Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów w klasie 1-3. ,,Tak, potrafię”

Założenia projektu

——————————————-

W dzisiejszych czasach rozwijanie kompetencji cyfrowych od najmłodszych lat wydaje się pożądane. Edukacja medialna dla dziecka to przede wszystkim nauka jak w sposób skuteczny, bezpieczny i odpowiedzialny poznać tajniki wirtualnego świata i móc z niego korzystać w mądry i właściwy sposób. Tego właśnie chcieliśmy nauczyć w projekcie ULI ,,Tak, potrafię’’ .Poznaliśmy możliwości Internetu, nauczyliśmy się krytycznego korzystania z zasobów sieci, zdobyliśmy wiedzę i umiejętności z zakresu robotyki i programowania. Poznaliśmy sposoby właściwego wykorzystania aplikacji i programów dostępnych w sieci w procesie dydaktycznym oraz rozwinęliśmy myślenie logiczne. Z pewnością każdy z nas na zakończenie projektu głośno wykrzyczał,, Tak ,potrafię ‘’!

Realizacja

—————————————-

Od 5 listopada 2019 roku do dnia 31 maja 2020 roku w Szkole Podstawowej w Tłokini Wielkiej im. Władysława Broniewskiego trwała realizacja projektu ,,Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2020’’. W projekcie wzięło udział 15 uczniów z klasy III, którzy realizowali podprojekt edukacyjny- Uczniowskie Laboratoria Informatyczne. Uczniowie realizowali projekt pod nazwą ,,Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów w klasie 1-3 ,, Tak, potrafię’’.

W trakcie przeprowadzonych zajęć uczniowie poznali zasady bezpiecznego korzystania z Internetu, nauczyli się poddawania krytycznej analizie informacji umieszczonych w Internecie, poznali pojęcie ,,Sieć Internetu’’, ,, serwer’’,   ,, Wifi’’.  Nauczyli się korzystać z wyszukiwarki Google oraz Wikipedii.

Poznali i nauczyli się korzystać z aplikacji i urządzeń mobilnych, wykorzystując je w mądry sposób do nauki i rozwijania swoich zainteresowań i pasji. Poczynili swoje pierwsze kroki w projektowaniu graficznym, korzystając z bezpłatnych programów do edycji zdjęć takich jak Paint oraz Canva. Doskonale się bawili ,,ożywiając’’ obrazki za pomocą aplikacji Quiver.

Dzięki programom Scratch, Baltie, maty do kodowania oraz przygód z Photonem uczniowie rozwinęli umiejętność logicznego myślenia, kodowania programowania, algorytmiki czy też zrozumieli działanie sensorów. Zajęcia pozwoliły uczniom rozwinąć umiejętność krytycznego myślenia i współpracy.

Uczestniczyli także w wyciecze edukacyjnej do Parku Makiet-Mikroskala w Koninie. Tam zwiedzili i poznali Park Makiet. Tematyka poruszana na makietach i dioramach przedstawiała sceny z popularnych filmów, bajek, obrazów z historii Polski i świata, siły żywiołów oraz ruchome makiety kolejowe. Wystawa wsparta była licznymi opisami, prezentacjami multimedialnymi i audio przewodnikiem w aplikacji mobilnej. Uczniowie zapoznali się z działaniem interaktywnych bajkowych kolejek, poznali makietę z dinozaurami oraz pełną świateł i barw makietę wesołego miasteczka. Dzieci wzięły udział w warsztatach sklejania dowolnych figurek mając do dyspozycji po 30 szt. drewnianych klocków. Świetnie się bawiły podczas wizyty w kinie 6d oraz kulkowym tsunami.

W trakcie trwania nauczania zdalnego uczniowie za pomocą platformy Squla rozwiązywali zadania dotyczące pierwszych kroków w programowaniu. Utrwalali podstawowe wiadomości z zakresu terminologii oraz prostych instrukcji. Rozwiązywali interaktywne quizy z zakresu Porządkowania i Sterowania. Poznali kolejne narzędzia i gry na start, zostali zapoznani ze stroną koduj.gov.pl, na której znajdowały się gry uczące logicznego, kreatywnego myślenia, które przy okazji utrwalały podstawy programowania. Za pomocą strony https://koduj.gov.pl/robot uczniowie programowali robota za pomocą prostych poleceń. Robot Karel wykonywał ciekawe zadania w różnych przestrzeniach a tworzony kod był przejrzysty i łatwy do weryfikacji. Uczniowie wydrukowali również plansze do kodowania Cody-Roby -kodowanie w formie gry karcianej. Gra wymagała przewidywania ruchów i układania ich w następujący po sobie ciąg zdarzeń, rozwijała myślenie logiczne.

Uczniowie obejrzeli film edukacyjny https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/.  Film dostarczył dzieciom informacji na tematy: Jak rozwój technologii wpłynął na nasze dzisiejsze życie? Czy we współczesnych fabrykach pracują jeszcze ludzie, czy już roboty?  Czy roboty kiedyś całkiem zastąpią ludzi w pracy?

Jako podsumowanie   projektu uczniowie przygotowali własne gry z elementami kodowania oraz z instrukcją – ,, Moja przygoda z kodowaniem’’ .  Oczywiście mieliśmy jeszcze inny pomysł, ale w obecnej sytuacji pandemii jest on niewykonalny. Mamy jednak nadzieję, że zaprezentowane przez nas prace będą interesujące i atrakcyjne.

Nasze działania i filmik podsumowujący projekt znajdzie się na stronie głównej Szkoły Podstawowej im.Władysława Broniewskiego w Tłokini Wielkiej.

Multimedia

Serdecznie zapraszamy do obejrzenia naszego filmu podsumowującego projekt ULI kl. I-III

—————————————-

Zespół projektowy

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa im. Władysława Broniewskiego w Tłokini Wielkiej
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Ewa Napierała – Kowalczyk
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:

  1. Maciej Adamski
  2. Natasza Biniewska
  3. Eryk Broda
  4. Mikołaj Grewling
  5. Kacper Hałas
  6. Klaudia Hemmerling
  7. Konrad Jach
  8. Oliwier Jach
  9. Szymon Lihs
  10. Wiktoria Lusiak
  11. Amelia Łasut
  12. Mateusz Maksym
  13. Maksymilian Matuszak
  14. Michalina Rochowiak
  15. Olimpia Wiertel
  16. Szymon Zadroga