Wirtualna gazetka szkolna
Założenia projektu
——————————————-
Celem projektu był opracowanie gazetki informacyjnej, w której użytkownicy społeczności szkolnej będą mogli samodzielnie publikować na monitorze, zainstalowanym na korytarzu szkolnym informacji związanych z „życiem” szkoły.
Realizacja
—————————————-
Opis przebiegu „pierwszych” zajęć w ramach projektu edukacyjnego.
- Spotkanie organizacyjne – spotkanie organizacyjne uczennic zainteresowanych udziałem w projekcie.
- Przedstawienie formy realizacji projektu uczniowskiego – przygotowanie dokumentacji uczniowskiej projektu.
- Określenie tematu i celów projektu – wybranie tematu projektu, określenie celów projektu i zaplanowanie etapów jego realizacji, określenie punktów istotnych w realizacji projektu.
- Stworzenie zespołów zadaniowych – podział uczennic na zespoły zadaniowe. Uczennice podzieliły się na 4 zespoły zadaniowe.
- Spotkanie zespołów zadaniowych projektu – współpraca członków zespołu zadaniowego, podział zadań wybrano liderów zespołów.
Głównymi celem projektu ” Wirtualna gazetka szkolna” było stworzenie tablicy informacyjnej dla społeczności szkolnej w celu przekazywania informacji. Współcześni uczniowie są przedstawicielami społeczeństwa obrazkowego, przyzwyczajonymi do odczytywania treści z ekranów telewizorów, komputerów czy smartfonów. Monitor zawieszony na w miejscu ogólnie dostępnym stanie się więc dla nich bardzo szybko „naturalnym” źródłem informacji.
Projekt zakładał znaczną samodzielność i odpowiedzialność uczestników, co stworzy uczennicom warunki do indywidualnego uczenia się. Opiekun wspierał integrację zespołu w którym uczennice, dzięki pracy w grupie, uczyły się rozwiązywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, a także wzmacniają poczucie własnej wartości. Projekt wdrażał uczennice do planowania oraz organizowania pracy, a także dokonywania samoocen.
Postawiliśmy sobie pytania : Dlaczego taki właśnie projekt robimy? Co dobrego przyniesie jego realizacja? Kto i jak z niego skorzysta? W jaki sposób będziemy pracować? Jak się zorganizujemy? Kto jest odpowiedzialny za realizację poszczególnych zadań? Kto może nam pomóc? Jakie trudności możemy napotkać? • Jakie są ewentualne koszty realizacji?
Założyliśmy sobie następujące etapy realizacji projektu, które udało się nam zrealizować:
- współpraca uczennic w zespołach zadaniowych, poprzez realizowanie zadań zaproponowanych przez opiekuna – nie koniecznie związanych z realizowanym projektem w celu „zgrania” grupy,
- określenie zadań projektowych dla poszczególnych zespołów, ustalenie czasu wykonania projektów tj. terminu ukończenia projektu, ale również czasu, jaki powinien zostać przeznaczony na realizację projektu w szkole i poza szkołą. Ustalenie z uczennicami sposobu dokumentowania pracy nad projektem – platforma oraz sposobów monitorowania pracy wychowanek. Grupa wspólnie z opiekunem wypracowuje zasady pracy w zespole, które powinny być obowiązujące i wszyscy powinni się do nich stosować,
- realizacja zaplanowanych zadań – modyfikacje w trakcie realizacji. Monitorowanie przez nauczyciela pracy uczniów wykonujących projekt, pomaganie im, kiedy okaże się to konieczne oraz informowanie ich o poziomie i postępach ich pracy,
- podsumowanie pracy w zespołach,
- publiczne przedstawienie rezultatów projektu,
- ocena rezultatów projektu.
Do chwili zakończenia pierwszego etapu, projekt przebiegał według planu, wychowanki były zainteresowane projektem, podział na zespoły odbył się sprawnie, wybory liderów zespołów wymagały dłuższych narad i konsultacji.
W drugim etapie projektu skupiliśmy się przede wszystkim na doskonaleniu współpracy w zespołach zadaniowych oraz podziale i realizacji zadań związanych z wirtualną gazetką.
Do głównych zadań projektu, które zostały zrealizowane w trakcie II Etapu zaliczyć możemy:
- „Kształcenie umiejętności pracy w zespołach zadaniowych” – uczennice po „małych tarciach” ostatecznie potrafiły współpracować w zespołach. Zdarzały się sytuacje przechodzenia wychowanki do innego zespołu. Uczennice doskonaliły współpracę programując z wykorzystaniem narzędzi TIK – zestawów LEGO EducationWeDo i LEGO Mindstorms oraz kostki merge cube,
- „Zajęcia dla uczennic społeczności szkolnej” (nie uczestniczących w projekcie) – zespoły zadaniowe zaangażowały koleżanki w proces nauki programowania z wykorzystaniem w/w zestawów.
- „Pozyskanie informacji: jakie treści powinny pojawić się w wirtualnej gazetce szkolnej” – zespoły uczennic aktywnie włączyły się do realizacji tego zadania. Członkowie społeczności szkolnej chętnie udzielali odpowiedzi na pytania co powinno znaleźć się w gazetce,
- „Wizyta w lokalnej gazecie” – w trakcie II Etapu część wychowanek uczestniczyła również w wizycie w redakcji lokalnej gazety. Wychowanki dowiedziały się, jak powstają teksty do gazety oraz czym zajmują się graficy w redakcji.
- „Opracowanie metody publikowania informacji” ,
- „Nauka i doskonalenie obróbki grafiki” – zespoły zadaniowe określiły sposoby publikowania informacji? (najnowsze komunikaty, zaproszenia, informacje z życia szkoły).
- Wykorzystanie dostępnego oprogramowania. np. publikowanie na ekranie zdjęć (m.in. JPEG, PNG). Uczennice doskonaliły pracę z programami graficznymi, obróbka obrazu i dźwięku. (np. Paint, GIMP, Photoshop), filmy (np. Movie Maker),
- „Nauka i doskonalenie pracy w edytorze tekstu” – uczennice doskonaliły pracę z edytorami tekstu, poprawnego redagowania tekstu, wykorzystania możliwości edytorów testu,
- „Lokalizacja gazetki” – ustalono miejsce w którym znajdować się będzie gazetka – wybrano pomieszczenie „kawiarenki szkolnej” w której na przerwach przebywają uczennice,
- „Pozyskanie i opracowanie informacji z „życia” szkoły” – liderzy zespołów podzielili zadania między zespołami i tak: pierwszy zespół miał za zadanie pozyskać zdjęcia i informacje z wycieczek, szkolnych akademii, zawodów sportowych; drugi zespół informacje dotyczące: zmian planu lekcji, menu stołówki szkolnej, informacje o bieżących wydarzeniach, np. zebraniach planowanych wycieczkach, konkursach itp. zespół trzeci – publikacje uczniów, np. „plakaty wyborcze” kandydatów do samorządu, uczniowskiego, prezentacje i filmy dotyczące zainteresowań młodych ludzi, treści edukacyjne i wychowawcze, np. na temat cyberprzemocy, dopalaczy czy zdrowego odżywiania.
Przykładowe informacje z ostatnich wydarzeń szkolnych :
„Rozgrywki grupowe Szkolnej Ligi Piłki Siatkowej za nam. W ostatnim meczu fazy grupowej spotkały się uczennice z klasy II LO i I B. Mecz „stał” na bardzo wysokim poziomie siatkarskim, po zaciętej walce zwyciężyły uczennice z klasy II L O 2:1. W meczu zagrały Karolina Z., Sandra P., Julia K. oraz Nikola K. i Weronika G.
W meczu finałowym Szkolnej Ligi Piłki Siatkowej zwyciężyła drużyna z klasy I B w składzie Karolina, Sandra i Julka. Mecz sędziowały Weronika I Nikola”
„Dziewięć uczennic naszej szkoły wzięło udział w szkolnym konkursie literackim z okazji Święta Matki, pisząc wiersze i listy uczennice zaprezentowały swoje zdolności literackie. Wraz z pięknymi, radosnymi i szczerymi życzeniami dla swoich mam we wzruszających słowach dziewczęta przedstawiły własne rozterki, wahania, pragnienia i smutki.
Za ciekawą i poruszającą treść zgłoszonych do konkursu prac przyznano: pierwsze miejsce Dominice T., Oliwii P.; drugie miejsce zdobyły Samanta K., Wiktoria S.Trzecie miejsce zajęła praca, której autorką jest Alicja Ś.Poza tym przyznano trzy wyróżnienia dla: Klaudii Ch., Nikoli M. i Jessiki Sz.”
Itd………….
Uwagi: dwie uczennice na skutek przebywania poza Placówką przerwały projekt.
W III części projektu dokonaliśmy:
- prezentacja gazetki na forum szkoły i na stronie www placówki,
- podsumowanie projektu na stronie www placówki
- przeprowadzenie i opracowanie ankiet,
- przeprowadzenie zajęć podsumowujących w zespołach oraz spotkania całej grupy,
- wykonanie gazetek w szkole ilustrujących naszą pracę,
- opracowania artykułu podsumowującego naszą pracę.
Prezentacja gazetki odbyła się w czasie długiej przerwy w kawiarence szkolnej. W czasie prezentacji obecne była cała społeczność szkolna. Na ekranie TV zaprezentowaliśmy wyniki naszej pracy
” Wirtualna gazetka” zawierająca najistotniejsze sprawy związane z życiem naszej placówki. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się fragmenty dotyczące bezpośrednio pracy wychowanek. Ustaliliśmy, że informację „naszej gazetki” pojawiać się będą w czasie długich przerw co najmniej trzy razy w tygodniu.
W kolejnym etapie przeprowadziliśmy ankiety wśród społeczności szkolnej. Podsumowanie wyników ankiet dało pozytywny sygnał, że nasza gazetka budzi zainteresowanie wśród społeczności szkoły – 95 % badanych pozytywnie oceniło naszą pracę.
W kolejnej części tego etapu wykonaliśmy gazetki w pracowni informatycznej przedstawiające efekty naszej pracy.
W ostatnim tygodniu maja zespoły zadaniowe dokonały oceny swoich działań, a na kolejnych zajęciach wspólnie podsumowaliśmy naszą pracę:
- w trakcie projektu uczennice potrafiły współpracować w zespole, zdarzały się jednak sytuacje konfliktowe w których wsparcia udzielał opiekun grupy,
- największym zainteresowaniem cieszyły się narzędzia TIK – zestawy LEGO Education WeDo oraz kostki merge cube. Trudność sprawiała praca z zestawem LEGO Mindstorms.
- w/w narzędzia TIK wpłynęły na zintegrowanie się grupy a także na większą umiejętność współpracy przy rozwiazywaniu problemu,
- cześć dziewcząt przerwała realizację zadań ze względu na opuszczenie placówki w trakcie trwania projektu,
- ciekawą formą realizacji zadań z narzędziami TIK było przeprowadzenie zajęć dla większej grupy wychowanek co zaowocowało zainteresowaniem się w/w narzędziami większości dziewcząt.
Multimedia
—————————————-
Zespół projektowy
Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa Specjalna w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Cerkwicy Nowej
Nauczyciel – opiekun grupy projektowej: Jacek Krawczyk
Uczniowie – członkowie zespołu projektowego:
- Zofia Błochowiak
- Joanna Chałupa
- Oliwia Gręda
- Natalia Hernik
- Amelia Kizym
- Samanta Kurman
- Kamila Latanowicz
- Justyna Leśniak
- Julia Perkowska
- Nikola Pilarska
- Zuzanna Przybył
- Dagmara Pych
- Nadia Rzepa
- Łucja Swiątek