Założenia
Projekt „Stary Kotlin – nowy Kotlin” miał na celu:
1. Przedstawienie uczniom historii własnego regionu poprzez pryzmat archiwalnych fotografii i porównanie ich z wyglądem miejscowości, w której żyją obecnie.
2. Zapoznanie uczestników z najnowszymi technologiami dotyczącymi:
– robotyki,
– programowania,
– fotografowania i filmowania
przy użyciu nowoczesnych aplikacji dostępnych na szkolnych tabletach.
3. Integrację zespołu uczniowskiego zgodnie z hasłem „bawiąc się uczymy i uczymy innych przez zabawę”.
Realizacja
Dzisiejszy świat komputerów, telefonów komórkowych czy gier nie jest już tak atrakcyjny dla nastolatków jak kilkanaście lat temu. Młodzi ludzie coraz częściej poszukują ciekawych wyzwań, które pozwolą im lepiej opanować wiedzę i nabyć nowe umiejętności w przyjazny dla zmysłów sposób. Dlatego uczniowie klas VII Szkoły Podstawowej w Kotlinie postanowili poświęcić swój czas na udział w projekcie „Cyfrowa Szkoła Wielkopolska @2020”.
Praca w działaniu pod nazwą „Stary Kotlin – nowy Kotlin” została przez nauczycieli: panią Agnieszkę Banaszak (opiekun IT) i pana Kamila Rinka (szkolny koordynator projektu) podzielona na 4 etapy:
1. Utworzenie grupy projektowej, wybór tematu projektu i wspólna praca nad harmonogramem zadań.
2. Zapoznanie uczniów z najnowszymi technologiami, udostępnionymi szkole przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w ramach CSW @2020.
Uczestnicy poznali i opanowali podstawy programowania z wykorzystaniem:
– robotów (TRUE TRUE oraz PHOTON),
– zestawów klocków LEGO i aplikacji LEGO SPIKE,
– programów komputerowych do:
• Tworzenia map myślowych i infografik (MIND 42, BLUEMIND, FREE MIND),
• Obróbki zdjęć i filmów (CANVA, MOVIE MAKER).
– aplikacji SCOTTIE GO!
Uczniowie potrafili również wykorzystać zastosowania tzw. wirtualnej rzeczywistości w postaci kostki MERQE
Finałem tych aktywności jest prezentacja nr 1.
3. Zebranie i obróbka materiałów fotograficznych dotyczących codziennego życia mieszkańców swojej miejscowości w ubiegłym stuleciu.
Dużą pomocą na tym etapie prac okazały się rozmowy/wywiady przeprowadzone samodzielnie przez uczniów z mieszkańcami Kotlina (dziadkowie, rodzice, nauczyciele) oraz archiwalne artykuły z Gazety Jarocińskiej.
Wymenione wyżej działania przedstawia prezentacja nr 2.
4. Szkolne podsumowanie projektu
W porozumieniu z dyrekcją placówki grupa projektowa postanowiła w dniu 10 maja 2022r. zaprosić uczniów klas I – V na minipokaz technologii cyfrowych zorganizowany w świetlicy szkolnej. W role przewodników po cyfrowym świecie wcielili się uczestnicy projektu prezentując najmłodszym roboty, konstrukcje Lego oraz kostkę Merqe. Uczniowie klas I – III byli zachwyceni tym, że mogli samodzielnie sterować robotami za pośrednictwem tabletów. Starszym uczniom (klasy IV – V) do gustu bardziej przypadły klocki oraz wirtualna rzeczywistość. Jak to się odbyło pokazaliśmy na zdjęciach zamieszczonych w części MULTIMEDIA.
Prace uczniów w projekcie były i są na bieżąco dokumentowane na:
– stronie internetowej szkoły,
– ekranie tzw. szkolnej WIRTUALNEJ GAZETKI (monitora znajdującego się na głównym korytarzu szkoły).
Po pokazie większość uczestników projektu samodzielnie zadeklarowała chęć uczestnictwa w podobnym przedsięwzięciu w roku szkolnym 2022/2023 w myśl zasady „bawiąc się uczyć – ucząc się bawić”.
Mulitmedia
Prezentacja nr 1 p1a_stary_kotlin_nowy_kotlin.ppt
Prezentacja nr 2 p2_stary_kotlin_nowy_kotlin.pptx
Szkolne podsumowanie projektu w dniu 10 maja 2022r., fotografie wykonane przez samych uczestników.
SZKOŁA: Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Kotlinie.
NAUCZYCIELE: Agnieszka Banaszak (opiekun IT), Kamil Rink (szkolny opiekun projektu)
UCZNIOWIE:
Ada Borowczyk
Piotr Chabierski
Maja Chwałkowska
Agata Dekert
Paweł Drygas
Maja Durska
Wiktoria Hadrzyńska
Szymon Hajdysz
Antoni Jędrzejczak
Roksana Kaczor
Marta Kantek
Wiktoria Kmiecik
Adam Krówka
Antoni Kwaśniewski
Samuel Krzaczkowski
Karol Łapiński
Patrycja Marciniak
Szymon Mroczek
Antonina Raczkowska
Bartosz Wieruszewski