Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów w klasie 1-3. ,,Tak, potrafię”
Założenia projektu
——————————————-
W dzisiejszych czasach rozwijanie kompetencji cyfrowych od najmłodszych lat wydaje się pożądane. Edukacja medialna dla dziecka to przede wszystkim nauka jak w sposób skuteczny, bezpieczny i odpowiedzialny poznać tajniki wirtualnego świata i móc z niego korzystać w mądry i właściwy sposób. Tego właśnie chcieliśmy nauczyć w projekcie ULI ,,Tak, potrafię’’ .Poznaliśmy możliwości Internetu, nauczyliśmy się krytycznego korzystania z zasobów sieci, zdobyliśmy wiedzę i umiejętności z zakresu robotyki i programowania. Poznaliśmy sposoby właściwego wykorzystania aplikacji i programów dostępnych w sieci w procesie dydaktycznym oraz rozwinęliśmy myślenie logiczne. Z pewnością każdy z nas na zakończenie projektu głośno wykrzyczał,, Tak ,potrafię ‘’!
Realizacja
—————————————-
Od 5 listopada 2019 roku do dnia 31 maja 2020 roku w Szkole Podstawowej w Tłokini Wielkiej im. Władysława Broniewskiego trwała realizacja projektu ,,Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020’’. W projekcie wzięło udział 15 uczniów z klasy III, którzy realizowali podprojekt edukacyjny- Uczniowskie Laboratoria Informatyczne. Uczniowie realizowali projekt pod nazwą ,,Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów w klasie 1-3 ,, Tak, potrafię’’.
W trakcie przeprowadzonych zajęć uczniowie poznali zasady bezpiecznego korzystania z Internetu, nauczyli się poddawania krytycznej analizie informacji umieszczonych w Internecie, poznali pojęcie ,,Sieć Internetu’’, ,, serwer’’, ,, Wifi’’. Nauczyli się korzystać z wyszukiwarki Google oraz Wikipedii.
Poznali i nauczyli się korzystać z aplikacji i urządzeń mobilnych, wykorzystując je w mądry sposób do nauki i rozwijania swoich zainteresowań i pasji. Poczynili swoje pierwsze kroki w projektowaniu graficznym, korzystając z bezpłatnych programów do edycji zdjęć takich jak Paint oraz Canva. Doskonale się bawili ,,ożywiając’’ obrazki za pomocą aplikacji Quiver.
Dzięki programom Scratch, Baltie, maty do kodowania oraz przygód z Photonem uczniowie rozwinęli umiejętność logicznego myślenia, kodowania programowania, algorytmiki czy też zrozumieli działanie sensorów. Zajęcia pozwoliły uczniom rozwinąć umiejętność krytycznego myślenia i współpracy.
Uczestniczyli także w wyciecze edukacyjnej do Parku Makiet-Mikroskala w Koninie. Tam zwiedzili i poznali Park Makiet. Tematyka poruszana na makietach i dioramach przedstawiała sceny z popularnych filmów, bajek, obrazów z historii Polski i świata, siły żywiołów oraz ruchome makiety kolejowe. Wystawa wsparta była licznymi opisami, prezentacjami multimedialnymi i audio przewodnikiem w aplikacji mobilnej. Uczniowie zapoznali się z działaniem interaktywnych bajkowych kolejek, poznali makietę z dinozaurami oraz pełną świateł i barw makietę wesołego miasteczka. Dzieci wzięły udział w warsztatach sklejania dowolnych figurek mając do dyspozycji po 30 szt. drewnianych klocków. Świetnie się bawiły podczas wizyty w kinie 6d oraz kulkowym tsunami.
W trakcie trwania nauczania zdalnego uczniowie za pomocą platformy Squla rozwiązywali zadania dotyczące pierwszych kroków w programowaniu. Utrwalali podstawowe wiadomości z zakresu terminologii oraz prostych instrukcji. Rozwiązywali interaktywne quizy z zakresu Porządkowania i Sterowania. Poznali kolejne narzędzia i gry na start, zostali zapoznani ze stroną koduj.gov.pl, na której znajdowały się gry uczące logicznego, kreatywnego myślenia, które przy okazji utrwalały podstawy programowania. Za pomocą strony https://koduj.gov.pl/robot– uczniowie programowali robota za pomocą prostych poleceń. Robot Karel wykonywał ciekawe zadania w różnych przestrzeniach a tworzony kod był przejrzysty i łatwy do weryfikacji. Uczniowie wydrukowali również plansze do kodowania Cody-Roby -kodowanie w formie gry karcianej. Gra wymagała przewidywania ruchów i układania ich w następujący po sobie ciąg zdarzeń, rozwijała myślenie logiczne.
Uczniowie obejrzeli film edukacyjny https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/. Film dostarczył dzieciom informacji na tematy: Jak rozwój technologii wpłynął na nasze dzisiejsze życie? Czy we współczesnych fabrykach pracują jeszcze ludzie, czy już roboty? Czy roboty kiedyś całkiem zastąpią ludzi w pracy?
Jako podsumowanie projektu uczniowie przygotowali własne gry z elementami kodowania oraz z instrukcją – ,, Moja przygoda z kodowaniem’’ . Oczywiście mieliśmy jeszcze inny pomysł, ale w obecnej sytuacji pandemii jest on niewykonalny. Mamy jednak nadzieję, że zaprezentowane przez nas prace będą interesujące i atrakcyjne.
Nasze działania i filmik podsumowujący projekt znajdzie się na stronie głównej Szkoły Podstawowej im.Władysława Broniewskiego w Tłokini Wielkiej.
Multimedia
Serdecznie zapraszamy do obejrzenia naszego filmu podsumowującego projekt ULI kl. I-III
—————————————-
Zespół projektowy
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. Władysława Broniewskiego w Tłokini Wielkiej
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Ewa Napierała – Kowalczyk
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:
- Maciej Adamski
- Natasza Biniewska
- Eryk Broda
- Mikołaj Grewling
- Kacper Hałas
- Klaudia Hemmerling
- Konrad Jach
- Oliwier Jach
- Szymon Lihs
- Wiktoria Lusiak
- Amelia Łasut
- Mateusz Maksym
- Maksymilian Matuszak
- Michalina Rochowiak
- Olimpia Wiertel
- Szymon Zadroga