„Poznański Łazarz – od podmiejskiej osady do śródmiejskiej dzielnicy” – XXXVII Liceum Ogólnokształcące w Poznaniu

zrzut_ekranu_14.png

Tęskniąc za kolejnymi Dniami Łazarza, grupa uczniów klas pierwszych XXXVII Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Terapeutycznymi im. Jana Pawła II w Poznaniu przygotowała pełną zagadek i ciekawych fotografii wirtualną wycieczkę po Św. Łazarzu.

Rok szkolny 2020/2021 był czasem pandemii Covid-19. Zainspirowani elementami nauczania zdalnego zdecydowaliśmy się na utworzenie wirtualnej gry miejskiej o Łazarzu, aby w bezpieczny sposób zgłębić tajemnice Łazarza poprzez wirtualną podróż po tej niesamowitej części Poznania.

Escape Room powstał w ramach projektu uczniowskiego: „Poznański Łazarz – od podmiejskiej osady do śródmiejskiej dzielnicy”, zrealizowanego w ramach: Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020; podprojekt: Akademia Kształcenia Wyprzedzającego. Efektem końcowym projektu jest gra, którą kierujemy do wszystkich miłośników Łazarza, a szczególnie do grup uczniów z łazarskich szkół, na ostatnie dni roku szkolnego –  jako zajęcia uzupełniające z historii, wiedzy o społeczeństwie, czy też w ramach zajęć z wychowawcą. 

Jesteśmy wdzięczni wszystkim, którzy spotykali się z nami, opowiadali nam o Łazarzu i pomagali w realizacji projektu. Opiekunką metodyczną podprojektów Akademii Kształcenia Wyprzedzającego była pani prof. dr hab. Violetta  Julkowska z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, pan Jakub Skutecki, Starszy Kustosz Biblioteki Głównej UAM udzielił nam wspaniałej lekcji historii, opowiadając o Łazarzu z przełomu XIX i XX wieku, Janusz Heller i Wojciech Wysocki z Klubu Osiedlowego „Krąg” dzielili się z nami swoją wiedzą na temat współczesnego Łazarza. Chcielibyśmy podziękować także dwóm uczniom XXXVII LO, którzy włączyli się w prace projektowe, nie będąc formalnymi członkami projektu. Jeremi Siebyła stworzył projekt mapy Łazarza, który stał się podstawą stworzonego przez nas pokoju zagadek, a Przemek Wagner przygotował plakat reklamujący to wydarzenia w mediach społecznościowych.

mapa_final.png

dni_lazarza.png

Wszystkie zdjęcia, które wykorzystaliśmy są autorstwa uczniów XXXVIII LO w Poznaniu. Oryginały wykorzystanych widokówek zgromadzone są w Bibliotece Głównej UAM – ich kopie otrzymaliśmy dzięki uprzejmości Starszego Kustosza, pana magistra Jakuba Skuteckiego. Dziękujemy również Redakcji – www.lazarz.pl oraz www.klubkrag.pl za umożliwienie wykorzystania tekstów, w niektórych z przygotowanych przez nas zadaniach.

zrzut_ekranu_15.png

Instrukcja:

Gra została utworzona na stronie GENIAL.LY.  Na stronie pojawiają się interaktywne elementy, pomagające w przechodzeniu do kolejnych slajdów, wyświetlające teksty czy  zdjęcia. Zachęcamy do gry w wersji pełnoekranowej na tabletach czy komputerach – gra jest możliwa na telefonach komórkowych, jednak jest odrobinę trudniejsza (gra powstała w wersji darmowej i dlatego na dole strony / ekranu pojawia się logo Genial.ly – aby uczestniczyć w grze nie jest konieczne rejestrować się na stronie, a kliknięcie w tę ikonkę spowoduje przekierowanie do rejestracji na stronie genial.ly).

Na ekranie wyświetlają się slajdy, które prowadzą uczestnika gry do 7 zadań, utworzonych przez naszych uczniów w aplikacji LEARNINGAPPS. Zadania otwierać się będą zawsze w nowym oknie przeglądarki. Po rozwiązaniu każdego z nich wyświetlana jest informacja zwrotna, zawierająca KLUCZ do przejścia do kolejnych zadań. Należy wówczas wrócić na stronę Genial.ly i kontynuować grę. Warto pamiętać, że wykonywane zadania zawierają podpowiedzi (w lewym, górnym rogu zadania znajduje się ikonka – ŻARÓWKA). Kluczem są miejsca, które należy wskazać na mapie Łazarza. Kliknięcie we właściwe miejsce przeniesie Cię do kolejnego zadania, a nietrafione kliknięcie przekierowuje nas na kartę „niestety, to nie tutaj…” rozpoczynającą tzw. KARNĄ RUNDĘ – sam pomysł zaczerpnęliśmy z biatlonu, jednak słowo „karna” jest nie do końca prawdziwa. Polega ona na wędrówce po Łazarzu z przełomu XIX i XX wieku, a pomogą nam w tym serie pięknych pocztówek. Grę można powtórzyć dowolną ilość razy choćby ze względu na ich historyczne piękno.

MAPA nie jest ułożona w tradycyjny sposób, a ulice na niej nie są podpisane. Dla osób znających Łazarz nie będzie stanowiło problemu – mapa jest po prostu w Twoich rękach, idąc z nią przez Łazarz odwracasz ją tak, jak tylko chcesz.

ESCAPE ROOM – LINK DO GRY

LINKI DO ZADAŃ/KLUCZY:

Zadanie 1 (historia 1; rodzaj: milioner; autor: Igor Białek)
Zadanie 2 (historia 2; rodzaj: pasujące pary, autorzy: Igor Białek, Igor Porada)
Zadanie 3 (historia 3; rodzaj: zadanie z lukami; autorzy: Igor Białek, Paweł Tadeuszewski)
Zadanie 4 (historia 4; rodzaj: milioner; autorzy: Marcin Rogoziński, Jakub Porada)
Zadanie 5 (Wystawa Wschodnio-Niemiecka; rodzaj: zadanie z lukami; autorka: Natalia Zięba)
Zadanie 6 (osobistości łazarskie; rodzaj: pasujące pary; autorka: Natalia Zięba)
Zadanie 7 (gwara; rodzaj: pasujące pary; autorka: Magdalena Matuszewska)

Gazetka szkolna

1624699552097.jpg

Informacje na temat projektu opublikowano na stronie internetowej KLubu Krąg na Łazarzu, XXXVII LO oraz utworzono wydarzenie na Facebook’u. Zaproszenie do Escape ROom wysłano drogą mailową do wszystkich szkół na Łazarzu.

Członkowie grupy projektowej:Igor Białek, Magdalena Matuszewska, Jakub Nowak, Igor Porada, Marcin Rogoziński, Paweł Tadeuszewski, Natalia Zięba
opiekun grupy: Wojciech Reisch