstawowa im. Kompanii Powidzkiej 1918r. w Powidzu w roku szkolnym 2021/2022, wzięła udział w projekcie „Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@2020”, realizując podprojekt Uczniowskie Laboratorium Informatyczne 4-8, którego głównym celem jest podniesienie kompetencji uczniów w zakresie wykorzystania narzędzi technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zajęcia realizowane były od listopada 2021 roku do maja 2022 roku w 16 osobowej grupie uczniów klas V i VI. Uczniowie uczestniczyli w zajęciach systematycznie i pracowali bardzo aktywnie.
Projekt rozpoczęliśmy od zajęć organizacyjnych podczas, których nastąpiło zapoznanie się uczniów, wybranie tematu i określenie celów projektu, sposobu i metod pracy oraz opracowania harmonogramu działań w ramach projektu uczniowskiego „Powidz – moje miejsce na ziemi”. Na kolejnych spotkaniach uczniowie zapoznali się z zasadami prawidłowego i bezpiecznego użytkowania tabletu, praw do prywatności danych i informacji oraz prawa do własności intelektualnej, a następnie w grupach wykonywali plakaty na temat – dobre i złe strony Internetu, kreatywność w Internecie, zasady netykiety. Młodzi projektanci wykazali się umiejętnością wykorzystywania posiadanej wiedzy, wyszukiwania informacji na określony temat oraz kreatywnością w realizacji plakatu.
Głównym przedsięwzięciem tego projektu była realizacja projektu uczniowskiego „Powidz- moje miejsce na ziemi”. W ramach powyższego projektu uczniowie promowali swoje miejsce zamieszkania, swoje miejsce na ziemi oraz kształtowali zasady współpracy w grupie ze szczególnym uwzględnieniem narzędzi TIK.
Pierwszym zadaniem było zredagowanie gazetki okolicznościowej o Powidzu. Z wielkim zaangażowaniem i zapałem uczniowie zabrali się do pracy. Opracowali koncepcję gazetki, ustalili tytuł gazetki – „Powidz wczoraj i dziś” oraz tematykę artykułów i formę graficzną, a także podzielili się zadaniami. Gazetkę wykonali w Scribusie.
Drugim zadaniem, którego podjęli się uczniowie było stworzenie przewodnika multimedialnego po Powidzu. Praca rozpoczęła się od dyskusji nad koncepcją przewodnika po Powidzu. Następnie dzieci zajęły się wyszukaniem i zgromadzeniem materiałów i zdjęć przedstawiających historię, zabytki i kulturę Powidza oraz wybrały muzykę do przewodnika. Z pozyskanych z różnych źródeł i wyselekcjonowanych materiałów tekstowych i graficznych wykonano w programie PowerPoint prezentację multimedialną zatytułowaną „Przewodnik multimedialny po Powidzu”.
W ramach projektu uczniowskiego powstała makieta – centrum Powidza. Najpierw uczniowie prowadzili ożywioną dyskusję na temat różnych zestawów klocków Lego i konstruowania z nich ruchomych robotów. Wyobraźnie pobudziła prezentacja filmów przedstawiających roboty skonstruowane za pomocą klocków Lego. Uczniowie pracowali w dwóch grupach. Samodzielnie zapoznali się z zestawami Lego Education Spike Prime. Oglądali elementy, które znajdowały się w pudełkach, segregowali, wkładali do odpowiednich przegródek, zgodnie z opisem podanym w zestawie. Następnie zainstalowali aplikację na tablecie lub laptopie, zapoznali się z aplikacją i wykonywali ćwiczenia z pomocą aplikacji Lego Education Spike Prime. Konstruowali roboty na podstawie podanych schematów i oprogramowanie ich przy użyciu aplikacji. Modyfikowali, usprawniali i dodawali im nowe funkcje. Przygotowali w zespołach roboty – Synoptyk, łapacz śmieci, wskaźnik wiatru i samochody. Młodzi projektanci postanowili wykorzystać w makiecie centrum Powidza roboty – Synoptyk i samochód. Następnie uczniowie z wielkim zaangażowaniem i radością zabrali się do realizacji makiety. Przynieśli różne zestawy klocków Lego. Wykonanie zadania poprzedziła dyskusja nad projektem budowy makiety – centrum Powidza – lista obiektów, wielkość i miejsce realizacji projektu. Kolejnym krokiem było przygotowanie miejsca gdzie powstanie makieta, zaplanowanie przestrzeni i zaprojektowanie terenu pod realizację projektu. Ostatnim zadaniem wykonanym przez uczniów było konstruowanie budynków oraz innych elementów zabudowy i zamieszczenie ich na zaprojektowanym terenie. Niestety, choć było bardzo dużo zestawów klocków, to jednak klocków zabrakło i część budynków wykonano z klocków typu wafle. W makiecie pojawiły się roboty: samochód i wskaźnik wiatru.
Ostatnim elementem pracy zaplanowanym w projekcie uczniowskim była realizacja filmu promującego naszą miejscowość. Uczniowie podczas dyskusji ustalili jakie miejsca znajdą się w filmiku, podzielili zadania – kto i jakie miejsca fotografuje. Ze zebranych materiałów, zdjęć wykonanych podczas popołudniowych spotkań koleżeńskich oraz zdjęć pochodzących z archiwów rodzinnych, zrealizowali w programie Movie Maker film, który zatytułowali „Zakochani w Powidzu”.
Na zajęciach nie brakowało dobrej zabawy i uśmiechu na twarzach młodych ludzi, wspaniałym przerywnikiem w projekcie uczniowskim była zabawa w programowanie z zestawami ScottieGo! i Be Creo, gdzie uczniowie mieli możliwość rozwijania swoich kompetencji informatycznych oraz zainteresowań związanych z programowaniem.
Uczniowie zaprezentowali na forum szkoły, młodszym kolegom i koleżankom, w specjalnie przygotowanej prezentacji, makietę – centrum Powidza i roboty Lego Education Spike Prime. Pozostałe efekty projektu uczniowskiego „Powidz – moje miejsce na ziemi” zostały opublikowane na stronie internetowej szkoły.
Multimedia
Gazetka „Powidz wczoraj i dziś”
Przewodnik multimedialny po Powidzu
Makieta – centrum Powidza i roboty Lego Education Spike Prime
Zabawa i nauka z zestawami ScottieGo! i Be Creo
Prezentacja makiety CENTRUM POWIDZA
Prezentacja w formie filmu makiety CENTRUM POWIDZA
—————————————-
Zespół projektowy
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. Kompanii Powidzkiej 1918r.
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Dorota Kaźmierska
Uczniowie – członkowie grupy projektowej:
Filip Marciniak
Kacper Miara
Marian Piotrowski
Krzysztof Szymajda
Jakub Szymański
Dawid Choryan
Amelia Kapczyńska
Julia Kędzierska
Wiktoria Kuchta
Filip Maćkowiak
Julia Menes
Miłosz Nawrocki
Kuba Paszkiewicz
Nadia Rurek
Jakub Walczak
Angelika Wareńczak